TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny bilstereo til Megane 96

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #438248  av Victorian
 
PÃ¥ tide med en oppdatering =)
Legger på plass Dynamat
Legger på plass Dynamat
dører.jpg (448.15 kiB) Vist 10192 ganger
OK resultat
OK resultat
dynamat.jpg (231.19 kiB) Vist 10192 ganger

Etter at jeg monterte i Dynamaten støtte jeg på vanskeligheter, nøklene virket ikke lenger med sentrallåsen eller tyverisperren og jeg hadde ikke 4-pin koden til å slå den av og få start på bilen. Årsaken til dette tror jeg er at batteriet var koblet ut for lenge, muligens i kombinasjon med at backup-strømmen (tenning-av-strøm) ikke virket siden jeg koblet ut den gamle pioneer-spilleren. Når jeg gjorde det ble klokken i dashbordet nullstilt hver gang jeg slo av tenningen, ingen innstillinger ble lagret, jeg mistenker at dette har slettet innstillingene til nøklene også. Fikk fikset det ved hjelp av et program og fant en manual for nøklene, var egentlig bare til å plotte inn koden og deretter slå av tenning, holde inne sentrallåsknapp til dørene låste seg igjen og opp og deretter trykke 3 ganger fort på nøkkelknappen og så var det gjort.

Backup-strømmen kom tilbake når jeg kuttet to oransje ledninger som hadde gått til den gamle cd-spilleren.
4-pin sikkerhetskoden fant jeg ved hjelp av et lite dos-lignende program jeg lastet ned.
Uventede problemer
Uventede problemer
kode.JPG (90.64 kiB) Vist 10192 ganger

Med backup-strømmen tilbake og nøklene i orden følte jeg det var trygt å skru sammen og gå videre med å lodde delefilterene sammen og fortsette montering.
Nye høytalere i sidedøren
Nye høytalere i sidedøren
Focal.jpg (45.86 kiB) Vist 10192 ganger

Koblet til forsterker til fronthøytalere og lyden er virkelig milevis forran de gamle, veldig bra for bil å være og at det er meg som har montert det. Er veldig fornøyd, det er litt bass i komponentsettet og det er nesten så jeg ikke hadde trengt sub. Men det skader ikke med litt mer trøkk :D

Etter jobben i dag skal jeg montere subwoofer, skru fast forsterkere, skjule ledninger, sette på plass igjen dashbord og div paneler og montere ny jordingskabel fra batteriet til karosseri. Har også lyst til å legge ny lim på dørpanelet, gleder meg til å legge siste kronen på "verket" :D

samejon, Jeg ser poenget ditt med dempematter, men det skal nevnes at det demper støy utenifra også. Syntes bilen ble mer behagelig å kjøre etterpå, kjørestøy virket mer som en litt dypere brumming. Men det kan være placebo også, dørene ble tyngre ihvertfall :P
 #438300  av Victorian
 
Begynner å bli fornøyd og ferdig nå, det meste er kommet på plass =)

Har gjort det så diskret som mulig.

Det som gjenstår å gjøre nå er å bytte jordledninger fra batteri og motor til karosseri, og fra dynamo til plusspol på batteriet. Venter på en servicebok til bilen i posten før jeg gjør noe mer der, ettersom det ser ut som at jeg må demontere en del for å komme frem til dynamoen.

Håper samboeren godkjenner størrelsen på subwoofer, hvis ikke må jeg kjøpe egen bil :D
Montert på bakside av subwoofer
Montert på bakside av subwoofer
forsterkere.jpg (74.52 kiB) Vist 10179 ganger
Ferdig tilkoblet
Ferdig tilkoblet
subwoofer.jpg (55.9 kiB) Vist 10179 ganger
Står litt skjevt når jeg tok bilde, men det er fikset nå :P