TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overkill? 2x 1600 w

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #436770  av Moaren
 
Hei! Har for kort tid siden kjøpt meg en ny Mr2 Mk2... Fikk meg en overraskelse da jeg kjøpte bilen og fant et anlegg som sparket rimelig godt ifra. Selger sa bare; "Det står nå et anlegg i bilen som spiller greit".
Etter å ha kjøpt en bil for 15000 tusen tenkte jeg at det ikke kunne være store greiene. Har særdeles lite peiling på slikt
selv så trenger litt hjelp med å forstå hva jeg har. Vedlegger bilder av subbene, forsterkerene og kondensatoren.
Er det noen som kan gi meg en anslått verdi på det?
I tillegg synes jeg at det blir hakket mye bass og vil montere to nye diskant høytalere, siden min kunnskap om dette feltet
er svært begrenset trenger jeg litt hjelp til å vite hva jeg skal kjøpe og hvor jeg kan kjøpe det.

Mvh Moaren

Forsterker.jpg
Forsterker.jpg (954.11 kiB) Vist 16557 ganger
Kondensator.jpg
Kondensator.jpg (575.03 kiB) Vist 16557 ganger
sub.jpg
sub.jpg (776.34 kiB) Vist 16557 ganger
 #436778  av ArildM
 
Ser ut som om du har gjort en god handel, både stereo og felger ser ganske brutalt ut :)
Tipper dette sparker meget godt i fra. Sikker på at du ikke bare kan justere det litt for å få mer diskant?
 #436784  av Moaren
 
Det er nok sikkert mulig! Er vell noe man kan skru på forsterkerene som justerer bassen? De står så dumt til og tar reservehjul plassen og alt :( Er et sett høytalere i bunnen av døren og (muligens) orginale i dørstolpen og dem har en tendens til å ikke spille så bra under hard "bassing" :D
Må bare takke for innspill da jeg skrev mitt første innlegg om jeg burde kjøpe eller ikke! litt OT men har brukt 2k på deler og får den godkjent iløpet av neste uke viss jeg er heldig, så 17k totalt! Burde vell være godkjent :)

Mo
 #436788  av ArildM
 
Du må lage deg en prosjekttråd på prosjektdelen av forumet så kan vil hjelpe til der om du lurer på noe :)
MR2 er kanskje ikke den beste å bygge anlegg i, ganske lite plass i utgangspunktet. Ble jo mindre plass i MR2 for hver generasjon, merkelig nok :wink:
Blir ikke trangt til setene også da? Får du lent ryggen helt bakover?
Jeg har forsterker bak ene setet og subb bakom passasjersetet, har en som bygger såpass lite at man får setet helt bak om man vil. Da har man fremdeles bagasje eller reservehjulsplass både foran og bak, samt noe plass bak setene :)
 #436816  av Moaren
 
Hehe ja er ikke store plassen! Får setene helt bak, men å lene stolryggen bakover kan jeg glemme... Har ikke fått prøvd ut dette over lengre avstander men er mulig det blir ubehagelig i lengden, sitter jo stiv som en stokk der! Kan jo muligens hive ut en sub og en forsterker også, og beholde bak passasjersetet for virker som om det er litt større plass der :)! Skal få laget meg en tråd der så snart som mulig :)
 #438386  av angrykid
 
Juster ned bassen på spilleren din. :) Det er det enkleste du kan gjøre, før du begynner å skru noe på forsterkerne. Få noen som kan dette til å se på det sammen med deg.

Om du synes det er for brutalt, så er det sikkert mulig å plukke det ut og erstatte sub'ene med noen shallow mounts (Rockford Fosgate har f.eks 10 og 12" i denne typen, da får du lagt seteryggen helt tilbake også)

Ser ut til at de subbene dine er JBL sine gt4 eller gti serie. Om det er gti er de billige, om det er gt4, så koster de litt mer. Husker ikke pris på bruktmarkedet pr nå.
 #438967  av inzane2012
 
den 12" kassa til Rockford er akkurat for brei til at den går inn bak setet, så må bli en 10" isåfall, men den er rimelige heftig den og, spesiellt når den står rett bak seteryggen. Hadde en sånn i min gamle MR2, og jeg kan ikke annet enn å anbefale den verfall :)
 #439275  av TrustNo1
 
Nå er det fryktelig lenge siden jeg har vært på forumet her, men tenkte å nevne at jeg fortsatt har endel spesialstøpte glassfiberkasser til MR2

Dersom du virkelig har lyst på noe som både er overkill, men samtidig låter bra så kan du jo vurdere kassene mine.
Med oppsettet mitt fikk jeg både gode score i EMMA, og målte også ett lydtrykk på over 143db ved 33hz

Dørkassene er ment for 6" midbasser og er rundt 15 liter porta kasse.
Subkassene er på ca 60 liter hver seg, ment for 8" DD 1508 elementer og er støpt på en slik måte at man har full setevandring.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde