TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sub spiller dÃ¥rligere nÃ¥r jeg kjører

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #390382  av Supra MKIII up north
 
Hei!

Har en RF T1 som e koblet opp til en RF T1500 forsterker, som igjen er koblet opp til en 24fahrad hybrid kondensator..

Når bilen står på tomgang (altså motoren i gang) så spiller den som bare pokker! men med en gang jeg begynner å kjøre, 15-20meter, så faller styrken på subben BETRAKTELIG! Har noen opplevd dette før? Noen sier det kan være dynamoen som er defekt? Noen sier at strømledningen (som er 50mm2) er ok, men at jordingsledningen fra selve batteriet til chassie (som er org.) da blir for liten, og kan skape spenningsfall..

Any toughts?
 #390383  av mr2storbrua
 
Har du voltmeter i instrumentpanelet? Hvordan oppfører dette seg? Har du prøvd å måle spenning på forsterker når du kjører (det beste er vel å la noen andre måle/kjøre)? Hvor lang tid tar det fra du stopper å kjøre til subben spiller bra/normalt igjen?
 #390393  av ArildM
 
Har du ikke egen jording på forsterkeren i samme kvadrat?
I så fall tenkte jeg dette dannet en egen krets og at jordingen til batteriet ikke skal ha noe å si.

Får satse på at Chris fra bilradiospesialisten snubler innom tråden og kan komme med noen gode tips 8)
 #390413  av TrustNo1
 
Hvis det har noe med lading å gjøre, så bør du vel kunne måle spenningsfall om du ruser motoren. (Mål mens du har litt guffe på fra stereoen, så du får målt under belastning)

En helt annen ting kan være at det du merker er rent akustisk. Hjulstøy kan gjerne gjøre at bassen oppleves svakere. Dette kommer blandt annet av at andre lydbølger utslukker de som subben din lager. Dersom dette er tilfelle så kan nok karroseri demping være veien å gå for å få bedre lyd. Da spesiellt rundt hjulbuer.
 #390493  av chris
 
Hei :)

Jeg snublet innom til slutt.
Jeg tror ikke det har noe med den originale jordledningen til batteriet (det er kanskje 0.5 % av de som bygger anlegg som gjør noe med den originale jordledningen mellom chassis, batteri og dynamo - utrolig nok) - men bytt den uansett ut :). Siden du legger veldig trykk på at lyden faller betraktelig har det nok ingenting å gjøre med hjulstøy å gjøre heller. Det høres mer ut som det er et ladeproblem, og når bilen er i drift faller spenningen mye - som igjen gir mye mindre lyd. Dette er bare å måle med et multimeter under kjøring. Kan også prøve å ruse motoren mens du spiller - og se hva som skjer da (som TrustNo1 foreslår her).