TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Cd-spiller

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #8653  av Per Pang
 
Hei!

Jeg har vært eier til en mr2 91 mod i litt over 2 måneder nå og er stor fornøyd. Men en ting har irritert meg siden kjøpet, og det er orginal spilleren. Den er den dobbel-versjonen med kasset og cd og den har nok sett sine bedre dager. Så kom jeg over et bra tilbud på en kenwood mp3 spiller så tenkte jeg ikke 2 ganger om.

Alt gikk greit helt til jeg har kutta orginal kontakten som satt inn i orginal spilleren og prøver meg fram med ledningene. Jeg hadde lastet ned den koplingsskjemaet som er tilgjengelig på denne siden men det stemte overhode ikke i det hele tatt. Selv da jeg hadde måleutstyr så fant jeg ikke hva som er hva. :(

Veit at det med spillere har blitt tatt opp mange ganger, men kunne noen av dere her ute gir meg noe råd.

 #8700  av CelicaTurbo
 
er det med eller uten orginal subkasse i oppbevaringsboksen bak førersetet? (mener det er der subben skal være?).

Ellers, det er ikke så vanskelig å måle seg frem med et multimeter. Finn først de to 12v+ ledningene, hvor den ene bare har strøm når nøkkelen er vridd om minst ett hakk. Bruk deretter en liten 1.5v batteri for lommelykter og prøv deg systematisk frem til dess du hører lyden av skraping i en høytaler.

Men undersøker du nøye tror jeg du finner at fargene stemmer overens med det som er beskrevet tidligere på forumet når det gjelder høytalere ihvertfall :)

 #8704  av jensi
 
Husk at det sitter en forsterker bak hver sete i sidene.
Mitt tips er:Legg opp nye kabler fra spiller til bak sjåfør setet i siden ved belte.Der kan du koble til alle høytallere på ny.
Dette vil spare deg for en masse tid.
Jensi

 #8711  av CelicaTurbo
 
Den forsterkeren er der bare om det er en orginal sub i bilen.. de bilene som ble levert uten sub har heller ikke forsterker og det er derfor mulig å bruke orginalt ledningsoppsett uten noen store problemer (annet enn at det ikke er optimalt). Derfor jeg spør om han har sub :)

På celicaen er det slik at kun dør høytalerne er drevet direkte av subben og ved å koble fra en plugg bak spilleren så får man samme ledningsnett som om man hadde bil uten orginal forsterker.. Ledningsnettet går i løkke fra dashbordet ned til forsterkeren under passasjersetet og deretter tilbake til dashbordet før ledningene går til sine høytalere. Gjør ting litt enklere det :)

 #8725  av Per Pang
 
Det er den versjonen med 6 høytalere + sub. Skal prøve å få en kamerat av meg som er elektriker til å se på d i helga. Satser på det går bedre denne gang. :wink: