TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Viktig info for alle med 4A-GE eller 3S-GTE motor.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #33972  av CelicaTurbo
 
En annonsering med utgangspunkt i diskusjonen som er gjengitt her og senere diskusjoner i ettertid hvor andre har opplevd samme problem. Grunnen til denne annonseringen er at det kommer stadig til nye medlemmer som ikke kjenner til dette.

Det viste seg en periode at Toyota leverte feil oljefiltre til biler med 4A-GE, 4A-GZE og 3S-GTE motorene. Dette er alle MR2 86-89 modeller, og alle MR2 og Celica modeller fra 1990 med turbomotor. Toyota har beklaget dette og gjort rettelse i sitt deleregister men det er fremdeles en del forhandlere som selger feil filtre. Sjekk derfor alltid hvilket filter du får fra Toyota!

Dette er filteret som enkelte forhandlere leverer ut men som er feil for motorene som er nevnt ovenfor (esken avbildet nedenfor). Dette filteret er korrekt for dem som har 3S-GE motoren, dvs 2.0 liter motor uten turbo i Celica og MR2. Delenummeret for dette filteret er 90915-YZZC7:

Bilde

Eier du en MR2 årsmodell 1986 til 1989 (4A-GE eller 4A-GZE motor) eller en 2.0 liter turbomotor (3S-GTE motor) så er dette det korrekte filteret, delenummer 90915-10004:

Bilde

Her er et bilde av de to filtrene ved siden av hverandre, merk den betydelige forskjellen i høyde. Filteret for 4A-G og 3S-GTE motorene er betydelig høyere:

Bilde

Her er en scann av Toyotas beklagelse på salg av feil filter og feil i delekataloger til Bjørn. Det er denne feilen i delekatalogen som en del forhandlere tydelighvis fremdeles har:

Bilde


Konklusjon: Sjekk hva som står på bilene deres nå, bytt filter snarest om dere er i tvil dere som har 4A-G eller 3S-GTE. Etter klubbens kjenskap er det to motorhavarier som kan spores til å trolig skyldes feil filter.


Siden dette er en annonsering er denne diskusjonen stengt for videre poster.

 #75548  av toyota
 
TAKK, jeg hadde fått feil filter!!

 #97032  av lasserj
 
hmm.. trur du dette gjelder min bil corollaE9 gt-i16 87mod 4A-GE 125hk? eller kun mr2?

 #97040  av CelicaTurbo
 
Det gjelder alle med 4A-GE eller 3S-GTE motor, dvs også Corolla GT eller andre modeller enn dem som er nevnt spesifikt i teksten ovenfor.

 #100914  av sindrejl
 
Ser ut som toyota har fått det på greip nå.. dem leverte meg "10004" uten å dra frem feil først ;)

 #100961  av kennethx
 
sindrejl skrev:Ser ut som toyota har fått det på greip nå.. dem leverte meg "10004" uten å dra frem feil først ;)
Det varierer litt fra sted til sted faktisk :)

 #100985  av CelicaTurbo
 
Jeg har alltid fått korrekt filter, men det er ikke lenge siden sist gang det kom frem på forumet at noen fikk feil filter så det skjer nok fremdeles :roll:

 #101082  av mk1 black limited
 
Sist gang på torsdag...Hvam Bil i Skedsmo...:-(

 #117500  av KinCaiD
 
Har akkurat kjøpt nytt oljefilter.
Ble litt nervøs i dag da jeg leste dette, siden jeg hadde allerede satt inn nytt filter på lørdag.
HELDIGVIS så er det rett filter jeg har fått.
PS. satt ikke filter på motoren da jeg kjøpte den, så jeg ringte Toyota Norge for å høre hva som skulle sitte der. sikkert derfor jeg fikk rett filter. ;)

 #127423  av kennethx
 
NÃ¥ har dem bytta nummer, se vedlegg.

GÃ¥tt fra Made in Japan, til Made in Thailand! :?
Vedlegg
IMG_2353.JPG
IMG_2353.JPG (420.2 kiB) Vist 27887 ganger

 #127443  av Dalan
 
kennethx skrev:NÃ¥ har dem bytta nummer, se vedlegg.

GÃ¥tt fra Made in Japan, til Made in Thailand! :?
Samme med det andre filteret, ser nesten ut som de er forskjellige inni også? :?:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

 #127504  av kennethx
 
Ser litt forskjellige ut inni også ja! Kan jo HÅPE at det er til det bedre?!

Men Made in Japan vs. Made in Thailand :roll:
Vedlegg
IMG_2354.JPG
IMG_2354.JPG (263.46 kiB) Vist 27864 ganger

 #137080  av Ronny
 
Toyota roter fortsatt med oljefiltre til mr2 mk1. Var hos Toyota i Ski idag for å kjøpe nytt, fikk da utlevert filter med nummer: 90915-TA001 som er "etterfølgeren" til 90915-YZZC7. Sa ifra til selgeren at dette var feil filter og at min tidligere motor hadde "skjært" seg antakelig pga. dette. Han klikka litt på pc`en sin og fortalte at det var dette filtere som stod i delelistene til den bilen. Jeg ga han delenummeret på det filteret jeg skulle ha (90915-TA002), han hadde dette også på lager, men mente fortsatt når jeg gikk ut av butikken at jeg hadde kjøpt feil filter..... Snakker ikke de forskjellige Toyota avdelingene sammen???

 #141861  av Johansen
 
Toyota Nordvik i bodø er heller ikke oppdatert på dette... men jeg fikk nå hvertfall riktig filter til slutt :D

 #153962  av CelicaGT
 
Har eit oljefilter liggande til min Celica Gt- Four. Dette har nummer 90915TA001.
Ser at kennethx har eit som har nummer 90915ta002.

Er dette samme filter eller har eg fått feil fra toyota?