TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • check VSC

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #388366  av oledu
 
Hei
håper noen kan hjelpe meg.
Har en 220 D 2006 mod
har fått opp beskjeden check VSC og det lyser i Antispinn lyset , abs og handbrekk/brems lyset i instrument panelet.
er det noen som har vært borti det ?????
 #388370  av Geir
 
Jeg har ikke vært borti dette på den jeg hadde, hvertfall.

Få bilen inn på verksted asap, for dette er jo en feilmelding på at noe trenger ettersyn. Med så mange varsellamper på samtidig er det ikke noe poeng i å håpe at det forsvinner av seg selv.
 #389007  av oledu
 
plutselig var det borte igjen, var innom toyota og de sjekket feil kode. ingen feil koder.
fikk beskjed at der er en oppgradering til bilen som de skal legg inn.
 #389011  av ErikG
 
Har du hengerfeste? De lampene kan komme ved bruk av henger med dårlige lys, eller om du mangler bremselys f.eks.
 #389027  av oledu
 
hei

nei har ikke henger feste, har ikke vært i vaskehall heller.
hadde vært ute å kjørt i ca 5 timer da det skjedde. ??
merkelige greier.
 #389054  av lexusmann
 
Du burde få Toyota til å ta en diagnose ja... :wink:
 #396676  av Ã˜rjan
 
Fant du ut noe mer her?

Jeg kjøpte min hos toyota i oslo på fredag, og etter 2-3 timer kjøring på vei hjem kom det opp hos meg, så forsvant motorkrafta.. Så ble biltralle 5 timer hjemover og mye venting.

Fikk beskjed om at det var partikkelfilter som var sotet ned, trykte nedpå 1,5 flaske drivstoffrens og dro av vsc kontakten i motorrom, for så å presse bilen en del igår.. Når jeg da kobla på igjen og nullstillte var det i orden.. :)
 #396686  av ErikG
 
Du bør dra på Toyota med bilen om du har fått feilkode på partikkelfilter/5. injector. Er sannsynligvis ikke partikkelfilteret som er sotet, men kanalen for 5. injector som er sotet igjen. Du bør dra på toyota for å få oppgradert programmvaren på motorstyringen som styrer brenningssyklusen av partikkelfilter så filter blir brent oftere og 5. injector kanal ikke tilsotes og tettes sånn.

Det du evnt kan gjøre slv om du må betale for det på toyota er:

-Stake opp kanal til 5. injector: Ta ut injector, sitter under dieselpumpa, pass på pakningen, at den ikke blir borte. Bruk en liten dor, hullet som skal stakes sitter et stykke inni og går nedover bakover og er ikke helt innerst i hullet.

-Rengjøre EGR ventil: Demontere EGR, sitter over gasspjeld, enkel å komme til. Rengjør for sot og kontroller at ventilen ikke står i åpen posisjon. Se om man ser lys igjennom.

-Rengjøre innsug for sot: Pleier bare ta blåsespissen nedi og blåse ut så mye sot som mulig.

-Kontrollere slanger fra partikkelfilter til trykksensor: Kontroller at slanger og rør fra partikkelfilter til trykkføler ikke er tette. Ta en vakumpumpe på slangene, om du greier bygge vakum, er de tette og må skiftes/rengjøres. Om du ikke greier bygge vakum er de i orden.

Om du ikke er 100% sikker på hvordan dette skal gjøres annbefaler jeg deg å ta turen til ditt nermeste toyota verksted.

Om du får motorlampe som lyser og bilen går i nødmodus kan du ta av kontakten på trykkføleren til partikkelfilteret for å få bilen ut av nødmodus slik at den er kjørbar. Motorlampen vil lyse, men den er ihvertfall ute av nødmodus slik at du kan bruke bilen frem til du får reparert feilen.
 #402297  av oledu
 
hei

takk for alle svar, har ennå ikke funnet ut hva som gjør det. det bare kommer når jeg kjører lang turer og så lar jeg bilen stå til dagen derpå, så er det borte.
når det kommer opp så mister jeg motorkraft.
har hvert hos toyota 2 ganger no, å de finner ikke noe feil kode.
hvor står den pluggen under pansret til vsc.?

håper de andre som har vært plaget med dette har funnet ut noe mere.
 #402307  av Ã˜rjan
 
Kontakten sitter på høyre side av motoren, med svarte deksler irundt.

Hadde samme feil på min. Trykkrør til partikkelfilter, EGR ventil og innsug var POTTE-TETT ;)
 #402336  av ErikG
 
Om du ikke har vært på Toyota enda og fått reprogrammert ecuen din annbefaler jeg deg å gjøre det.
 #402337  av Noxan8
 
unskyld OT her nå men, VSC? Vehicle Stability Control? eller er jeg helt på jordet?
 #402344  av Drafter
 
Lexus Vehicle Stability Control (VSC) assists you when taking a corner too fast or being forced to brake sharply mid-corner.

Even the best drivers can get caught out by a bend that tightens unexpectedly - or the need to brake suddenly in mid-corner. Either action can unsettle the balance of the car. That's when VSC steps in to help the driver regain control quickly.

Sensors continuously monitor and cross-reference speed, steering angle, yaw rate and deceleration. The instant the system detects a loss of control, VSC steps in and momentarily dictates the individual braking force sent to each wheel. It also moderates the throttle until the tendency of the front to run wide (understeer), or the rear to break away (oversteer), is corrected.

Edit: Er flere som har byttet ECU'en pga dette (garanti)
Men leste også at den del andre har problemet med den feilkoden men dem får ikke opp noe på dataen..

"It's probably your fuel cap..I had the same problem....Open your fuel door...unscrew then re-screw the gas cap back on...make sure you get a least 3 clicks.....drive it for a little while....then restart it. The light should go off."

Høres rart ut men.-
 #402360  av Ã˜rjan
 
Fikk ikke opp noe på datan med meg heller..

men Check VSC kommer på 9 av 10 feilkoder. ;)
 #402554  av oledu
 
Hei Igjen
da har de endelig funnet ut årsaken på toyota (tror de) på vsc problemet.

de har lest av feil kode P0400 EGR- Ventil. de har reingjort denne, men den stenger ikke helt 100 %. å det skal den.
så hvis bilen ikke blir bra, så må den skiftes.
motor ECU har siste programvare.
å så slettet de en del feil koder hva nu de betyr ? B2799, B1421, B1424, B2416 OG B1249.
Har nu ikke fått prøvd bilen ennå på lang tur, for å se om det kom tilbake.
satser på at det er borte.
takker for alle svar, og håper det har vært til hjelp for noen. :D