TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt diverse Lexus-modeller
 #449702  av 123Martin
 12 jun 2015 08:23
iHeiheihei, har akkurat fått vite at det er blitt helt hisidige strenge regler på EU kontroll nu med godkjenning av biler med ettermontert turbo som ikke står i vognkortet?? har en IS200 med turbopakke fra prolex i england... Dette er ikke godkjent hos biltilsynet og spørsmålet mitt er FØLGENDE Er det noen her som har erfaring med godkjenning av ettermontert turbo på disse bilene? Er det vanskelig? Eller hvordan er det? Kan man bli avskilta eller noe hvis man ikke har godkjent bil?

Legger ved litt info om bilen..

- 3" custom eksos m/HKS 4" ende
- Garret T32bb Turbo
- HKS F-con S datasprut
- Intercooler
- Apexi boost controller
- Greddy turbotimer
- Elektronisk justerbar dump (bryter i midtkonsoll)

Håper på kjapp respons, legger ved et bilde av motorrommet.

http://prolex-uk.com/shop/images/Turbo%20Conversion%201.JPG
 #449708  av Runeådl
 12 jun 2015 10:36
Tror du vil få problemer med å få det godkjent, har vært inne på tanken å sjekke om det er mulig å bruke TUV papirene til kompressor kittet som ble levert til disse bilene for godkjenning av turbo, siden kompressoren er vanskelig å få tak i, selv om det er lite sannsynlig at det går.... Men i forhold til godkjenning av bilen din, så er det vel umulig å få godkjent en ombygging som er gjort før søknaden for ombygging er godkjent hos BT(?) noen får rette meg hvis dette er feil :)

Vil tro at hvis du blir stoppet får du en mangellapp og må vise bilen orginal på BT, møter du på riktige personen hos BT kan de vel kanskje ta skiltene dine(Usikker)....
 #449709  av 123Martin
 12 jun 2015 15:56
Er jo ikke så poplært av biltilsyne her å ha kontroller osv, dem har ikke kompetanse til å sjekke en bil om den e trimma eller ikke. Eldre mannfolk som er "mann i gata" som e henta rett fra det lokale navkontoret og isatt en gul vest!

Men, tenker slik. Det er jo mye blåe slanger osv i motorrommet, hvis man dekker til turboen med noe plastikk eller kjøleplate eller u name it, kan de da si noe om de ikke ser turboen? Er jo en god del støy fra bilen med rake 3" rør rett fra turboen så den skriker jo en good del.

Men så tenker jeg også, er ikke avgifter osv betalt mtp at bilen er importert slik den er nå?
 #449832  av Nugatti
 25 jun 2015 15:39
Denne http://www.finn.no/finn//car/used/object?finnkode=60843140&searchclickthrough=true skal få skilt innen juli i følge annonsen?
Når en bil har vært avskiltet og så får nye skilt betyr ikke dette at den må kontrolleres først?
Eller er det kun ved EU-kontroll at motorrommet blir kontrollert?
 #449840  av laffy
 25 jun 2015 21:52
Om bilen har hatt norske skilt før, og eu er ok, samt alle avgifter betalt, så er det bare å hente skilta igjen...

Edit, ser at den har vært avskiltet siden 2012, så da er det ny EU før skiltene kan hentes ut..
 #449924  av laffy
 27 mar 2018 20:04
Ok, men da missforstod jeg, trodde bilen i annonsen var en annen. Om du har bestilt skilt så er vel bilen eugodkjent også.. Men tror nok det vil være vanskelig å få oppsettet godkjent i vognkortet, om ikke du tar turen innom TÜV i tyskland da..
 #459091  av Zepticon
 28 mar 2018 00:24
Det skal være mulig om du gjør følgende:
- Dokumenterer karrosseri mot 205hk effekt med TÜV
- Finn en turbomotor som er fra samme årsmodell eller nyere fra en europeisk bil.
- Bruk den turbomotoren med orginal hjerne.

- Du har dokumentert utslippskrav
- Du har dokumentert effekt

Send søknad.