TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Coilover VS Luft

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #444711  av Toy-joda
 
Er det noen her på forumet som har erfaring med både coilover og luftfjering?
Bilen min SKAL senkes men lurer hovedsaklig på hvordan det fungerer med luftfjering her i Norge (i.e) hvordan tåler putene salt og generelt klima i norge.

vil gjerne høre folks meninger på dette. kommentarer og tips tas imot me takk :D

(viste ikke hvor jeg sku plassere dette emne så det ble under "annet")
Aleks-
 #445093  av aiversen
 
Vil tro at luftfjæringen vil tåle norsk klima, så lenge man er påpasselig. altså spyler godt vekk salt osv ofte. det værste er vell kulden kan jeg tenke meg. så man må være nøye med å tømme vannfellene ofte så de ikke fryser og blir ødelagt.
Også når man bruker luft på vinterstid, må man huske på at man ikke bør parkere bilen i nederste stilling, itilfelle det ikke fungerer helt i starten.

Luftfjæring er også mye vanskeligere å få godkjent her i Norge enn coilovers. Det ER mulig å få godkjent, men MYE mer arbeid. Husk å ha en god dialog med SV før og under bygging.

Selv ville jeg anbefalt coilovers, da det er bare å justere opp litt til vinteren. Og når sommeren kommer så kan du justere den ned igjen om du vil ha den skikkelig lav. Coilovers om vinteren bør man også vaske ofte, pga salt så det ikke setter seg fast og blir mye mer arbeid for å eventuelt senke den mer til våren/sommeren. kan også være greit å "sause" det inn med noe rusthindrende middel ala CRC 5-56