TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Basskasse 2x10"

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #378458  av Lørnings
 
Vurderer å lage meg basskasse med 2x10". Men det jeg lurer på er om jeg skal lage kasse med skillevegg, så sub'ene har "hver sin kasse", eller er det best om de spiller i samme kassa(blir lukket kasse uansett) bare med dobbelt volum av det som er anbefalt for 1stk av produsenten? Nå får dere med peiling gi lyd! :wink:
 #378606  av chris
 
Lørnings skrev:Vurderer å lage meg basskasse med 2x10". Men det jeg lurer på er om jeg skal lage kasse med skillevegg, så sub'ene har "hver sin kasse", eller er det best om de spiller i samme kassa(blir lukket kasse uansett) bare med dobbelt volum av det som er anbefalt for 1stk av produsenten? Nå får dere med peiling gi lyd! :wink:
*gi lyd* :D

Skillevegg eller ikke har ingen betydning for lyden i seg selv. Grunnen til at det ofte bygges skillevegg er for å stive av kassen - som igjen gir mindre flexing i materialene, og mindre "klonk" lyd. Bygger man en lukket kasse med 19mm eller 22mm MDF trenger man ikke skillevegg.

Ja, det skal være volum tilsvarende antall basser i kassen. :)
 #378620  av Lørnings
 
Bra chris!;o)

Du, denne kassa skal ned i en mercedes 190. Og da ligger bensintanken mellom bagasjen og baksetet, og stenger for mye av lyden frem. Så dilemmaet er om kassa skal være portet eller lukka. Spiller mye blanda musikk, så er keen på å ha bassen så stram at jeg f.eks kan spille metallica uten at det blir grøtete! Noen tips? Noen som har bygget i en merce som har noen synspunkter kanskje? :wink:
 #378693  av chris
 
Lørnings skrev:Bra chris!;o)

Du, denne kassa skal ned i en mercedes 190. Og da ligger bensintanken mellom bagasjen og baksetet, og stenger for mye av lyden frem. Så dilemmaet er om kassa skal være portet eller lukka. Spiller mye blanda musikk, så er keen på å ha bassen så stram at jeg f.eks kan spille metallica uten at det blir grøtete! Noen tips? Noen som har bygget i en merce som har noen synspunkter kanskje? :wink:
Å få stram fast bass i en 190 er nesten tilnærmet håpløst, samme om man ønsker å få skikkelig basstrykk. Var en som jobbet hos oss som hadde en 190, som skar bort mesteparten av hattehyllen og plasserte 6 stk 12" subwoofere i bagasjen.. det var ikke noe spesielt futt i det heller. Beste løsningen er nok å bygge en båndpasskasse med port opp i hattehylla, men dette krever litt av den som bygger, pluss at det er veldig viktig med riktige mål. Ellers er det nok uansett best å holde seg til lukket kasse selv om det er fryktelig tett i bagasjerommet.