TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling 3S-GE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #450993  av SupraJensen
 
Hei, skal få liv i en 3S-GE 158hk motor jeg har, som har ligget stille siden 2001.. har dreid den rundt og hatt olje i sylinderne, men usikker på hva som skal til før jeg kan montere den i bilen å starte den. Snakket med et motoroverhalingsfirma i Målselv, og han typen jeg snakket med var så negativ, alt var for dyrt, og det ville ikke lønne seg.. fikk beskjed om å skifte register og bare montere motoren i for å kjøre...

Jeg har fått det for meg at siden den har ligget så lenge i ro, så må det en go del TLC på den før jeg kan bruke den.
kom gjerne med innspill på hva jeg kan gjøre med motoren når den alt henger på bukken her.

jeg tenker:

-Demontere topp, sjekke ventiler, trykkteste og bytte ventilstyringer/tettinger.
-Register og vannpumpe.
-Ny clutch.
-Tetteringer på veiva.
-Ta ned bunnpanne og vaske den, sjekke sila.
-evt bytte stempelringer?
 #450994  av SupraJensen
 
evt så kan det være intrisangt å kjøpe en komplett 3S-GE 173hk eller BEAMS 192hk.
 #450996  av magnesmurf
 
Begynn med en kompresjonstest av motoren. Hvis verdiene er gode på alle sylindre, demonter bunnpanne og sjekk lagrene til veiv. Hvis lager og lagerbaner ser uskadet ut, demonter topp og sjekk stempler og sylindervegger.
Hvis alt dette ser brukbart ut, vil det være logisk å overhale motor, men ikke hos et motorfirma, da det vil koste mer enn det smaker.
175 eller 200hk 3sge motor vil du trenge ny motorstyringsenhet, mulig ombygging av girkasse pga elektrisk speedometer og litt andre ting, mulig nytt ledningsnett.