TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kobling av spiller og bluetooth i IS200

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #373603  av Jarl
 
Fikk koblet opp og testet spilleren idag, kun for test, får ikke tid til å installere ferdig før om en uke eller to. Jeg brukte denne kabelen for bypass av original forsterker. Fikk spilleren til å skru seg på, fungerte greit men høytalerene bak var ikke helt med, testet med "radioskurr" siden jeg sto i garasje uten radiosignal og ikke cd... Uansett, når jeg stilte spilleren til kun å spille på høyre-bak var lyden på venstre høytaler og når jeg stilte til venstre-bak var fortsatt lyden i venstre høytaler, bare med en annen-mørkere tone...

Fant denne tråden på my.is: http://my.is/forums/f103/best-hd-blueto ... ost6065928

Noen som kan hjelpe meg her, må høytalerene bak byttes om jeg vil bruke uoriginal spiller med bypass av originalforsterker? Hvordan har folk på forumet gjort det før?
 #373612  av Jarl
 
Fant en tråd her på forumet med en PDF over den originale pluggen som går fra forsterkeren, ser at det ikke stemmer helt med bypasskabelen jeg har kjøpt:
plugg.jpg
plugg.jpg (39.84 kiB) Vist 7834 ganger
Originalplugg fet skrift, bypassplugg med vanlig skrift:
PINNE
1. FL+ FR-
2. FR+ FL+
3. RL+ RL-
4. WL+ RR-
5. RR+ SUB+ (Ikke koblet til noe fra bypasskabel)
6. WR+ SUB- (Ikke koblet til noe fra bypasskabel)
7. 12V 12V
8. FL- FR+
9. FR- FL+
10. RL- RL+
11. WL- RR+
12. GND GND
13. MUTE GND
14. RR- Ingen plugg
15. WR- Ingen plugg
16. ACC ACC

Når jeg fant denne tegningen forstår jeg jo at jeg få liv i spilleren men med noe muffens lyd, men hvordan bør det egentlig kobles, tenker spes på bakhøytalerene som er delt i to... Pluggen inn til spilleren har jo bare 8 høytalerledninger.
 #373624  av QuiNlan
 
Du kan jo trekke nye høyttalerkabler i fra 6x9" bak og fram til spilleren. Evt for å få MYE bedre resultat, bruk forsterker. Trekke 2 signalkabler bak.

Slår spilleren seg på automatisk når du skrur på tenningen?

I min bil har jeg ikke brukt ISO-overgang. Jeg har kun mekket til en strømløsning med universal ISO-plugg, som får strøm, that's it. Må skru spilleren på manuelt, men det blir en vanesak. Har trukket 2 signalkabler, hvor den ene går til 4-kanaler, og den andre til sub-forsterker. Har så trukket 2 høyttalerledninger, en på hver side, framtil dørene. Fungerer som bare det. :)
 #373625  av Jarl
 
Tenkte å beholde de originale høytalerene og helst unngå å klippe/lime på det originale ledningsnettet. Med bypasskabelen jeg bruker nå skrur spilleren seg på når nøkkelen står i ACC, memory fungerer også fint. Så egentlig er det jo en smal sak å få høytalerene foran til å fungere med den pluggen, men usikker på hvordan jeg kan gjøre med høytalerene bak, går det fire ledninger fra hver av de eller?
 #373626  av Amund
 
I Lexus F.A.Q. posten så finner du følgende link: viewtopic.php?f=55&t=28780
Som du ser frå koblinsskjema, så går det 4 ledninger til hver høyttaler bak. Jeg gjorde det veldig enkelt, og koblet sammen ledningene bak, med en liten kondis mot diskantene slik at de slipper å spille fulltone, (altså parallell kobling av woofer og diskant). Brukte en universal ISO plugg som jeg loddet inn på originalt ledningsnett, så spilleren slår seg på og av med tenning, og originale høyttalere fungerer helt fint. Ut i frå det jeg ser på koblingsskjema for overgangspluggen din til høyttalere, så må du flytte litt på noen ledninger i pluggen.
(jeg har fremdeles originale plugger i behold, slik at jeg kan sette inn original spiller ved salg)
 #373709  av Jarl
 
Amund: Hvor stor kondis er det snakk om da? Er jo bare bakhøytalerene som er det egentlige problemet, så høres ut som dette kan være løsningen, og dette kan jeg ordne på bypassledningene slik at jeg slipper jeg å endre noe på det originale! :wink:

QuiNlan: Ser ut som om det du linker til kobler seg rett inn på ledningene som går til den originale spilleren, og etter hva jeg har forstått skal det være best å koble seg utenom den originale forsterkeren som ligge bak hanskerommet.
 #373742  av Amund
 
Embryo MK1 skrev:Amund: Hvor stor kondis er det snakk om da? Er jo bare bakhøytalerene som er det egentlige problemet, så høres ut som dette kan være løsningen, og dette kan jeg ordne på bypassledningene slik at jeg slipper jeg å endre noe på det originale! :wink:

QuiNlan: Ser ut som om det du linker til kobler seg rett inn på ledningene som går til den originale spilleren, og etter hva jeg har forstått skal det være best å koble seg utenom den originale forsterkeren som ligge bak hanskerommet.
Husker ikkje kor stor kondis eg brukte, (fekk den i handa av ein kompis med litt meir greie på sånt enn meg). Kan sjekke når eg kjem heim igjen, siden eg er offshore på jobb i 10 dager til...

Er forresten ikkje alle IS200 som har forsterker, om eg ikkje husker feil, så hadde dei første IS200 forsterkeren innebygd i spilleren...
 #374841  av Amund
 
oh, det har eg glemt :oops: Fekk GT5 på onsdag, så har vert non-stop spilling siden 8)
Fant ingen merking på dei no i sta, men skal sjå nermere seinere når eg får bilen inn i varmen. Var så j£vlig kaldt ute :roll:
 #374898  av Jarl
 
Forståelig da! :wink: Satte iallefall i spilleren i i dag, har koblet alt utenom diskantene til bakhøytalerene, veldig fornøyd! Må teste bluetoothen senere i kveld... Fant de vanlige radiokanalene her i omrdådet selv om det er amerikansk modell! Får slenge ut noen bilder etterhvert 8)
 #374906  av Jarl
 
Da har jeg fått prøvd bluetoothen også, fungerte greit den, ikke så mye instillinger og finesser. Kan dessverre ikke bla i kontaktlisten på spilleren, men ellers greit.
Får opp en medling når jeg prøver å spille av film/bilder: "ATTENTION! Viewing of front seat video source while driving is strictly prohibited"
Tenkte det hadde noe med den lysegrønne ledingen som egentlig skal til håndbrekket, denne har jeg koblet ilag med jord til spilleren, dobbelsjekket også nettopp med multimeter at det var kontakt til jord... så da er det ikke det som er problemet... Noen som kan hjelpe meg her? Når det gjelder videofiler spiller den av lyden men meldingen viser fortsatt.
 #374941  av QuiNlan
 
Koblet for ikke så lenge en slik en i en MR2, også kjøpt i USA. Den grønne ledningen skal egentlig kobles til håndbrekket, men det går også ann å tyvkoble denne på en bryter, som nuller ut jordinga. Det fungerer.