TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AnngÃ¥ende grenrør..

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #298804  av Neo
 
Lagde like greit bare en ny debatt eller bare en liten info om dette så er det lettere og finne fram..


Til dere som har planer om og montere grenrør og dem som har montert, jeg og galx bestilte grenrør og downpipe fra usa til en IS300.. etter litt modifikasjoner og tilpassing passer anlegget.. og vi, eller ivertfall jeg trodde at når man fikk vekk katalysatorene og motstand i eksosanlegget så minker eller så holder ivertfall bensinforbruket seg stabilt som det gjør orginalt fordi motoren jobber lettere..

der gikk vi på en skikkelig bommert, bensinforbruket mitt gikk opp til 2-3 liter på mila på langkjøring :shock: .. la jeg merke til når noen sa at det oste bensinlukt av anlegget, jeg la aldrig merke til det før da.. galx merker også det samme så meg, 2-3 liter på mila.. undersøkte dette med noen venner av meg som har drevet med bil fra dem praktisk talt var unger.. katalysatorene gjør ikke bare en oppgave, men 2-3 ting.. dem fjerner avgasser det er greit, men dem er også med på og regulere bensin som kommer inn i motoren og holde motstanden der den skal være.. for igår lå det ren bensin i enderøret på bilen, så jeg skiftet over til det orginale anlegget med en gang. nå merker jeg ingen bensinlukt lengre og alt virker bra igjen.. jeg trodde lamdaen skulle vise feil, men siden den siste er bygget ut fra eksosrøret for og forhindre feilmld så trodde den alt var iorden..

så for dem som planlegger dette så vil jeg anbefale og styre unna, man kan også dra til noen som mapper motorer og få dem til og forandre verdiene i ECU'en men det er ikke og anbefale.. også fordi at ifølge toyota så kan ikke kodene i orginal ECU knekkes.. datasprut er også en mulighet, men det er en for dyr jobb bare for 15-20 hester mere.. så for min del var dette 4000-5000 kr bortkastet penger.. tenkte jeg kunne prøve og selge det men syns det blir feil da uten og si hva konsekvensene blir, regner med at ingen her er interessert i og ha ett forbruk på 2-3 liter på mila..
 #299044  av gissgass
 
Veldig bra at du tar opp dette siden jeg selv er/var på vei til å handle meg et selv, men si meg, når du fikk på grenrøret fikk du merkbar effekt økning evt lyd?

no må jeg uansett tenke meg om en gang til om jeg skal handle
 #299050  av Neo
 
gissgass skrev:Veldig bra at du tar opp dette siden jeg selv er/var på vei til å handle meg et selv, men si meg, når du fikk på grenrøret fikk du merkbar effekt økning evt lyd?

no må jeg uansett tenke meg om en gang til om jeg skal handle
effekten ble godt merket spesielt oppe i fart og turtall, var full respons fra motor med en gang og kjørte på og lyden var rimelig heavy den også :twisted:.. men vi skal ikke utelokke dette helt ennå, galx her på forumet har snakket med zupra her inne han som har den fete ombygde IS'en.. og der sier han at man må kjøre med anlegget på til feilmld for lamda lyser for da prøver motoren og omstille seg til den nye eksosen og det slukker igjen.. galx sier nå at bensinforbruket er litt lavere enn med orginalt eksosanlegg på, dette er egentlig ulogisk og jeg forstår det ikke :? .. men jeg tviler ikke på han, er en ærlig og grei fyr dette..
for er jo det lamdaen er der for, den skal gi feilmld når eksos ikke stemmer for lamda og ECU har sine verdier som skal holde seg slik.. jeg er så forvirret over dette så jeg må spøre noen med mer kunskap :D

så jeg skal undersøke mer om dette, skal ta meg en prat med zupra her inne om dette, han er god man på motorer.. var litt ergelig og ta av anlegget men gir ikke opp håpet enda..
 #299063  av CelicaTurbo
 
Tolker jeg teksten din rett når jeg sier at du lot en av lambdaene henge i luften for å forhindre feilkode? I så tilfelle er det jo ingen bombe at motoren kjører grisefett med bensin om den tror at du konstant kjører med farlig mager blanding? Jeg håper jeg bare har misforstått teksten din da ;) Men det er jo også som du sier, moderne motorer er laget for å ha den motstanden som en katalysator gir men en skulle tro at det kun hadde noe å si for effektiviteten til motoren på lave turtall..
 #299077  av Xlr8
 
har du en eller 2 lamdasonder på bilen din ?
står di plasert på ca orginal plasering?
du har 2 lamda sonder pga og kontrolere hverandre.
den første er for korigering av bensin blanding. den andre for og kontrolere den første gjør jobben riktig og att katalisatoren gjr jobben sin.
ved fjerning av kattalisator i slike tilfeler så tror jeg en slik bør benyttest:P http://www.mkiv.com/techarticles/oxygen ... simulator/

kansje noen som kan rette på meg vist jeg er på dypt vann er ikke helt stødig på dette området=P
 #299086  av Neo
 
CelicaTurbo skrev:Tolker jeg teksten din rett når jeg sier at du lot en av lambdaene henge i luften for å forhindre feilkode? I så tilfelle er det jo ingen bombe at motoren kjører grisefett med bensin om den tror at du konstant kjører med farlig mager blanding? Jeg håper jeg bare har misforstått teksten din da ;) Men det er jo også som du sier, moderne motorer er laget for å ha den motstanden som en katalysator gir men en skulle tro at det kun hadde noe å si for effektiviteten til motoren på lave turtall..
hehe ja du har heldigvis missforstått meg, jeg har bygget lamdaen ut fra anlegget.. fikk kjøpt en forlenger kan man si på ebay, den bygger lamda ut fra røret slik at den ikke får eksosen direkte på seg om du forstår?..

ja du sier noe, jeg trodde at motoren ville jobbe lettere og ergo mindre forbruk
 #299087  av Neo
 
Xlr8 skrev:har du en eller 2 lamdasonder på bilen din ?
står di plasert på ca orginal plasering?
du har 2 lamda sonder pga og kontrolere hverandre.
den første er for korigering av bensin blanding. den andre for og kontrolere den første gjør jobben riktig og att katalisatoren gjr jobben sin.
ved fjerning av kattalisator i slike tilfeler så tror jeg en slik bør benyttest:P http://www.mkiv.com/techarticles/oxygen ... simulator/

kansje noen som kan rette på meg vist jeg er på dypt vann er ikke helt stødig på dette området=P
jeg har 3 lamdaer, 2 stk framme i manifolden og en bake etter katalysatorene.. di 2 fremste er dem som føler på forholdet mellom bensin og luft som du sier, den bakerste sjekker om katalysatorene gjør jobben sin..

som jeg sa i første tekst så kjøpte jeg en forlenger som bygger lamda ut av selve eksosrøret så eksosen ikke treffer rett på lamda om du skjønner? :) .. det skal funke slik at lamdaen tror at alt er iorden od det gjorde den også, men er der jeg ikke forstår hvorfor bilen plutselig økte til 2-3 liter på mila langkjøring :? ..

jeg er heller ikke så mye innpå dette, men er dette jeg er blitt fortalt av folk med mer kunskap en meg selv :wink: .. som zupra her inne sier så er dette avanserte motorer og vannvittig mye elektronikk inne i bildet, noen sier at ECU omstiller seg etter annen eksos men den har jo siner verdier den skal følge, defor lamda er der også..

den som har kunskaper om dette og kan fortelle mer ikke nøl med og fortelle :D .. vil svært gjærne ha på anlegget igjen
 #299097  av Amund
 
Så det vil si at den bakerste lambdaen er bygget ut, slik at den ikkje skal gi feilmelding. Mens dei to fremsete fremdeles står inne i eksosstrømmen?
Siden dei fremste er der for å regulere blandingsforholdet, så må dei jo nesten stå sånn at dei framleis kan måle nøytaktig A/F ??
Dersom du/de har bygd ut dei fremste og, så kan eg reint teoretisk skjønne at den får MYKJE bensin....
 #299119  av galx
 
Ja dette er litt komplisert - har ingen forklaring på dette jeg heller.

Bilen brukte sinnsykt med drivstoff helt fra starten etter jeg monterte effektanlegget, så kom varsellyset på (motor) etter ca. 20 mil. Bilen brukte fremdeles like mye bensin etter at varsellyset kom på. Altså ingen forskjell på besinforbruket før varsellyset kom på og mens varsellyset lyste !
Etter en stopp på en besinstasjon etter kjørte 30 mil med varsellyset på, gikk varsellyset for motor bort da jeg skulle starte opp og kjøre i fra bensinstasjonen. Da brukte plutselig ikke bilen så mye bensin lengre...??!?!? Forstå den som kan.. Bilen går like bra etter dette.

Jeg har nå kjørt 47 mil på rundt 40 liter bensin. Har ikke finregnet helt nøyaktig (ca. 0,85 på mila). Er sikker på at jeg enda har i alle fall 5 liter igjen før tanken er helt slikket.
Ved denne målingen er det ikke "sparekjørt", det er jeg ikke typen til. Har kjørt langre strekninger med last i bilen og bykjøring.
Vil si at dette er meget akseptablet bensinforbruk.

Når det gjelder effektøkning så merker jeg dette helt fra starten av. Mer respons og naturligvis lyd.
Når turtallet passerer VVTI-grensen på 4250 omdr.pr.min, skjer det ganske mye mer enn før ja :mrgreen: :twisted:
Sist redigert av galx den 18 aug 2008 11:50, redigert 1 gang totalt.
 #299120  av Neo
 
Amund skrev:Så det vil si at den bakerste lambdaen er bygget ut, slik at den ikkje skal gi feilmelding. Mens dei to fremsete fremdeles står inne i eksosstrømmen?
Siden dei fremste er der for å regulere blandingsforholdet, så må dei jo nesten stå sånn at dei framleis kan måle nøytaktig A/F ??
Dersom du/de har bygd ut dei fremste og, så kan eg reint teoretisk skjønne at den får MYKJE bensin....
jepp bare den bakerste, di 2 fremste står plassert inni røret sånn så dem skal.. jeg klarer ikke og forstå dette, er for komplisert :?
 #300436  av QuiNlan
 
Syns tråden skulle hett "Angående downpipe", i og med at det er det som er problemet? :)
 #300467  av galx
 
Problemet er ikke bare downpipe, men både grenrør og downpipe tilsammen.
Når det gjelder "problemet", så fikk ikke jeg problemer med mitt system.
Virker som bare det, uten feilmelding og uten høyt besinforbruk :wink: .
 #300480  av QuiNlan
 
Jeg har jo skiftet grenrøra jeg og. Ikke noen feilmelding i det heletatt. Burde jeg vurdere å ta neste steget og skifte ut downpipe og?
 #300506  av galx
 
Tja, hvorfor ikke ? Det er jo selvfølgelig en sjangs å ta.
Du har jo ikke fått noen feilmelding til nå, så jeg tviler på at det blir verre om du plusser på downpipe'en. Neo ble plaget, men jeg har ikke..foruten de første 20 milene. Etter dette har det heldigvis fungert bra :)
 #396167  av SupraJensen
 
Det jeg ville prøvet med downpipen er å kutte bort den "forlengeren" til den bakerste lambdaen, slik at den kommer på sin orginale plass.
kan være dette funker siden den blir å gi feilmelling osv. da kan d hende motoren justerer seg selv.