TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #403957  av magnesmurf
 17 des 2011 01:52




Etter å ha fått flere spørsmål om subwoofer instalasjonen i bilen min, tenkte jeg at jeg skulle lagen denne tråden, i tillegg til den andre mr2 stereotråden som ligger her.

Denne tråden kommer da stort sett bare til å omhandle bygging av subwooferboks i orginal subwoofer rom på mr2.



I og med at dette ble en stor suksess på min bil, både med tanke på utseende og lyd, virker det som om flere har fattet interesse for dette prosjektet. Derfor skal jeg lage en liten worklog/innstruks for hvordan man bygger kassene.

Skal først oppsummere resultatet, med et par bilder, for etterpå å prøve å gå gjennom bygging så detaljert jeg klarer, utifra det jeg husker fra selve byggingen og de bildene jeg har.
Tok selv mål av rommet hvor den orginale subben sitter, og laget en tegning av en kasse etter disse målene jeg tok.
Tør ikke å garantere at rommet er likt på alle modeller av mr2 fra 90 til 99.
Det må dere i så fall måle på egen bil og kontroll måle mot tegningens oppgitte mål.
Grillen og lokket er festet med klips. Bare ta i og røsk av med kraft.
Lokket har også skruer i bakkant, som må skrus ut.








Resultatet hvis noen vil prøve seg, blir nok bedre enn all forventing, med tanke på hva bygget består av. Men selvsagt kan ikke dette måle seg med å ha 2x10" subber i en mr2.
Fordelen er at disse subwooferkassene ikke synes, taragataket får plass der det er ment å festes, bak setene, og kassene veier ikke noe særlig. Lyden i subben blir også meget god, og det blir mer enn nok trykk i den lille førerplassen i en mr2. De
koster ikke spesielt mye å lage heller, men krever litt innsats.




Du trenger følgende materialer og verktøy:
Tommestokk, blyant, lang linjal eller vater, elektrisk skrutrekker/drill, hullsag til høytalerterminal, stikksag eller annen sag, trelim, 25 mm treskruer så tynne som mulig (4mm?), 12mm mdf plate, 6" subwoofer (mer om merke og type litt senere), en høytalerterminal per kasse, høytalervatt og stoff til å trekke kassa med og spraylim, evt lakk.
Har du alt verktøy kommer kostnaden på ca 1000kr for to kasser med subwoofere, litt avhengig av hva du velger for type subwoofer.




Litt om type subwoofer. Jeg prøvde i alt tre forskjellige subwoofere i kassen. Tang band 6" sub, Elemental desgins e.3.6, og earthquake sws 6" (egentlig en midbass)
Jeg likte best lyden fra Elemental designs, da disse spilte klart dypest og med mest trykk i bunn. Tang band sine var litt tightere i bassen, men hadde ikke like mye trykk. Earthquake sine hadde lite dypbass, men hysterisk morsom midbass, så trommer osv fikk skikkelig snert.
Det finnes mange andre 6" subber også (kicker, JL +++) Hva hver enkelt vil prøve får være opp til dere. Men som subwoofer gjøre elemental designs en suveren jobb. Tipper at den ruller av et steds rett over 20hz. (!)
Desverre produserer ikke elemental designs sitt element lenger. Men didigtal designs lager en 6" sub. Denne kan man kjøpe gjennom dynabel. Dog koster den MYE!

Litt om høytalerterminal:
Det kan være lurt å bestille terminaler av trykktypen, som man kan stikke ledningen rett inn i, og som ikke stikker ut av selve kassen. Det finnes et utall forskjellige terminaler, men målet her er at det ikke stikker noen deler utenfor kassen, så den passer i rommet sitt, og at det ikke er noe metall eksponert på terminalen, som kan kortslutte mot karosseriet.
Det er også mulig å bare bore et lite hull, tre ledningen fra subwooferen ut gjennom dette hullet, og heller sette på han/hun kblinger i enden av ledningen, evt ha så lang ledning ut at den når helt frem til forsterkeren.
Bilde







Nå til selve kassebyggingen og tips rundt dette.
Som nevnt brukte jeg 12mm mdf plate. Det tykkeste man kan bruke for å få kassen til å passe med en sub er 15mm. Og det anbefales ikke å bruke under 10mm siden platene skal tåle trykket. 12mm er det ideele, og det kan bestilles hos de fleste trevare foretninger.
En vanlig 240cm x 280cm plate er mer enn nok til å lage 2 kasser. Tipper du trenger ca 120cm x 200cm for å lage kassene, inkludert feilkapping og litt prøving og feiling. Plalegger du nøye og kapper alt riktig på første forsøk holder vel ca halvparten.
Jeg begynte med å kappe fronten av boksen, som vender mot seteryggen, og kappet den i full størrelse. Kappet så alle side og toppvegger, også disse i full størrelse i forhold til utvendige mål på tegningen. Før jeg limte og skrudde disse sammen passet jeg på å måle alle utvendige mål av kasen to ganger, og kappet vekk det ekstra som var på platene siden de ble kappet i full størrelse.
Limte så sammen topp og sidevegger til fronten og skrudde sammen alt sammen med skruer ca hver 7.cm. Underveis i prosessen med å feste sammen platene passet jeg på å legge godt med lim i innvendige skjøter, så kassene skulle bli helt tett.
Når kun bakveggen gjensto målte jeg på kassen hvor lang den platen måtte være, og saget ut den og skrudde på plass den.
Nå testet jeg at subwooferene passet i kassene, og ikke buttet i skråveggen, og jeg testet at kassene passet i bilen, og at man fikk på lokket over rommet, hvor
T-taket skal stå.



Alt passet og kassene var i orden. :D

De fikk nå stå til dagen etterpå og herde.
Da skar jeg ut hull til terminalene ved hjelp av hullsag. Hullet ble plassert på sideveggen nærmest midtkonsollen. (markert på tegningen med rød runding)
Jeg tredde ledning fra termianl til høytaler, fylte kassene med høytalervatt, trakk kassene med stoff, og la en liten ring med lim rundt hullet til høytaleren, for så å skru in selve høytaleren.
Boksen er nå ferdig og klar til å plasseres i rommet bak setet.






Skulle noen ha behov for å høre disse subwooferene før dere bestemmer dere for å bygge et par selv, så ta kontakt med meg på pm.
Kan høres i Drammen og omegn, eller der jeg i fremtiden dukker opp på treff :wink:

Subwooferene bør selvsagt kobles til en forsterker. Mener å huske at min yter 200W per subwoofer.




Mer om subwoofer og plassering finnes under stereo faq tråden, jeg valgte "frunken" til plassering av min forsterker. Mest fordi det var det stedet jeg følte var mest hensiktsmessig og logisk med tanke på hvor mye jobb det er å plassere en forsterker i mr2.
Sist redigert av magnesmurf den 20 des 2011 03:34, redigert 3 ganger totalt.
 #403984  av chris
 18 des 2011 08:13
Meget detaljert. Helt topp :D

Bare èn ting å tenke litt på. Det er veldig fort å få støy fra servomotoren (for de som har servostyring da) som slår inn direkte på forsterkeren. Jeg husker jeg fikk det problemet og mange andre har fått det. Løsningen blir da å heve forsterkeren lenger opp i "frunken", eller flytte den inn i kupèen (eller i bagasjerommet bak).
 #403998  av magnesmurf
 18 des 2011 17:30
Håper noen får bruk for denne :wink:

Under den andre stereotråden til mr2 er det jo tatt opp litt rundt dette med problemer med støy fra servomotor og annlegg.
Min erfaring er at så lenge man har forsterkeren såpass langt unna servomotoren som jeg har, går det fint. Har ingen ulyd fra servomotoren i mitt annlegg.
Min ligger ca 15 cm unna selve motoren. Men det kommer nok ann på hvilken forsterker man har også.
Signalkablene ligger jo på andre siden batteriet, så de kan ikke påvirkes.
 #404016  av FT86
 18 des 2011 22:56
Takk magne!

tror jeg skal prøve meg på dette :)

lurer også på det med lokket btw
 #404035  av magnesmurf
 19 des 2011 07:30
Nei, lokket er festet såpass godt med skruene og klipsene orginalt at det ikke lager noen vibrasjonslyder. :wink:
Flere grunner til at jeg valgte å la subben spille oppover.
Det har mest med det orginale subrommets dimensjoner og kassens dimensjoner å gjøre.

Hadde jo en kasse med subben spillende forover før jeg laget den jeg har nå.
Problemet ble at høyden av subben og kassen da ble så høy at lokket ikke gikk helt igjen, og ikke kunne festes, så det måtte limes til den bygde kassen.
I prinsippet er altså subben for stor til at den kan spiller forover, uten å modifisere ting. Dessuten er hullet i metallet til skilleveggen såpass lite at subben ikke får plass der, og dermed ville da høytaleren slått inn i metallveggen hver gang elementet slo.
Hvis ikke måtte kassen vært veldig tynn, og mye kassevolum ville gått tapt.
Med de nye kassene har jeg ca 3-4 liter større kasse enn med de gamle jeg hadde i bilen før.

Alt i alt var det mange grunner til å helle rette subben oppover.
Og kan skrive under på at det fungerer veldig bra 8)

Skulle jeg modifisert slik at subben kunne spilt forover måtte jeg enten hatt miindre subwoofer (5") eller kuttet i blekket til orginalrommet, og skulle jeg først kuttet i blekket kunne jeg jo like gjerne kuttet vekk alt sammen og bygd kasser til 8" element.

Legger ved bilder av gamle kasser, med sub spillende forover, og kassene plassert i bil. Det bør være forklaring nok :wink:



 #428928  av Emil_L
 13 mai 2013 16:26
Sent svar, men tror nok det blir slitk i min!
En påla på 1,96 har ikke mulighet til å noe bak ryggen, så bygge noe inn var noe som slo meg, så finenr man f**n meg guide også :D

Legger ut noen bilder når jeg får bygd meg noe :)
 #451406  av magnesmurf
 02 nov 2015 14:29
VegardLian skrev:Har du i bægge verktøyromman? Korsn e lydn i di dær? Bi det nå trøkk inni biln?

Såg no det va et veldi gammelt innlægg..


Gammelt ja, men aktivt :wink:
Det blir faktisk brukbart med trykk inni bilen av en slik løsning. Ikke noe som blåser ørene av deg.
Men du får en god dyp bass i kabinen, som overgår stort sett alt som er levert orginalt til de fleste moderne biler.
Kabinen i mr2 er såpass liten, at det ikke må flyttes utrolige mengder med luft for å gi trykk. Derfor fungerer dette overraskende bra.
Har to stk, et i hvert rom.
For å høre på musikk som ikke bare skal si " dunk dunk", gir det mer enn nok bass og trykk. Men hvis man er et skikkelig basshode som bare hører på trance, tekno osv osv. Da kommer nok de elementene til kort. Da må man nok ha et par 8 eller 10" oppå kassene isteden. Største bakdelen med 6" bass element er at de ikke spiller noe særlig under 40 hz. Merk også at man må få tak i basselement, ellers blir det stort sett håpløst under 80 hz. Og de elementene jeg kjøpte er ute av produksjon. De få andre 6" basser som selges har større magneter og vil ikke passe i kassen.