TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny subwoofer - defekt?

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #440278  av Victorian
 
http://m.rockfordfosgate.com/Products/p ... mId=120454

Jeg kjøpte en ny subwoofer, en Rockford P3S1X12 slim. Har brukt denne i noen uker og ble aldri fornøyd med lyden, men jeg trodde den måtte spilles inn eller ha kondensator montert for å virke optimalt.

Det er en lukket subwoofer med 1stk 12" element spesifisert til RMS 1ohm 400w, 800W max

Jeg har koblet den til en Pioneer D1200M monoblokk spesifisert til 1ohm 600w.

I bruksanvisningen heter det at det må spilles forsiktig de første 48timene så jeg var veldig forsiktig med volumet innledningsvis.

Fra første sekund har subwooferen laget en ulyd, jeg trodde det var beskyttelsegitteret foran elementet som vibrerte men lyden var der også når jeg tok det av. Dette skjedde på nokså lave volum, og det hørtes ut som at subwooferen er langt borte, omtrent som om lyden er dempet.

Subwooferen låter ikke noe bra, jeg har den innstilt så lavt at jeg nesten ikke hører at den er skrudd på. Har nylig montert kondensator uten at det hjalp nevneverdig.

Jeg tror jeg fikk en ødelagt subwoofer fra butikken, selv om den så helt ny ut. Kan det tenkes at subwooferen skal være slik? At den rett og slett ikke presterer bedre? Eller er dette en åpenbar feil jeg kan klage på?
 #440284  av ArildM
 
Ta kontakt med der du kjøpte den.
Hadde "lillebroren" med 10" element i en AW11, spilte bra, men ikke sånn helt utrolig bra.
MTP konstruksjon og pris er den i alle fall i stand til å spille og gi litt trykk i bilen, hvis ikke er den enten stilt helt utrolig feil inn, eller at det er feil.
Uansett er det beste å ta kontakt med der du kjøpte den, evt få noen med peiling til å se på den.
Sånn sett greit å handle lokalt, da er det enklere å få hjelp om det blir tull :)
 #442635  av Victorian
 
Takk for råd :)

Har skrudd av forsterkerne og kondensatoren som var skrudd fast i subwoofer og det låter mye bedre nå, rister godt i bilen men mangler trykket som slår i brystkassen. Lydkvaliteten ellers er grei nok nå men det frister å prøve med noen andre subkasser..