TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny bilstereo til Megane 96

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #438109  av Victorian
 
Er på leting etter et musikkanlegg til bilen, budsjettet er en plass mellom 5 og 10k. Det må ha Bluetooth, CD-spiller og usb i front til å lade mobiltelefon med, og samtidig heller ikke ta mye plass siden bagasjerommet er ganske lite.

Har plukket ut noen deler nedenfor, vil de fungere greit sammen eller burde jeg gå for noe annet?
Det er 6 høytalere i bilen nå, 2 bak i hattehylle, 2 i sidedører og 2 oppå dashbordet ved frontvindu.
Planen er å ha to diskanter helt fremst, to mellomtoner i sidedørene, og en sub i bagasjerommet.
Vet ikke om jeg trenger å ha høytalere i hattehyllen bak, er to der fra før som jeg kanskje kan koble til?

Focal 130A1 Komponent-sett 5 1/4" (dersom det passer til bilen)
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=648&id=
kr 1290

Infinity Basslink subwoofer:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... tid=31&id=
kr1990

Dynamat xtreme door kit
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=179&id=
kr 8-900

Pioneer DEH-X6600DAB CD-spiller hovedenhet
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736
kr 1490

Totalt ca 5-6000kr + montering...


Har bygget høytalere og loddet delefiltere før men bilstereo er jeg helt fersk på, hadde vært fint om noen med litt peiling kunne dele noen ord :)
 #438119  av samejon
 
Bare tull å bruke penger på dempematter i den skalaen du holder på... (I mine øyne) jeg vil tro du ikke merker noe forskjell!
Og har du vurdert å handle brukt? Da får du gjerne halve prisen av nytt....!
 #438128  av Victorian
 
Har handlet inn litt greier i dag :)
Ble litt dyrere enn først tiltenkt, men de hadde ikke de gode kuppene på lager.

Endte opp med Pioneer DEH-X9600BT, Focal Universal ISS 165, en Rockford passiv slim basskasse og et kabelsett til 8-900kr, og støydemping til ca 850kr.
Fant to forsterkere på finn.no til en rimelig penge som jeg skal kjøpe ikveld.
Totalt sett med alt og verktøy endte det opp på ca 12000kr. Med en aktiv sub kunne jeg klart meg med halvparten, men det er ikke like gøy og dette anlegget skal jeg ha i mange år.

Gleder meg til å montere dette i morgen! :D

Forresten, burde jeg bruke loddetinn med eller uten bly?
 #438135  av ArildM
 
Dette blir nok bra :) Du får holde oss oppdatert på hvordan det blir :)
 #438138  av Victorian
 
ArildM skrev:Dette blir nok bra :) Du får holde oss oppdatert på hvordan det blir :)
IMG_20131221_215311.JPG
IMG_20131221_215311.JPG (358.98 kiB) Vist 15685 ganger
Jeg fikk ikke bare to forsterkere.. Jeg fikk posevis med ledninger, høytalere og ting ikke aner hva er! :D

Må si jeg følte jeg fikk mye mer for de siste 3000kr jeg brukte, enn de første 8000, og jeg kunne sikkert ha prutet ned prisen hvis jeg ikke hadde vært så desp etter å komme igang.

Men skaviseee... Da har jeg:

Høytalere:
2x Focal Universal ISS 165
2x Pioneer TS-A2011
1x Rockford Fosgate slim basskasse P3S1X12

Forsterkere:
1x Pioneer PRS-D420 - 4x75w
1x Pioneer PRS-D1200M 1x400w
4x Vifter

CD-spiller:
Pioneer DEH-X9600BT

Kabler:
1x Rockford Fosgate 4awg amp install kit
1x Rockford Fosgate signal cable
En liten haug tykke røde og brune kabler, og litt ledningssalat

Diverse:
Stinger SR200 Amp Relay
En gigantisk sikring
CTEK XS 800 10W battery charger for 12V lead acid batteries
Dynamat xtreme Door Kit for 2 doors

Utrolig flaks at forsterkene jeg kjøpte passet så bra... 4x75w til fronthøytalere som er 70w rms og 1x400w rms til subwoofer som bruker 400w... Det hadde jeg ikke sjekket på forhånd, ville egentlig bare ha noe som var rimeligere enn hos bilstereospesialisten.
Ja, jeg tror dette kan bli veldig bra :D
 #438146  av Victorian
 
Dette blir en liten arbeidslogg :)

Møtte en utfordring i å få strømledning fra batteri og inn til interiøret, har ikke funnet en løsning enda så jeg tar en pause mens jeg grubler og googler :D
Orginalhøytalere er ca 6cm dype
Orginalhøytalere er ca 6cm dype
dybde.jpg (41.82 kiB) Vist 15670 ganger
Gammelt til venstre og nytt til høyre
Gammelt til venstre og nytt til høyre
IMG_20131222_141837259.jpg (55.86 kiB) Vist 15670 ganger
Jeg har demontert ganske mye nå men såvidt jeg kan se må det drilles et hull i brannmuren som strømledningen kan gå gjennom, det hadde jo blitt for lett ellers :D


Tenker å begynne med å koble til frontsettet og ny cd-spiller så er jeg et skritt videre :)
 #438147  av ArildM
 
Sikker på at det ikke sitter noen gummipropper du kan ta ut for å få ført strømkabel gjennom? Ligger alltid noen hull til dette for bilens eget ledningsnett osv, bruk samme gjennomføringa så slipper du å borre hull i torpedoveggen :)
Ellers blir dette nok som natt og dag :)
 #438149  av Victorian
 
ArildM skrev:Sikker på at det ikke sitter noen gummipropper du kan ta ut for å få ført strømkabel gjennom? Ligger alltid noen hull til dette for bilens eget ledningsnett osv, bruk samme gjennomføringa så slipper du å borre hull i torpedoveggen :)
Ellers blir dette nok som natt og dag :)
Jeg fant ut av det, løsningen var akkurat som du sa :D

Løftet utav batteriet og så pluggen og da var det plutselig ikke noe problem, men veien føles gjerne lengre når man går i feil retning :P


Neste spørsmål: den lille blå ledningen, "system remote control", skal jeg lage en Y-splitt på den og koble til begge forsterkerene? Går utifra det ikke har noen betydning hvor mange forsterkere det er, siden alle skal oppføre seg likt (skru seg av når cd-spilleren er slått av).
 #438150  av ArildM
 
Bare å skjøte på fra en forsterker til den neste, så slipper du å legge opp to ledninger :)
Sånn såvidt jeg vet da :oops: Mange år siden jeg har hatt to forsterkere i bil :)
 #438151  av tto010
 
Har du vurdert å lage bedre jording på batteriet?
Jeg gjorde det på gamlebilen, og det ble faktisk bedre lyd av det. (tok en liten stump med 10mm og koblet til - på batteriet til karosseriet)
 #438152  av Victorian
 
Kabelhull til interiør
Kabelhull til interiør
IMG_20131222_234818.JPG (221.23 kiB) Vist 15654 ganger
Strømkabel koblet til batteri
Strømkabel koblet til batteri
11.JPG (18.19 kiB) Vist 15654 ganger
Strømkabel og system remote control ledning skjules i kanal
Strømkabel og system remote control ledning skjules i kanal
2.JPG (16.24 kiB) Vist 15654 ganger
Kanal passasjerside
Kanal passasjerside
4.jpg (34.61 kiB) Vist 15654 ganger
System remote og RCA-kabler på plass
System remote og RCA-kabler på plass
5.JPG (268.85 kiB) Vist 15654 ganger
 #438154  av Victorian
 
Takk for tips, skal legge ny jordledning og skjøte system remote ledningene :)
RCA-ledninger stripset fast og skjult
RCA-ledninger stripset fast og skjult
6.JPG (15.87 kiB) Vist 15654 ganger
Jordingspunkt i bagasjerom
Jordingspunkt i bagasjerom
7.jpg (29.15 kiB) Vist 15654 ganger
Ledninger på plass
Ledninger på plass
8.JPG (12.46 kiB) Vist 15654 ganger

Kommet noen skritt videre nå :D

Det virker som at jeg bare kan montere cd-spilleren rett inn i DIN-sloten nesten, det var en gammel Pioneer-spiller i den fra før med samme tilkobling som den nye jeg kjøpte.


Det som gjenstår nå er å sette inn cd-spilleren, skru fast Focal fronthøytalere og legge høytalerkabler frem til fronthøytalerene.

Focal Universal ISS 165 reklamerer for "easy install" men det fulgte ingen instruksjoner med i pakken, har ikke funnet veiledning online heller. De skal ha integrerte delefiltere, og det ser ut som at delefilterene er i ledningstumpene som fulgte med.

Den ene ledningen er merket med "woofer", mens den andre har 2 ledninger inn og 3 ledninger ut som er merket "Car", "Tweeter" og "Display".
2 ledningstumper til hver side
2 ledningstumper til hver side
IMG_20131223_001443389.jpg (55.37 kiB) Vist 15654 ganger
Merket "Woofer" og "Tweeter", "Car" og "Display" på den andre
Merket "Woofer" og "Tweeter", "Car" og "Display" på den andre
IMG_20131223_001544714.jpg (64.54 kiB) Vist 15654 ganger
Noen som forstår noe av det? :D
 #438156  av Victorian
 
Nye radioen satt på plass
Nye radioen satt på plass
radio.jpg (22.33 kiB) Vist 15653 ganger
Der var radioen på plass også gitt, trenger adapter til antenne og må feste system remote ledningen før jeg setter den skikkelig på plass.


Klør meg fremdeles i hodet over focal komponentsettet, noen som har vært borti noe lignende før?

Oppdatering! Jeg fant en pdf som forklarer litt :D
http://www.focal.com/en/index.php?contr ... hment=3870

Delefilteret sitter i ledningen, til tweeteren skal jeg bruke ledningen "car" og den umerkede som er negativ. "display"-ledningen skal jeg ikke bruke til noe.


Slik jeg forstår den pdfen skal jeg koble en høytalerledning til begge ledningsstykkene, altså to spleisinger hvor 3 ledninger samles.

Høytalerledning fra forsterker positiv spleises med tweeterledning positiv og wooferledning positiv mens den negative høytalerledningen spleises med tweeter-negativ og woofer-negativ, kan det være riktig?
 #438158  av Victorian
 
Har laget et koblingsskjema, regner med å ha tid til å gjøre dette ferdig i dag :D
Koblingsskjema frontsett
Koblingsskjema frontsett
koblingsskjema.jpg (57.84 kiB) Vist 15644 ganger