TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forslag til stereo Mr2 Mk2?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #398386  av 3rlend
 
hei :)
jeg tenkte at jeg kan likeså godt oppgradere lyden i bilen også.
jeg kan jo også si at jeg er ikke no elyd entusiaist :P
så lenge lyden er klar og bra, så er jeg fornøyd, selvsagt litt donkdonk!
men ikke noe uber klart og fint, det ser jeg rett å slett ikke behovet for :)

såh! jeg lurer på nye diskanter oppe ved speilene, høytalere nede i døra, og de to bak setene.
forslaaaag anyone? :D
Forrige eier har lagt noen biltema termos lignende subber der den orginale subben skal være.
de donker forøvrig greit :) men noe annet uten å modifisere alt sammen ?
 #398400  av ad92
 
Monoblokk forsterker
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

RÃ¥tt frontsett
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Enda råere spiller
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Og sub som passer bak setet helt perfekt
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Har kjøpt alt dette unntatt subb, da jeg mest sannsynlig skal kjøpe en custom kasse med 10" av FireWalk på forumet...

Spilleren er hvertfall RÅ! ligger å nyter synet av den nå
 #398462  av 3rlend
 
ad92 skrev:
Spilleren er hvertfall RÅ! ligger å nyter synet av den nå
det var jo fint for din del :P
men så sa jeg at jeg ikke er noe stereo guru, å nekter totalt å betale 9k for en spiller :shock:
da kan jeg likesågodt kjøpe meg en ny turbo fra amerika :D

men frontsettet var jo ok pris på :)
 #398484  av inzane2012
 
jeg kjøpte denne her til kjerringa
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

og er vel egentlig ingen ting å utsette på den, super god spiller med mye bra innstillings muligheter (om du ikke er noen lydguru, så kan du sikkert på hjelp til å stille på den for å få det best mulig)

og frontsettet og suben som er linka til tidligere her slettes ikke dårlig!

Og du må ikke glømme at du får rabatt hos bilradiospes av Chris på forumet, du bare sender han en e-mail med det du ønsker og bestille så får du det billigere enn om du bestiller det fra nettbutikken ;)

PS: om det er orginal høytalere som står i dørene fra før av, og du vil slenge inn ett sett med 6.5", så kan det hende du må bruke noen spacer ringer for å hindre at magneten tar i vindusheisen...
Ang høytalerne bak setet så tror jeg ikke det finnes så mange gode alternativ der, enten beholde di orginale eller bare ta di vekk... jeg valgte å beholde di og bruke di mer som en diskant, og for å få litt "surround" lyd i bilen, funker fint om du bare stiller ned fordelinga til ca 75% fremme og 25% bak ;)
 #399044  av chris
 
inzane2012 skrev: og frontsettet og suben som er linka til tidligere her slettes ikke dårlig!
Vær oppmerksom på at høyttalersettet det er linket til ikke er det som veldig mange kaller frontsett. Frontsett forbindes ofte med komponentsett, og det de fleste har kjøpt her på forumet (som har kjøpt høyttalere av meg) er dette: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... &katid=649 :)
inzane2012 skrev: Og du må ikke glømme at du får rabatt hos bilradiospes av Chris på forumet, du bare sender han en e-mail med det du ønsker og bestille så får du det billigere enn om du bestiller det fra nettbutikken ;)
;) ;) Ja, det er viktig å huske på. Raskeste måten er å sende meg en mail på jobb-adressen christian@bilradiospes.no . Der svares det "litt" fortere og oftere enn her på ts-ogn for tiden :P
 #399076  av inzane2012
 
godt vi har deg her Chris til å redde oss andre fra å drite oss ut ;) hehe
(I tilfellet dette skulle taes som ironi, så var det ikke ment sånn :) )
 #399624  av angrykid
 
Skaff deg en spiller, en 4 kanals forsterker, ett frontsett og 2 subber i 4 ohms impedanse, som du brokobler til 8 ohm, som deretter brokobles på forsterkerens rear til 4 ohm.. da har du ett rimelig greit oppsett til mr2. billig blir det også.

Spiller bør du legge ca 2000+ i, frontsett får du greit til rundt 1000kr, forsterker tcha.. rundt 3-4000kr og subber får du billig. Se deg om etter 8" subber, da disse er litt lettere å bygge kasser til. Særlig om du er litt nevenyttig selv, så kan du fint komme ut av dette med to kasser som gir rimelig heftig basstrykk i den lille kupe'en som er i en mr2. :)

Selv så kjører jeg med 2x 10" som vender nedover. Disse skal jeg oppgradere kassene til etterhvert, for å få litt større volum i dem.
 #399638  av magnesmurf
 
Det frontsettet spiller veldig bra med tanke på pris. Det kan jeg skrive under på, da jeg selv har dette i min mr2 :wink:
Skal du ha en god spiller bør den ha minst 2 linjeutganger og være av et ganske kjent merke. De fleste som skal ha en god spiller for en grei pris pleier å kjøpe alpine eller pioneer.
Den subben som ble linket til tidligere er den løsningen som er lettest og best så lenge du kan ofre plassen bak setene :wink:
 #399763  av chris
 
angrykid skrev: 2 subber i 4 ohms impedanse, som du brokobler til 8 ohm, som deretter brokobles på forsterkerens rear til 4 ohm..
Hvis du har to stk 4 ohms sub'er kan du koble disse sammen i 2 eller 8 ohm. Det kalles å parallellkoble og seriekoble. Brokobling er det det kalles når man tar + på en kanal på forsterkeren - og minus fra en annen kanal (1+2 eller 3+4). Det jeg tror du mener er at forsterkeren "ser" 4 ohms last når man kjører en brokobling på 8 ohm. Problemet med dette er at den gjennomsnittelige forsterker yter veldig lite i en 8 ohms brokobling. Her vil det være bedre å enten velge 2 ohms sub'er, eller velge en monoforsterker med bra ytelse i 2ohm - og koble de to sub'ene du nevner i 2 ohm.
 #399796  av angrykid
 
Du har helt rett i det angående koblingen. Men forsterkeren ser 4ohm, som igjen gjør at lasten vs ytelse blir rett i dette tilfellet. Og finner han da i tillegg to lettdrevne 8-10" sub'er, så er det jo ikke noe problem å drive dette på en firekanals forsterker. :)
 #400709  av chris
 
angrykid skrev:Du har helt rett i det angående koblingen. Men forsterkeren ser 4ohm, som igjen gjør at lasten vs ytelse blir rett i dette tilfellet. Og finner han da i tillegg to lettdrevne 8-10" sub'er, så er det jo ikke noe problem å drive dette på en firekanals forsterker. :)
Det er helt riktig. Men enda bedre.. de fleste fire kanals forsterkere tåler 2 ohms last - så det er bedre å finne et par sub'er med doble 4 ohms spoler eller single 8 ohms spoler - koble i 4 ohm og brokoble på forsterkeren. Da "ser" forsterkeren 2 ohm. Mer effekt. :)
 #402053  av 3rlend
 
dere snakker waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay ut av mine kunnskaper :P
jeg vet forskjellen på en 10" og 12" sub osv :P
kommer inn på ohm, ampeer, 4-kanals osv. det er helt grøntfor meg :P