TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Viktig info for alle med 4A-GE eller 3S-GTE motor.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #282151  av FireWalk
 
Da er det vel riktig da. Får sammenligne det med det som står i bilen fra før når jeg skal skifte. Ble bare litt forvirret av de dele-nr som jeg ikke fikk til å stemme, samt at jeg husket det stod "exc." på det som jeg kjøpte feil den gangen også. Men da er det vel oppklart. :)
 #283288  av apehest
 
Tenkte bare å legge til at nyeste versjon av delekatalogen til toyota påstår at 90915-YZZJ1(samme som YZZC6/TA001/10001/10003) er rett filter for 4AGE. :|
Følgelig sitter det et YZZJ1 filter i rollan min. Jeg bytter det med et YZZJ2 etter jobb idag..
 #283370  av ArildM
 
Er altså YZZJ2 som er korrekt til 4AGE motoren? Begynner å nærme seg tid for oljeskift og rutinestell med motor jo :)
 #283378  av apehest
 
90915-YZZJ2 du skal ha til 4AGE ja. Utifra det at delelkatalogen viser feil så er det nok aller best om du sier hvilket delenummer du vil ha når du står i disken hos toyotaforhandleren, ellers er det stor sjangs for at du får feil. Sier egentlig sitt at jeg hadde feil filter i min når det er jobben min å vite dette.. :oops:
 #381768  av mannen
 
så hva er det korrekte delenummer pr. dags dato ?? til en 4a-ge
 #381772  av mr2storbrua
 
Er fortsatt det som apehest nevner. Det går både til 4a-ge og 3s-gte (utenom st165). Står på pakka hvilke motorer det går til...
 #422488  av David
 
jeg bruker J2 filteret på de motora som skal ha det. konsevens.
jeg bruker ofte J2 filteret på andre motorer som skulle hatt 1J filter også, spesielt hvis det er trimma av noe slag. det er bedre flow i de.

Jeg har til og med klart å bli en "problem-kunde" hos toyota i drammen etter uttalige mange diskusjoner/krangler om at det er J2 filter jeg skal ha. mannen i deleavdelinga mente som så at
når det sto EXC. 4A-GE, 3S-GTE. valgte han å tolke at "EXC" = EXAMPLE, lær deg engelsk sa jeg da.. han ble hissig.. ville ikke prate mer.. og ville ikke at jeg skulle fortelle meg hva jobben hans var..
endte opp med møte med sjefen søl hvor jeg var ganske påståelig om at de måtte ALDRI selge et J1 filter til en bil som skal ha J2 filter mer!!fikk bytta de J1 filtra jeg hadde fått feil. dele-ekspeditøren ble noe sinna, og får sure blikk den dag idag.. dette er mange år sia nå..

anbefaler originale toyota oljefiltre, mange som kommer med olje og filter til meg med dritt olje og FRAM filter.
det er veldig få filter som har en drainback ventil slik som toyota har, da vil filteret tømme seg over tid, ergo lengre tid før du får oljetrykk, ikke akkurat veldig bra for slitasjen sin del!! 90% av slitasje på original motor skjer ved kald motor..

en annen ting som man bør legge merke til er hvor variable noname filtre, da mener jeg alt du får kjøp på torshov,bilxtra,mekonomen osv, det eneste alternativet jeg ville vurdert å brut personlig, til NØD er mahle. de filtra jeg nevner, minus mahle filteret har veldig ustabile flowtall,
visstnok så rasa kenneth moen sin 2JZ-GTE 3. ganger i sommer, og den tredje gangen fant han ut at problemet var FRAM filteret. dette er en historie jeg bare har hørt via en bekjent, men om det stemmer 100% tør jeg ikke skrive under på.

når det gjelder olje har jeg god erfaring med castrol. royalpurple hasett veldig mye bra tester, men til en literspris på 280kr/l, bruker jeg heller agip 10w60 til en brødel av prisen, skifter den heller oftere. ny olje vil alltid være bedre enn gammal olje... men helst ikke hell i biltema olje fordet... :P
shell olja kokser veldig, mulig det har blitt bedre nå, har ikke turt å prøve den på noen år rett og slett pga det.. mobil1 5w50 var bedre for 3-4 år sia, så noe har skjedd.. taper seg veldig fort i forhold til før?
castrol 10w60 har blitt bedre, fikk mye kondens med den før spesielt i 4age

heldigvis har jeg stort sett alltid en eske med både J1,J2 og J3 filtre liggende om noen skulle tatt et oljeskift i kombinasjon av annet arbeid jeg utfører.. men kontakten min på toyota har slutta nå så må finne en ny som er villig til å selge meg mer til en mega hyggelig pris!
apehest, kanskje du kunne gitt meg en pris på pm? 1 kasse av hver? totalt 30 filter?