TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sporadisk fungerende DEFA-alarm

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #455398  av xzirri
 
Har en DEFA-alarm av typen 820x i bilen som ikke har fungert i en del år. Nylig var bilen på verksted, og da ble batteriet tappet, siden mekanikeren hadde glemt å skru av kupélyset. Da vi startet bilen igjen med startkabel begynte plutselig alarmen å gå. Siden den gang fungerte alarmen i 2-3 uker før den nok en gang tok kvelden.

Dette har skjedd to ganger før, og jeg skjønner ikke bæret av hvorfor dette skjer. Ringte DEFA, og de mente det kunne være en dårlig/tilsmusset sikring som gjorde at styreenheten fikk en for lav spenning, og at en plutselig spenningsøkning ved bruk av startkabler kan ha aktivert den igjen. Jeg synes nå dette høres veldig merkelig ut. Noen her som har vært borti noe lignende før?

For så vidt så fant jeg ingen sikring i motorrommet, slik DEFA mente det skulle være. Alarmen ble montert av Toyota Skøyen i 2000, vet noen her hvor denne sikringen ble lagt på Avensiser fra denne tida? Bilen fungerer jo, for så vidt, men det er kjipt å ha en slik DEFA-boks som plutselig skal finne på å gå av.
 #458108  av xzirri
 
I tilfelle noen andre havner i samme situasjon:

Feilen viste seg å være en slapp sikringsholder. Skiftet denne mot en ordentlig sikringsholder som jeg fikk tilsendt fra DEFA helt gratis, og nå fungerer alarmen som den skal.