TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • is200 - Vinterdekk - anbefaling?

  • Diskusjon og spørsmål om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #374912  av runeme
 
Hei,
Etter å ha kjørt rundt på slitne piggdekk på de originale 16" vinterfelgene ett par sesonger, kjøpte jeg Hakka 205/50-17 til de original sommerfelgene. Dette dekket fungerer forferdelig dårlig, sporer mye, har dårlig veigrep og bremseegenskaper. Har 4 sekker med sand baki trunken, men har allikevel opplevd at bakenden vil ut på jevn fart i slak oppoverbakke - i 90km/t på E18! (Gøy å leke seg med bakhjulsdrift, men mest når du "vet" og forventer det).
Noen som kan gi meg anbefalinger - gå ned til 16" felgene, mindre brede, dekktype???

Kjører 10 mil hver dag, stort sett bar vei - så orker ikke knatringen fra pigger.

Takker for gode råd!
mvh
Rune
 #374928  av Amund
 
Gå ned til 16" og 205/55 igjen. Kjører med det, og det er ein drøm. (litt gele, men det kan eg leve med).
Kjører med continental conti viking kontakt 5 (eller noko sånn), og dei funker heilt greit på det meste bortsett frå slaps og masse snø (då planer dei fortere enn du kan sei BØ, noko som dei forøvrigt gjer på regnfulle veier og)

Neste gang skal eg ha Hakka pellitta! Madammen kjører på det, og kan skrive under på at det er dei beste piggfrie vinterdekka eg har vert borti! Ho har dei riktignok på ein Yaris, men den bilen kjem seg like godt fram som dei fleste 4x4 i distriktet her i vert fall!
 #374947  av runeme
 
Takker for tilbakemelding, men:
Mener du at overgang fra 205/50/17 ned til 205/55/16 skal gjøre så mye?
(Jeg har jo "nye og gode" Hakkapelita dekk, men som nevnt på 205/50/17 pt. Dekkene flyter og er nervøse, ikke noe gøy...)

Vil selvsagt ikke kjøpe nye 16" dekk før jeg er sikker på at det blir nevnværdig bedre...


mvh
Rune
 #374957  av QuiNlan
 
Jeg har 205/50 R17 og er veldig fornøyd med det. Eneste minuset jeg har på glatta er at bakenden ikke vil ligge stabilt, til og med på rett slette. Har en misstanke om at det er camberen som gjør dette. Men over til saken. Jeg skal sjekke merket på dekka i dag, husker det ikke i farta. Jeg skal også kjøpe 2 stk nye, da mine bakdekk er aalt for slitt i kanten, grunnet feil camber. Ingen sporing på mine dekk ihvertfall.
 #375101  av QuiNlan
 
Sjakka opp i går. Dekka som står på bilen er Kumho Izenxw KW17. Tror I'zen er samme dekk.
 #375166  av runeme
 
Takker så mye. Synes det er rart hvordan min "lever" på glatte veier - skal jo være gode dekk.


mvh
Rune
 #375176  av mads abrahamsen
 
Sjekk lufttrykket på dekka. Jeg kjørte med for mye luft, og da var bilen veldig vinglete. Tok ut litt og da ble det mye bedre, men den er fortsatt litt nervøs i ræva :D
 #375218  av lexusrider
 
Jeg har blizzak i 215/45-17 og det fungerere veldi bra:)!!! kan absolutt anbefales:)
 #375334  av QuiNlan
 
Fikk på to nye bakdekk i går, og jeg må ærlig si at bilen er det værste jeg har kjørt noensinne nå. Den er rett og slett livsfarlig å kjøre. Er jo ikke samme spor forran som bak, men nekter å tro at dette skal ha så mye å si. Jeg avventer endelig dom etter at camber er rettet opp. Frykter jeg må kjøpe to nye framdekk og, eller i værste fall 4 nye. Merket skal jeg få notert ned her.

Kjørte såvidt på E-39 i går mot Forus, og bilen levde sitt eget liv. (helt bart føre) Umulig å holde stø kurs, og plutselig drar bilen seg enten ut av kjørebanen, eller krysser begge kjørebanene, nesten helt ukontrollert. Jeg ble rett og slett sjokkert. Parkerer bilen nå for en stund og venter på at camber skal bli rettet opp.
 #375377  av is200is300
 
QuiNlan skrev:Fikk på to nye bakdekk i går, og jeg må ærlig si at bilen er det værste jeg har kjørt noensinne nå. Den er rett og slett livsfarlig å kjøre. Er jo ikke samme spor forran som bak, men nekter å tro at dette skal ha så mye å si. Jeg avventer endelig dom etter at camber er rettet opp. Frykter jeg må kjøpe to nye framdekk og, eller i værste fall 4 nye. Merket skal jeg få notert ned her.

Kjørte såvidt på E-39 i går mot Forus, og bilen levde sitt eget liv. (helt bart føre) Umulig å holde stø kurs, og plutselig drar bilen seg enten ut av kjørebanen, eller krysser begge kjørebanene, nesten helt ukontrollert. Jeg ble rett og slett sjokkert. Parkerer bilen nå for en stund og venter på at camber skal bli rettet opp.

Har akkurat det samme problemet med at bilen drar seg enten ut av kjørebanen, eller krysser begge kjørebanene. kjørte her om dagen på E18, og hold på og treffe autovernet i 110.Problemet begynte når jeg kjøpte nye piggdekk, Etter mye styr så var det ingen feil med bilen eller dekka som kunnes finnes. Det som er rart er at plutselig kan bilen slutte og dra seg til en av sidene, men så begynner den plutselig igjen. over 60 km er det helt forjævlig. Heldig for meg kjører jeg 90% bykjøring så det er ikke et stort problem enda.
Skal sjekke hvilke dekk det er, men på snø og is er dem fantastiske.
 #375394  av QuiNlan
 
De dekka som jeg hadde på fra før av som er Kumho er jo ikke akkurat Rolls Royce. De dekka som ble satt på bak ligger nok i samme prisleie som Kumho sine. Betalte kr 1900 for 2 stk Federal-dekk med montering. Ikke akkurat Vredestein heller. Skal sies at det er piggfrie dekk, og jeg har aldri hatt problemer med det før. Tror sporinga i veien har en del og si og.
 #375655  av galx
 
Bor oppi nord-norge med mange spennende overraskelser på veiene fra dag til dag, så jeg har valgt å ikke kjøre piggfritt. Mulig bare gammel vane - vond å snu :roll: Greit på de mange skiftende kjøreforholdene, spesielt isføre.

Kjørte i fjord med 205X45X17 Nokian Hakka 5 (m/pigg). Opplevde bilen som noe nervøs og livete på sørpeføre og saltet vei(potetmel..). Byttet dem derfor ut i år med nye Michelin X-IceNorth Xi2 (m/pigg) 205X45X17. Begge type dekk er av meget kjent merke for norske forhold, og det er litt slik med vinterdekk - du får hva du betaler for, som oftest i alle fall :wink: Jeg er uansett ikke overbevist om at jeg disponerte pengene på nye vinterdekk riktig, da bilen ikke ble spesielt anderledes å kjøre med :( Til å være en småmodifisert og sportslig bil, syns jeg ikke den er helt ILLE heller å kjøre med på vinteren, har kjørt mye som er både nytt og orginalt som har vært værre på glatta.
Gassfoten og lekelysten bestemmer også mye der, det har i alle fall jeg tro på. Og, erfarenheten på sjåføren både på vinterføre og med bilens veigrep generelt.

Har bilen vært usenket, orginale dempere og fjærer osv osv, hadde bilen kanskje oppført seg mer sivilisert på vinteren ? Så skal vi ikke glemme, selv om vi er IS-elskere, at is200 kan være nervøs både på vått sommer og vinterføre, litt sånn "du vet ikke helt hvor du har meg henne til at jeg slipper veigrepet". Noen forskjeller er det også i forhold til automat og manuell, hva har man f.eks mest "feeling" på i forhold til løstaking og kjøring på sørpet vei, og med en overivrig TractionControl og et mildt sagt forsinket "ESP" hjelper ikke på akkurat...

Så min konklusjon på kjøp av vinterdekk til IS200 er: Kjøp dekk som er av kjent merke for NORDISKE kjøreforhold som f.eks. nokian hakka, continental, michelin osv. Da får man som regel et godt vinterdekk uansett om det knives om noen få test-poeng mellom de kjente merkene (om ikke dekk-dimmensjonen er helt på tryne da..). Ikke legg inn sparekniven når det gjelder dekk, så utrolig forskjell på kvaliteten og kjøreopplevelse selv om det kanskje ikke direkte synes på dekket :mrgreen: :mrgreen:
Men..det er nå bare min mening om det hele, sikker flere som har helt andre erfaringer rundt dette. Morsomt å leke litt også :twisted:
 #375930  av Kimbo
 
jeg har 205/50x17 piggfri Michelin fra fjorårets modell, og de fungerer kjempebra, så lenge trc står på i bil da :) for ellers vil lexus'n leke og det vil stort sett jeg også så da går vi i lag der :P hehe
men jeg hadde anbefalt Michelin X-ice som de heter, selger det som hoveddekk på jobben til alle kundene vi har innom som vil ha ett dekk med bra grep og lenger levetid enn gjennomsnittet :) så kjøp deg mich :D
 #375941  av QuiNlan
 
Skal sies at jeg tror min TRC ikke funker. TRC-lampa i dash blinker, og TRC-knappen lyser ikke.
 #375989  av galx
 
Kimbo skrev:jeg har 205/50x17 piggfri Michelin fra fjorårets modell, og de fungerer kjempebra, så lenge trc står på i bil da :) for ellers vil lexus'n leke og det vil stort sett jeg også så da går vi i lag der :P hehe
men jeg hadde anbefalt Michelin X-ice som de heter, selger det som hoveddekk på jobben til alle kundene vi har innom som vil ha ett dekk med bra grep og lenger levetid enn gjennomsnittet :) så kjøp deg mich :D

X-ice ! :mrgreen: