TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvite blinkere & Toning/Soting av ruter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #43102  av Maverick

Er det noen som vet hvilke regler som gjelder her? Har lyst på HELT hvite blinklys, er det lov, egentlig?
Når det kommer til toning av ruter så er det vel regler for hvilke ruter man kan tone, og hvor mye innsikt det skal være osv.. Jeg synes ikke toning av 2 av 6 ruter er pent, så enten alle eller ingen mener jeg .. Men hva sier loven om sånt? 8)

#43111  av VeilSide

Sakset fra I-A-R-K (Indre Agder RÃ¥neklubb) :lol:

Råning på lovlig vis

Vi i IARK-redaskjonen har vært i kontakt med politiet for å finne ut hva som er lovlig og ikke lovlig når det gjelder lys o.l. på bilen. Politikammeret i Hægebostad-kommune sammen med Biltilsynet vil prøve å svare oss så godt de kan på spørsmålene våre.

Vi har stillt følgende spørsmål:

1. Hvor stort klistermerke er det lov til å ha i frontruta? (Noen sier 14cm nedover, mens andre sier at det varierer fra bil til bil)
2. Hva er regler for lys inni bilen? (Er det lov med små neon lys nede ved pedal settet, eller neon lys rundt cd spilleren, lys inni girkula, hva med lysende terninger i speilet og lignende..?)
3. Hva er regler for lys utenpå bilen? (Er d lov til å ha lys under bilen? Er det lov med neonlys i vindusspylere?
4. Er det lov med gule lyspærer i hovedlys?
5. Er det lov til å skrive tekst melding på mobiltelefonen mens en kjører?
6. Er det lov til å ha noe som helst hengende i speilet?
7. Har man lov til å kjøre med tåkelys (spredere) forran viss man kjører på parkeringslys?
8. Kan man få ?prikker? ved at det er noe galt ved bilen?
9. Kan man bruke alle typer signalhorn? (Utenom sirene da så klart. Men litt mer melodi- aktige å lignende?)
10. Er det lov med gult roterende lys på taket? (Slik som Viking har).

Vi fikk da følgende svar:

1. Det er ikke lov å ha noen form for ettermontert klistermerker/solskjerming i frontruten eller sidevinduer foran. (Kjøretøyforskriften kap. 31 Vindu m.m.)
2. Det er ikke lov å ha lys inne i bilen som sjenerer føreren. Slik som lysende juletre i frontruten. (Kjøretøyforskriften kap. 28 Lys, lyssignal, refleks.)
3. Det er ikke lov å ha andre lys enn det som vises til i Kjøretøyforskriften Kap. 28, §28-3.
4. Med hovedlys legger jeg til grunn at dere mener fjernlys og nærlys. Det er lov å ha disse gule, men de må tilfredstille kravene. (Kjøretøyforskriften kap 28, §28-4, 1og2)
5. Det er ikke lov å skrive tekstmelding når man kjører bil. (Vegtrafikkloven §3). Denne paragrafen stiller strenge krav til de som ferdes i trafikken.
6. Det er ikke lov å ha noe hengende fra speilet inne i bilen. Jeg mener at det kan henvises til Kjøretøyforskriften Kap 30 Speil, §30-1, 4. og Forskrift om bruk av kjøretøy §1-3 Utsyn.
7. Kurve/tåkelys skal være koplet slik at de skal virke sammen med parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke. (Kjøretøyforskriften kap.28, §28-5, 1.5)
Trafikkreglene §15. sier at man kan i gitte tilfeller bruke kurve/tåkelys.
Dette vil si at man kan kjøre med kurve/tåkelys før mørkets frembrudd.
8. Man kan ikke få prikker om det er noe galt med bilen. Det er kjøringen som gir prikker.
Dette er fartsoverskridelser som kvalifiserer til høyere forenklet forelegg. Kjøring i strid med trafikklyssignal. Ulovlig forbikjøring med motorvogn. Kjøring i strid med vikepliktsbestemmelsene.
9. Det er ikke lov med signalhorn med div. melodier. Det skal ha jevn tonehøyde. (Kjøretøyforskriften kap 29 Lydsignal. §29-1.)
10. Det er ikke lov med gult roterende lys på taket.(Kjøretøyforskriften kap. 28 Lys, lyssignal, refleks. §28-3, 3. og Vegtrafikkloven §11.)

Vi takker Hægebostad politikammer for svarene

#43137  av tbergstad

Er det lov med gult roterende lys på taket?... Seriøst?... Vil rånerne ha det? :?

#43144  av angrykid

Nei, det er ikke lov, det står jo på siste punktet :)

#43149  av tbergstad

hehe... nei du har rett.. Men det som slo meg var at det i utgangspunktet sto som et av spørsmaålene..

#43153  av Erlend

Ble ikke noe svar på det med toning da dessverre :(
I Sverige kjører så og si alle rundt med sidevinduene bak helt svarte, og resten vanlig. Det ser utrolig stygt ut!! Hadde vært interessant å fått vite hva som var lov av toning, må da gå an å få tona noen få prosent på alle vinduene? Bare så det såvidt blir mørkere? :(

#43155  av Phantom3D

Enestejeg ahr hørt om soting er at du ikke skal ha det på front og siderutene foran. Ang hvite blinkere er det helt lov så lenge du bruker gule pærer. På enkelte hvite blinkere blir det veldig stygt med gul pære inne i lykten. Da får man kjøpt designerpærer (Ca 200 for paret) de ser hvite ut, men lyser gult) disse varer også lengere en orginalpærer!

#43182  av VeilSide

*kremt*

Det står da vel i det første svaret?

1. Det er ikke lov å ha noen form for ettermontert klistermerker/solskjerming i frontruten eller sidevinduer foran. (Kjøretøyforskriften kap. 31 Vindu m.m.)

#43240  av chris

VeilSide skrev:*kremt*

Det står da vel i det første svaret?

De motsier seg selv i dette her.. For biltilsynet tillater jo streamere opp til en viss størrelse (x antall % av frontruta ellerno).

Og de har også godkjent svak toning av sideruter foran på flere biler.

#43256  av VeilSide

Det at dem tillater streamere er vel egentlig noe dem egentlig ikke skal gjøre. Det kan jo være at noen viser bilen og treffet f.eks en som har en utrolig god dag.

Men det er ikke lov å klistre NOE i det heletatt i frontruta eller i sidevinduene forran.

Selv har jeg ett klister i frontruta som er 15*50cm men dem sier ikke noe på det. jeg har også sota bilen helt frem untatt frontruta. Til nå har de bare kjørt rett forbi selv om det er soleklart at dem har sett dette.

Toning kan bli godkjent ja. Men dog original toning og ikke ettermontert ;)

#43267  av chris

VeilSide skrev:Det at dem tillater streamere er vel egentlig noe dem egentlig ikke skal gjøre. Det kan jo være at noen viser bilen og treffet f.eks en som har en utrolig god dag.

Men det er ikke lov å klistre NOE i det heletatt i frontruta eller i sidevinduene forran.

Selv har jeg ett klister i frontruta som er 15*50cm men dem sier ikke noe på det. jeg har også sota bilen helt frem untatt frontruta. Til nå har de bare kjørt rett forbi selv om det er soleklart at dem har sett dette.

Toning kan bli godkjent ja. Men dog original toning og ikke ettermontert ;)
Biltilsynet og politiet har jo mange ganger gått ut og sagt at så og så mange % av ruta skal maks dekkes til...

#43270  av VeilSide

Vist noen gidder sjekke kjøretøysforskriftene så veit vi det sikkert ;)

#43271  av chris

VeilSide skrev:Vist noen gidder sjekke kjøretøysforskriftene så veit vi det sikkert ;)
Orker ikke, gir egentlig blanke :D

#43333  av Phantom3D

Jeg har hørt mye rart ang merke i frontruten:
Har du skrift, uten bakgrunn kan du ha en rimelig stor.
På noen nyere vinduer er det små merker som viser hvor langt du kan ha ting (??)
Du kan ha steamer til der solskjermen går.
Og du kan bare ha det på en viss %
Aner ikke hva jeg skal velge å tro på.

#43338  av Speeder

Er det egentlig så farlig? Værste som skjer er vel att du må plukke det av igjen. Nettopp tonet ruter helt frem på min nå, skal surre meg til å legge ut bilder.