TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Importere brukte deler?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #457050  av OleST
 
Hei, har fått tilbud på to komplette bak-nav fra g6r med skivebremser, disse skal kunne godkjennes som bremse oppgradering på corollaen min (standard e11 1.3) men lurer på hvordan jeg kan få dette godkjent? (Er bolt on og passer rett på bilen min)
 #457051  av Zepticon
 
Send en søknad til nærmeste trafikkstasjon så får du svar. Legg emd så mye dokumentasjon du klarer.
Eller vær lat: bare gjør det og ingen legger merke til det.
 #457052  av OleST
 
Er det da snakk om dokumentasjon om hvor delene kommer fra eller om det er original deler fra Toyota?
 #457055  av CelicaTurbo
 
Skal du godkjenne bytte av bremser bak men ikke fremme, eller uansett i grunn, så er det naturlig at vegvesenet også vil spørre om bremseproporsjonsventilen og kanskje hovedbremsesylinder. Altså at forholdet mellom bak- og forbremser ikke endres. Du vil ikke at bakhjul skal blokkeres før fremhjul. Har du trommelbremser bak kanskje, det er det som er hensikten med byttet?
 #457056  av ArildM
 
Bruk Toyodiy for å undersøke litt selv ang delenummer fra en G6R og se om du har samme delenummer på bremsedeler på eksisterende bil og evt fordelingsventil. Hvis delenumre er like er det ikke noe problem å få det godkjent. Hvis ikke må du kunne dokumentere at du har bygd om komplett til G6R bremser slik at alle delenumre er like. Dette er trolig enkleste måten å få det godkjent på. Slik at du kan dokumentere at både bremser foran og bak er som levert fra fabrikk til den modellen du bygger om til.
 #457057  av OleST
 
har sjekket, må bytte "diverter ventil" bakre nav, håndbrekkswire og bremserør
 #457058  av OleST
 
CelicaTurbo skrev:Skal du godkjenne bytte av bremser bak men ikke fremme, eller uansett i grunn, så er det naturlig at vegvesenet også vil spørre om bremseproporsjonsventilen og kanskje hovedbremsesylinder. Altså at forholdet mellom bak- og forbremser ikke endres. Du vil ikke at bakhjul skal blokkeres før fremhjul. Har du trommelbremser bak kanskje, det er det som er hensikten med byttet?
jepp, har tromler men skal bytte til skiver. (har også lyst til og prøve og få på bedre frambremser (1998 avensis diesel bremser som ifølge det jeg har funnet er direkte bolt on) men da i sammenheng med motorbytte)
 #457059  av Zepticon
 
Ting jeg måtte bytte når jeg bygget om bremsene:
- Bremser forran
- Bremser bak
- Hovedsylinder
- Bremsekraftforsterker


Du må bevise at resten av systemet er likt på de med trommel og skive, og bytte alle delene du ikke kan bevise.
Du må og bevise at vekt/hk er høyere på bilen til de nye delene.
 #457060  av OleST
 
bremsene kommer fra en corolla g6r med 110hk, samme chassis som min bil men større motor, 6 trinns girkasse og sportsligere understell (skiver bak isteden for tromler, litt lavere og stivere fjerer/dempere)

toyodiy deleliste for bak-navene på min bil (e11):
https://www.toyodiy.com/parts/p_E_19980 ... _4102.html

toyodiy deleliste for bak-navene på g6r:
https://www.toyodiy.com/parts/p_E_1998_ ... _4102.html
 #457179  av OleST
 
sant nok... :lol: