TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2'en min er død, trenger litt hjelp. Fikset!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #246927  av Sven

Bilen døde plutselig på lørdag. EFI sikringen var gått og den går med en gang man prøver å starte. Etter litt leting på nettet har jeg funnet ut at det mest sannsynlig skyldes en av disse tingene:

-Kortslutning i hjernen
-Def EFI relé (får låne et i morgen eller i kveld for å prøve)
-Irr på undersiden av sikringsboksen (sjekket)
-Def bensinpumpe eller relé, dette gjaldt visst kun noen modeller.

Skal vel nevnes at bilen har fusket litt en stund nå. Den har heller ikke blitt ordentlig varm de siste dagene. Fordelerlokk, rotor og termostat er byttet i dag. Men får jo ikke sjekket om det fikset disse problemene.

Tenkte jeg skulle prøve å koble ut bensinpumpa og reléet for å se om sikringa fortsatt går, men jeg finner det ikke :oops:
Hvor skal jeg se?

Skjønner at dårlig bensinpumpe kan forårsake fusking, men kan det være årsaken til at motoren ikke ble varm også? Med tanke på blanding...???

Håper på noen kloke tips her. Er ikke like gøy å kjøre Justy
Sist redigert av Sven den 21 aug 2007 19:49, redigert 1 gang totalt.

#246978  av Sven

Ingen som vet hvor jeg kobler ut bensinpumpa engang?

#246980  av Morten

Sven skrev:Ingen som vet hvor jeg kobler ut bensinpumpa engang?
Under askebegeret. :wink:

#246989  av Sven

Takker, det blir første oppdrag i morra

#247092  av Sven

Morten skrev:
Sven skrev:Ingen som vet hvor jeg kobler ut bensinpumpa engang?
Under askebegeret. :wink:
Fant to kontakter under der. En til tankmåler, og en grå kontakt med hvite og blå ledninger. Regner med at den grå da er til bensinpumpa. Men selv med denne utkoblet kommer det forsatt en lyd som høres veldig ut som bensinpumpa når tenninga er på, eller kan det være noe annet?

Uansett, EFI sikringa går med en gang tenninga blir skrudd på.
Prøvde et annet EFI relé også. Hjalp heller lite det og.

Er dette noe jeg kanskje kan finne ut av ved å kjøre ECU diagnose?
Og i tilfelle hvordan gjør jeg dette :oops:

Huff, er lettere med gamle biler detta. Trenger nok litt hjelp av MR2 guruene her.

#247101  av Sven

Nå her jeg vært å prøvd uten EFI relé og da gikk ikke sikringa.
Sitter å ser litt i BGB (riktignok til 3S-GTE men... er vel mye av det samme)
men for å være ærlig så klarer jeg ikke finne helt fram.

Ser at denne posten blir et desperat forsøk på å resonere meg fram til feilen selv her... :lol:

#247584  av Sven

Liten oppdatering her.
Har kommet fram til at det må være noe med bensinpumpa.
Den går med en gang tenninga blir satt på. Det gjør den også uten Ciricut Open Relay :shock: OG... når pluggen under askebegeret er utkoblet :shock: :shock:
Det som også er litt rart er at den går ganske lenge å stopper veldig sakte, akkurat som at den ikke klarer å pumpe mer. Mener at dette er feil og at den skal stoppe brått??

#247587  av Sven

Takker :D Det var et skjema jeg ikke har sett før. Nå tror jeg at jeg skal klare å finne ut litt mer i morra.

Har brukt disse tegningene. og her mangler det et vesentlig punkt.
Den ledningen som går gjennom en plugg og rett til bensinpumpa, etter EFI relé men før Ciricuit Opening relé. Da ble jeg litt klokere ja :D
Vedlegg
2.JPG
2.JPG (99.34 kiB) Vist 867 ganger
1.JPG
1.JPG (72.98 kiB) Vist 883 ganger
3.JPG
3.JPG (77.5 kiB) Vist 871 ganger

#252401  av BT-GTI

finni feilen eller sven?

#252407  av Sven

Artig at du spør nå. Bilen starta plutselig i dag. Har stått over 4 uker :shock:
Men etter ca 5 min kjøring så stoppa den igjen. Tauet den hjem og den starta etter bytte av sikring. Så gikk det 5 min med kjøring så stoppa den. Sto å gikk på tomgang lenge første gang. Fylte litt kjøleveske etter bytte av termostat og justerte tenning.

Skal sjekke vsv i morra. Virka som om den pluteslig ikke fikk luft siste gangen den stoppa. Og den er jo på EFI "kursen"

Men fikk faktisk feilkode 14 under justering av tenning i sta, manglende IGF signal. Er ikke det samme samme du har? Fått prøvd noe nytt du da?

Edit: Så posten din nå. Ikke fått den i gang du heller ser jeg :(

#252435  av CelicaTurbo

Kan ikke hjelpe med problemet tror jeg, men den lyden du har beskrevet som sakte gir seg etter en stund, jeg tenker det er servopumpen og ikke bensinpumpen. Jeg kjenner ihvertfall igjen beskrivelsen av den lyden når jeg feilsøkte noe ledningsnett til ECU og den lyden kom da ganske tydelig fra under panseret og ikke fra tank-området?

#252464  av Sven

Ok, da vet jeg hva det er ihvertfall. Men er jo uansett ikke feil på bensinpumpa alikevel, tror jeg...

Da den stoppa i går så skjedde det begge ganger på 2. gir rett etter et lite gasspådrag. Syns også bilen gikk dårligere før den stoppa.

#252468  av SuperZite

Her er vel den manualen du trenger..

http://teq.org/mr2manual/

#252473  av Sven

Finnes kun til 3S-GTE og 5S-FE der. Er noe forskjeller fra 3S-GE'en. Men fikk tak i riktig delenummer til slutt og fikk bestillt Electrical Wiring Diagrams, etter 3 uker så kom den. Så jeg har de tegningene jeg trenger nå.