TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stopp av prøveskilt til japspec supraMKIV?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #299025  av Rotta

Hei alle sammen.

Tid: 15 august 08
Sted: statens vegvesen lier.
Bil: SupraMKIV 93 mod.

Fikk meg et slag i trynet idag da jeg skulle til biltilsynet å leie prøveskilter. Dette har aldri vært noe prblem før, har leid værtfall 10-15 ganger uten at de har nølt. Jeg gikk inn døra, trakk kølapp som vanlig og ventet. Og ventet. Det blinket på displayet og pep og det var min tur. Som vanlig tuslet jeg bort til skranken å prøvde å se dum og uskyldig ut. Jeg åpnet kjeften og sa det samme som ørten ganger før. -Hei, jeg skulle hatt prøveskilter til en toyota personbil. Og la dermed en lapp med rammenummeret på disken.
Stemningen var god.

Alt gikk bra og vel helt til ''hun'' skulle skrive inn rammenummer på pc'n sin og oppdaget at det bestod av færre nummer enn vanlig.
Jasså, sa jeg -dette er jo hele rammenummeret.
Ok sa hun, og reiste seg opp og ble borte i et bakrom i et par minutter.
Og ja, min værste frykt hadde blitt til realitet...
Hun kom tilbake og fortalte meg at denne bilen kunne ikke å prøveskilter.

-Hmm sa jeg, hvorfor ikke det?

Hennes forklaring:

-Jeg la merke til at rammenummeret ditt hadde færre siffer enn andre supraer. Vi har fått beskjed om at vi ikke skal levere ut prøveskilt til disse bilene siden de ikke kan registreres med hvite skilter. For dette er vel en sånn en gatebil? Ergo er de ikke godkjent for norske veier, og jeg kan derfor ikke utlevere deg noe prøveskilt. Hvis du har hatt prøveskilt tidligere har det blitt gjort en feil. Finn en annen måte å frakte bilen din på.

Jeg kjente det kokte, samtidig som skuffelsen var enorm... Var dette slutten på moroa?
Ok, sa jeg og gikk dro fra hele møkkastedet.
Dette er for dumt tenkte jeg og dro dermed til biltilsynet på slependen! Der gav de meg prøveskilter uten å mukke.
Så det kan se dårlig ut for oss med rødskilt framover :/

Som jeg har forstått det er det slik at det er registrert og godkjent 1 eller flere j-spec supra Mkiv'r ved Drammen trafikkstasjon avd. Lier.
Når de har godkjent akkurat samme modell, hvordan kan de da si at ikke jeg kan få røde skilter på min? Det er jo til og med akkurat ved denne stasjonen de har gjort dette (correct me if im wrong).

Latterlig! :oops:
 #299103  av hmsilset

Dette er veldig dumt.Hadde tenkt å selge mr2n min å gå til innkjøp av en med 300hk mere...greit med prøveskilt 20 dager i året,men når det ikke er sikkert man kan få til en gang så er det jo bare glemme..vet det er prat om Supra og 300zx her,men tror mange andre høyrerattede blir vanskelig også da..
 #299164  av TurboKnut

Dette er dessverre ikke noe nytt.

Har også opplevd at venner og bekjente får slike slag i trynet.

Nå skal ikke jeg virke negativ, for jeg hadde gjerne sett at Norge fløt over med høyrestyrte japanske biler, MEN

- etter at det en gang for en del år siden ble gjort slik at engangsavgiften først måtte betales når bilen ble registrert, - har det jo kommet inn masse biler som ikke har vært beregnet for registrering. Dette har igjen ført til at det (selvfølgelig) blir mindre penger i statskassa siden disse bilene titt og ofte er på veien, bare at de kjøres på røde skilt i stedet og aldri registreres.
De fleste japanske bilene som kjører på røde skilt har mer enn 200 hk, noe som er USEDVANLIG mye for en biltilsynsmann eller en som jobber med toll og avgifter. Det er også USEDVANLIG mye for enkelte sjåfører også som ikke klarer helt å beherske dette med det resultat at vi får noe som heter ULYKKER... Tildels store også. Og med tragisk utfall..
Så er det noen som tar seg en tur til Bergen mens det står Oslo på prøveskilt lappen...dumt for da gjelder ikke forsikring lenger.
Så er det noen som også får seg en smekk fordi de har kjørt LITT for fort...., noen som mister lappen fordi de også har gjort det, samt at noen burner ut dekka og har effektanlegg som holder en bydel våken mens de lager blårøyk.
Så har noen registrert disse bilene på litt feil grunnlag - som dessverre har satt disse bilene i dårlig lys, noen har stukket av fra purken og blitt tatt, noen har tatt med seg halve trafikkøya i rundkjøringen og noen har bare kjørt og cruiset med bilen full av smårips og blitt tatt for å bruke prøveskiltene feil.
De fleste japsebilene er trimmet, har effektanlegg, mange har flotte racing understell, stor FMIC, breie felger og dekk med skyldig mønsterdybde. Slike modifiseringer som ALDRI blir vist biltilsynet for godkjenning siden bilen ALDRI skal registreres. Sånne ting som er avskiltningsgrunnlag for en vanlig BMW eller vanlig japsebil på norske skilt dersom den ikke hadde blitt godkjent med dette OG de ekstra AVGIFTENE hadde blitt betalt. Det er så sykt at du får ikke lov til å trimme bilen din, fordi da blir den FARLIG, - men om du betaler noen kroner for dette, DA er den godkjent og ikke farlig lenger..
Også til slutt (kanskje) så har vi det MORSOMT med disse bilene, vi får både driftet og sladdet og lekt oss, og nærmere Too Fast too Furious kommer vi vel ikke når vi sitter på høyresiden og kjører japansk bil..

MEN;
Så er det da noen av de høye herrene som sitter og leser statistikker. Der står det at 70% av ditt og datt var med høyrerattet bil med prøveskilt, - i de kontrollene der ble det tatt minst 1 bil med høyreratt, tre personer ble drept i sånn bil, osv osv. Disse bilene er i mye høyere grad i slike statistikker enn andre biler, og siden de fleste av disse statistikk-bilene kjørte med prøveskilt så er det ikke noe bra.

Og da blir det ansett som MISBRUK av prøveskilt.
Derfor har det gått ut skriv fra Vegdirektoratet om at nå skal det praktiseres SÅNN !!!!

Vi har gravd vår egen grav, dessverre :(
Sist redigert av TurboKnut den 17 aug 2008 21:39, redigert 1 gang totalt.
 #299166  av 300zx-tt

Helt riktig Knut.......desverre for alle som har og vil ha høyrerattet bil!
Personlig syntes jeg bare Skyline skulle kunne regges som høyrerattet,da denne ikke kommer som annet!
Alt annet er for att folk ikke har råd til venstrerattet bil av samme type,og da kan de heller vente til de har råd.
Ikke skyt meg for dette utsagnet,er skutt for det fra før...;)
 #299171  av TurboKnut

I utgangspunktet er jo en bil "lik" (i gåseøyne) om den har høyre eller venstreratt.
Klarer en - som din bil - 300ZX en kollisjonstest med ratte på venstresiden, så klarer den det også med rattet på høyre siden. At en Micra, Suzuki Alto eller en Daihatsu Charade klarer en kollisjonstest er for meg et større mysterium.
Men det er dessverre bruken av disse bilene våre (jeg har også Skyline uten skilt) som har gjort at det ikke lenger blir så lett å få leid prøveskilt.

Hadde landet vårt flommet over av uregistrerte BMW'er på prøveskilt som var med i alle slags ulykker, fartsovertredelser, gateløp, "ordensforstyrrelser" osv som japsebilene er i, så hadde nok også Kebabtrallene fått "kjøreforbud".

OG, når våre biler i tillegg har korte chassisnummer så har de noe som er enkelt å kunne gjenkjenne for å nekte å gi oss prøveskilt.

Jeg vet at det praktiseres litt forskjellige metoder for å nekte prøveskilt eller ikke, og jeg vet også at noen fletter inn mange nuller (eller X'er) etter siste siffer i chassisnummeret for å få 17 tall tilsammen (uten at jeg skal oppfordre noen til å gjøre det :roll: ).
"Jeg må skrive det sånn for at du skal kunne få dem.." har dama bak skranken sagt til meg...
 #299189  av TurboKnut

Det er nettopp det som er problemet.

Treffer du på ei megge med PMS som akkurat har oppdaget at gubben har et forhold til den sexy nabodama, - at strømregningen som han skulle betale gikk med til sydenturen de to hadde, og at han bulket bilen til biltilsyndama i bakfylla samt at baksmellen på skatten vart stor allikavel - DA sliter du med å få prøveskilt.

Hadde alt vært praktisert likt hadde vi alltid vist hva vi hadde å forholde oss til.
 #299193  av 300zx-tt

Jo,det er sant Turboknut,kollisjonstest klarer de,men hadde prisen vært lik så hadde ingen kjøpt seg høyreratt!Right???
Altså,p.g.a å få råd til en bil dem kanskje ikke er klar for enda,unge gutter i Supra og Skyline,så skal det kjøpes
høyreratt......og da blir det som du beskriver!
Personlig syntes jeg ikke høyrerattede biler(med unntak av Skyline) passer i Norsk trafikk,det er en grunn til att
rattet sitter på forskjellige sider.Det kan ingen diskutere seg bort ifra,samme hvor vant dem blir til å rygge gjennom bomringen!! :wink:
 #299294  av Kenolang

300zx-tt skrev:Jo,det er sant Turboknut,kollisjonstest klarer de,men hadde prisen vært lik så hadde ingen kjøpt seg høyreratt!Right???
Altså,p.g.a å få råd til en bil dem kanskje ikke er klar for enda,unge gutter i Supra og Skyline,så skal det kjøpes
høyreratt......og da blir det som du beskriver!
Personlig syntes jeg ikke høyrerattede biler(med unntak av Skyline) passer i Norsk trafikk,det er en grunn til att
rattet sitter på forskjellige sider.Det kan ingen diskutere seg bort ifra,samme hvor vant dem blir til å rygge gjennom bomringen!! :wink:
Hvorfor skal en høyrerattet Skyline passe bedre i trafikken enn en høyrerattet Supra???? Skjønner den kun er levert som høyrerattet, men læll da gut! LIKE REGLER ,MENER NÅ JEG :wink:
Synd at enkelte har dårlig moral i trafikken, det er disse i statistikken til BT som ødelegger for alle oss andre som er glad i biler.
I mangel på bedre grunn så begynner de å nekte skilt på JDM biler, hva de finner på etter det er det bare å tenke seg....
Norge blir mer og mer en komuniststat, og vi, vi bare sitter og ser på...............
 #299343  av 300zx-tt

Jo,for Skylines er bare høyrerattet,og burde regges på unntaksregel,Supra er det jo 13 på dussinet av uansett,
så de går ikke under noe unntak spør du meg!
Men dette er vel litt enkle regler for BT...;)Så de har sitt eget syn.........men hvorfor i huleste noen ska få regge høyrestyrt bil det finnes venstrestyrte av det er spørsmålet???For att de ikke har råd til venstrestyrt???Ingen som vil sitte på feil side
hvis prisen var lik...DET TØR JEG PÅSTÅ.......
 #299347  av kennethx

Det som skremmer meg er at en fersk 18'åring kan sette seg inn i en 500 hesters supra og kjøre helt lovlig. Jeg har selv vært 18 år, og jeg er veldig glad for at alt jeg hadde den gangen var en sleten opel 1600cc. Det blir jo litt som når kalvene sleppes på våren, med den graden av frihet man opplever bak rattet som en 18-åring med ferskt sertifikat er svært vanskelig å kontrollere. Det er ikke til å legge bak en stol at fjøla flates, og utstyret skal testes, helt uten erfaring skyves kjøretøyet opp i uforsvarlige hastigheter. Og når en av kompisene dine har fått seg lappen og bil blir det gjerne et lite race.

Konsekvensene av å da ha motorsterke biler, som er realistisk å oppnå i form av billige japanbiler, er at farten blir veldig fort veldig høy. Evt at bakhjula river løs i høy hastighet. Det kan få fatale konskvenser.

Tidligere var det slik at en 18-åring hadde ikke råd til å kjøpe slike motor sterke biler, de var uoppnåelig. Med untak av noen skikkelig pappagutter som fikk alt de pekte på. Det var trolig derfor ikke behov for å regulere hvilke biler en 18-åring kunne kjøre.

Hvis du ser på MC, så har du ikke lov å kjøre tung sykkel som 18-åring med ferskt MC-sertifikat. En tung sykkel av en litt eldre modell var oppnåelig også for en 18-åring med ferskt sertifikat tidligere, men her var det altså regulert slik at man ikke hadde lov å sette seg på en "værsting" sykkel som 18-åring med ferskt sertifikat.

Så da spør jeg, hvorfor skal det være forskjellig for biler i dag?
 #299350  av tojo

300zx-tt skrev:Jo,for Skylines er bare høyrerattet,og burde regges på unntaksregel,Supra er det jo 13 på dussinet av uansett,
så de går ikke under noe unntak spør du meg!
Men dette er vel litt enkle regler for BT...;)Så de har sitt eget syn.........men hvorfor i huleste noen ska få regge høyrestyrt bil det finnes venstrestyrte av det er spørsmålet???For att de ikke har råd til venstrestyrt???Ingen som vil sitte på feil side
hvis prisen var lik...DET TØR JEG PÅSTÅ.......

At det er så mange Supra på dusinet vet jeg ikke,tror nok det er solgt flere iallefall like mange Skyline di siste årene.(se salgs statistikk på f.eks JDM Garage.. dem har solgt endel Skyline,om dem har solgt noen Supra vet jeg ikke ,samme med Japanauto sine siste års solgte biler)
Så akkurat dette tror jeg har utjevnet seg ganske bra di siste årene.

SÃ¥ like regler for alle JDM biler mener da jeg ! Unntaksregel er vel for "sjeldne/spesielle" biler?
Hadde kansje vært bedre om slike biler hadde hatt restriksjoner, uten å komme nærmere inn på saken.
For en ting er sikkert RHD biler er ikke farligere enn LHD biler det er sjåførene som gjør dem farlige !

Er helt enig med Kennethx sitt innlegg,hvorfor gjøre forskjell på biler og motorsykler?
Burde da gå ann å få regler(som dette landet er så flinke til)som f.eks tilsvarer motorsykkel reglene.
 #299351  av 300zx-tt

Er enig med kennethx her....helt riktig det han skriver!

Og uansett,RHD hører ikke hjemme i Norge hvor vi har høyrekjøring....er vel ganske klart det!!Er jo derfor det blir
laget LHD...den diskusjonen tar jeg bare ikke!

Men syntes jo att biler som bare er laget RHD,kunne regges på unntaksregel som entusiastkjøretøy!Bare min mening,gidder ikke diskutere det!Er nok av slike diskusjoner på forum rundt om!
 #299366  av ST205RR

300zx-tt skrev:Og uansett,RHD hører ikke hjemme i Norge hvor vi har høyrekjøring....er vel ganske klart det!!Er jo derfor det blir
laget LHD...den diskusjonen tar jeg bare ikke!

så sant så sant 8)