TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Carista. Program som lar deg "porgrammere" bilen.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #449901  av magnesmurf
 
Tenkte jeg skulle gi en liten omtale til et supert verktøy for nyere toyota og lexus.
http://www.caristaapp.com

En app til iphone og android, som lar deg programmere all funksjoner som vanligvis bare forhandleren kan stille inn på bilen, samt at den er et avansert obd feilsøkingsverktøy.

Du trenger bare appen og en blåtann obd plugg som støtter nyeste obd versjoner. Kan evt bestille plugg av carista også.
Du kan se på hjemmesiden hvilke funksjoner som støttes til hvilke biler.

Supert hvis man feks irriterer seg grønn over pipingen i revers fra ct200h uten ryggesensor og auris. Bare å skru den av!
På min egen bil fikk jeg skrudd av et irritasjonsmoment jeg har hatt lenge, hvis man setter seg på låse opp knappen på nøkkelen, går alle vinduer ned.

Man får også skrudd av pipingen hvis setebeltet ikke er på.
 #449915  av magnesmurf
 
Jo mindre ting som finnes i bilen, desto mindre ting som kan gå i stykker :wink:

De aller fleste har jo en nyere versjon av en familebil. Og denne kan brukes på mange av de mest populære bilene i Norge.
 #449916  av Zepticon
 
ArildM skrev:Skulle bare hatt en bil med OBD da skjønner jeg :D
Er ikke det mulig å fikse da? Jeg har bygget om min 626 fra OBD1 (EU 92-9X) til OBD2 med USA ECU fra 1996, og det funket supert! :D
 #449931  av ArildM
 
Usikker på hvilken versjon av OBD 4age blacktop har? Motorn er jo fra 96, men vet ikke?
Mulig 3sgte 3.gen har det også?
 #449938  av Zepticon
 
magnesmurf skrev:Min mr2 fra 96 har ikke obd2 hvertfall.
Nei, fikk det ikke i europa før 2001 (da som EOBD) mens de i USA måtte ha det fra 1996. Så da er beste måte å skaffe ECU fra 96+ USA bil, og koble om så den passer på det man har her.

Jeg laget meg en overgang fra org ledningsnett til OBD, som ser ut som dette:
Bilde
 #449950  av ArildM
 
Ugh, nei takk :lol: :oops:
Bilen funker glimrende uten OBD :D

Spørs om det blir nyere pendlerbil etterhvert nå da :) Så da blir det nok OBD :)
 #449952  av magnesmurf
 
Trenger heller ikke OBD på min mr2. Bare fint å kunne endre på ting uten å få feilkoder :wink:
Dessuten ble ikke mr2 levert i US med 2,0 sugemotor. :)
 #449958  av Sarlacc
 
Ellers så er jo Toyota Techstream for Windows lett tilgjengelig for de som sysler med piratkopiering. (Fysj og fy etc.)
Det er Toyotas egen verksted-programmvare, skal funke på alt av Toyota med ODB-II plugg.
 #449970  av magnesmurf
 
Det fungerer sikkert enda bedre, men appen er hvertfall veldig enkel i bruk. Hvem som helst klarer å bruke programmet.
Carista kan også lastes ned enkelt uten å måtte ha spesialkunnskap om hvor man finner piratvare eller hvordan man brenner det. :wink:
 #449998  av magnesmurf
 
Den tråden hjelper.
en et komplett diagnoseverktøy er jo komplisert, så det er ikke hvem som helst som burde fikle med det, uten å ha fått opplæring i å bruke programmet. Kan jo ende opp med å ødelegge bilen, hvis man fikler med ting som kun teknikkere skal drive med. (programmering av motorstyring, girkassestyring osv)

Men for all del, det finnes mange programmer som gjør det samme som carista programmet.
Fordelen med det carista var som nevnt et meget enkelt brukergrenssnitt som enhver kan bruke. Samt at det kun lar deg fikle med ting som egentlig burde vært tilgjenglig gjennom bilens menyer. :wink:
 #453004  av ArildM
 
Hvilken dongle kjøpte du Magne?

Har lyst å få bort setebelteadvarselen og ryggepipinga, meget irriterende på Priusen :roll: :wink: