TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Monoforsterker? Dynamo?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #405500  av Jibber16
 
Jeg er en lykkelig eier av en mr2 91 model.

Min stereo består av følgende komponenter:

Kicker RS65.2 Forntsett ( Forsterker som driver dette er: RF T400-2)
2 x RF P3 Slim 10¨ ( Forsterker som driver dette er: RF T500 bd-1)
Kondensator fra RF 10 farad koblet til monoblokken.
12v 90ah batteri

Jeg har nå planer fram mot gatebil i sommer å skifte ut forsterkeren til subbene. Jeg syntes at
trøkket de kjører på nå som er 2x200 w er for lite. Disse subbene er 4 ohm og koblet opp til monoblokken slik at de kjører 2 ohm. Jeg vil kjøre skikkelig trøkk på subbene og tenker meg rundt 500w-900w per sub. Har sett litt på RF 2500 bd-1 og regner da ca 900w per sub. Vet ikke om dette er for mye? Skal også koble opp kondensatoren jeg har nå med den nye forsterkeren. Har også sett litt på JL audio 1000w slash v2 mono forsterker?

Hva anbefaler du? Jeg har snakket med bilradiospesialisten i stavanger og de mener jeg må skifte dynamoen uansett hvilken forsterker jeg velger( når jeg skal ha en slik kraftig forsterker). De anbefalte også et ekstra batteri parallelkoblet ved det orginale batteriet.

Vet ikke om jeg må begynne og skifte til en uorginal dynamo først og få skjært ut fester før jeg oppgraderer forsterker til subbene.

Håper dere kan være behjelpelig.
 #405762  av chris
 
Jibber16 skrev:Jeg er en lykkelig eier av en mr2 91 model.

Min stereo består av følgende komponenter:

Kicker RS65.2 Forntsett ( Forsterker som driver dette er: RF T400-2)
2 x RF P3 Slim 10¨ ( Forsterker som driver dette er: RF T500 bd-1)
Kondensator fra RF 10 farad koblet til monoblokken.
12v 90ah batteri

Jeg har nå planer fram mot gatebil i sommer å skifte ut forsterkeren til subbene. Jeg syntes at
trøkket de kjører på nå som er 2x200 w er for lite. Disse subbene er 4 ohm og koblet opp til monoblokken slik at de kjører 2 ohm. Jeg vil kjøre skikkelig trøkk på subbene og tenker meg rundt 500w-900w per sub. Har sett litt på RF 2500 bd-1 og regner da ca 900w per sub. Vet ikke om dette er for mye? Skal også koble opp kondensatoren jeg har nå med den nye forsterkeren. Har også sett litt på JL audio 1000w slash v2 mono forsterker?

Hva anbefaler du? Jeg har snakket med bilradiospesialisten i stavanger og de mener jeg må skifte dynamoen uansett hvilken forsterker jeg velger( når jeg skal ha en slik kraftig forsterker). De anbefalte også et ekstra batteri parallelkoblet ved det orginale batteriet.

Vet ikke om jeg må begynne og skifte til en uorginal dynamo først og få skjært ut fester før jeg oppgraderer forsterker til subbene.

Håper dere kan være behjelpelig.
Hei!

Beklager sent svar. Nå føler jeg at BRS i Stavanger overdriver litt - for du trenger alldeles ikke å skifte dynamo, og SPESIELT trenger du ikke å ha parallellkoblet batteri. To batterier er bare vanskeligere å lade opp, og vi anbefaler aldri to batterier annet enn til de som skal kjøre konkurranse. Ha heller ETT skikkelig batteri - som er i god stand og som yter bra. Dynamo trenger du ikke å bytte så lenge den er "frisk" :)
T25001BD er unødvendig stor for 2 P3 slim basser. Det holder i laaaange baner med T15001BDcp. Den yter tett oppunder 2000w RMS både i 1 og 2 ohm - og disse to bassene kobles jo sammen i 2 ohm. Husk for øvrig at dette ikke er db drag basser og det er begrenset hvor mye slike flate basser tåler.