TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Merkelig lyd fra bilstereo (nÃ¥r motoren gÃ¥r) :S

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #414463  av FT86
 
Hei.

som noen her sikkert har fått med seg så har jeg kjøpt meg en annen bil (toyota carina 1995), jeg har satt inn litt anlegg i denne : kicker 2x12" i kasse, 6x9 og 6", mono forsterker og 4 kanals osv. ble drit bra lyd! MEEEEN når jeg kjører bilen (eller når motoren står på tomgang) så kommen er sinnsykt irriterende suselyd. høres ut som en vaskemaskin bare mye lavere. Det rare er at suselyden i høytalerene følger turtallet på motoren.... HJELP!!

[Youtube][/Youtube]
 #414473  av TBS
 
Ligger signal og strømkabler adskilt? jeg kjøpte en bil for noen år siden med samme problemet, og la om kablene (signal kabler på ene siden av bilen og strømkabler på den andre) og så var problemet fikset :)


Er vel det at signalkablene fanger opp ladestøy fra dynamo...?
 #414478  av FT86
 
var redd for at det kunne være det. problemet er at strømkablen var for kort til å trekke på andre siden av signalkablene. jeg får bare krype til korset og flytte signal kablene til andre siden :)

TAKK! ;)
 #414517  av inzane2012
 
må ikke legge signalkabler og strømkabler sammen nei, da blir det dårlig lyd :P
Men det kan og vere dårlig jording som gir den suselyden som følger turtallet, så mens du holder på å flytte om på kabler, så sjekk og alle jordingspunkta dine
 #415481  av @lpher
 
celicat23 skrev:Eller dårlig jording..?
BINGO! :D

Det FØRSTE du skal gjøre er å legge felles jord på forsterker(ene) og spilleren. (Tynn-kabel som festes til chassiet på spilleren og jordinga til forsterkeren)

Gjør ikke dette susen, SÅ kan du begynne å ekperimentere med kabellegginga :)

Forrsten...hvilken headunit er det du har?
 #415532  av FT86
 
@lpher skrev:
celicat23 skrev:Eller dårlig jording..?
BINGO! :D

Det FØRSTE du skal gjøre er å legge felles jord på forsterker(ene) og spilleren. (Tynn-kabel som festes til chassiet på spilleren og jordinga til forsterkeren)

Gjør ikke dette susen, SÅ kan du begynne å ekperimentere med kabellegginga :)

Forrsten...hvilken headunit er det du har?
Hei igjen, har fortsatt dette problemet... siden sist har jeg flyttet signalkablene (slik at strømmen ligger for seg selv), laget plass for jording. Jeg borret hull tvers igjennom i bunnen av reservehjulsbrønnen og pusset vekk lakk så brukte jeg en skrue med grei dim og mutter på baksiden (under bilen) (jording til to forsterkere på samme skrue, det kan vel ikke være problemet? ). jeg har også fått en boks av tvboden som skal omdanne høyfrekvens til lavfrekvens men den hjalp ikke en drit. :)

Husker ikke navnet på spilleren. JVC med BT, USB, AUX (ikke med cd spiller :O) kosta 1600 om jeg ikke tar heeeelt feil :) med mange farger å velge i mellom.


EDIT: Headunit : kd-x50bt
 #415626  av FT86
 
celicat23 skrev:Har alltid vært jording som har vært problemet når jeg har vært borte i samme ting, så må melde pass hvis du mener alt som skal være jordet er det.
fikset det nå!!!

brukte en overdim signalkabel jeg fikk med når jeg kjøpte Cerwin Vega subben min :D

nå er jeg happy!!! :)
 #415630  av @lpher
 
celicat23 skrev:Har alltid vært jording som har vært problemet når jeg har vært borte i samme ting, så må melde pass hvis du mener alt som skal være jordet er det.
Stemmer nok det....så godt som (nesten) alle tilfeller av denne typen støy stammer fra en eller annen feil med jording :)