TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Generelle spørsmÃ¥l ang. IS200 + Altezza.

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #394214  av Toms_3S-GTE
 
Hei

Har sitti på finn.no og autodb.no og sett litt på Lexus IS200 og har litt spørsmål angående disse bilene.
"Ny bil igjen?" tenker kanskje noen av dere, men ta det med ro blir nok ikke noen bil med det første.
Sitter bare å kikker og tenker litt på hva jeg skal kjøpe meg når jeg bestemmer meg for å oppgradere
"people-carrier/vinterbil/familiebilen".

Siden Toyota's biler uten om MR2, Supra, Celica osv gjerne trekker i feil ende på nyere biler har jeg måttet kikke litt på andre produsenter. Har lenge kikket på alt mellom himmel og jord mens Lexus gikk meg rett forbi da jeg var sikker på at disse også trakk i feil ende. Plutselig fant jeg derimot ut at de ikke gjorde det, og nå begynner jeg å få skikkelig lyst til å kjøpe meg en IS200 etterhvert. Så da har jeg noen spørsmål til dere som faktisk eier disse.


Om selve bilen:
-Hvordan er bilen og kjøre?
-Er driftsikkerheten i velkjent Toyota kvalitet?
-Går de noe særlig bra?
-Hvordan er de å kjøre "entusiastisk" med?
-Er det noe spesielt man må passe på med disse bilene?
-Hva er du som eier mest fornøyd med med bilen?
-Hva er du som eier minst fornøyd med med bilen?

Om motor/tuning:
-Hva er letteste måte å skremme litt mer hester inn i bilen på en forsvarlig måte?
-Hvor mange hester kan man få i den for si +/- 30.000 i deler?

Om bytte av motor:
-Hva av motorkonversjoner er blitt gjort?
-Hvilken motor er enklest å bytte til?

Body-kit/Styling:
-Passer IS200/IS300/Altezza styling om hverandre?
-Trenger litt linker til ymse Lexus styling.


Tilleggs spørsmål:
Jeg ser at Gen.1(XE10) RS200 kom med 3S-GE motor. Dette er vel lillebroren til 3S-GTE og disse benytter så vidt meg bekjent samme motorfester. Så kan man da slippe selve motorblokka rett i ett XE10 og skru den fast?

Jeg vet at man må ordne ting som elektronikk, manifold osv, men tenker først og fremst på om selve motoren er bolt-on.

Og ja jeg vet at for å få godkjent noe slikt må man ta seg en tur til Tyskland :lol:
 #394232  av AndersLb
 
Om selve bilen:
-Hvordan er bilen og kjøre?
Sett bort ifra at 155hk ikker er all verden så er den rett og slett deilig, når jeg har bilen på service(lånebil i mens), eller låner fattern sin citroen, så er det en fryd å komme tilbake til is200, trekker som regel litt på smilebåndet idet jeg kjører ut av parkeringsplassen :) Styring, lyd, turtall, alt gir en god deiling (men mild) kombinasjon. Folk som sitter på syntes den går bra, så den er ikke helt sløv.
-Er driftsikkerheten i velkjent Toyota kvalitet?
Bedre!
-Går de noe særlig bra?
Mangler nok 50-60 hk og en del dreiemoment, men når man ligger i 80 og skal foreta en forbikjøring så er det moro å gire fra 6. til 4. så til 3. og gi på, er man alene i bilen med nesten tom tank så går det imponerende bra :)
-Hvordan er de å kjøre "entusiastisk" med?
Jeg kjører stort sett rolig, men sammenliknet med is220d så kjennes den mer skjerpet og balansert ut, muligens fordi min er senket litt. I tester så kommer is200 stort sett ut som den sportslige i duell mot bmw 3-serie, og det er det sportslighet bmw vanligvis spiller på, så det må jo love godt :P
-Er det noe spesielt man må passe på med disse bilene?
Hvis vannpumpa ikke har blitt bytta så ryker den nok med tiden, koster 2500 ekstra ved reg.reimbytte- no biggie. Strammehjulet(elns) til drivreima sliter skeivt på reima og må skiftes ved første reg.reim-bytte. Bør være gjort på de fleste nå.. :P Dugg i lyktene kan være et lite problem, Og CD-veksleren på pre-2001 modeller ryker.
-Hva er du som eier mest fornøyd med med bilen?
Lyden, skjeldent syn, utseende, interiøret, det at den er rett og slett pen!
-Hva er du som eier minst fornøyd med med bilen?
-Litt tam, særlig i 150+, men det er kun i utlandet seff :mrgreen:
-Differensialen kan være litt bummer til tider, Finn en med LSD problem løst
-Det faktum at det begynner å bli en gammel bil, motvirkes delvis ved å holde den til enhver tid nypolert! 8)


Om motor/tuning:Ikke mitt sterkeste felt, men gjetter:
-Hva er letteste måte å skremme litt mer hester inn i bilen på en forsvarlig måte? turbo/kompressor
-Hvor mange hester kan man få i den for si +/- 30.000 i deler? turbo/kompressor, Skal man særlig over 220 hk må man vel begynne å tenke på bytte av innmat i motor, da er det vel like greit å slenge i en supra/is300 motor vil jeg tro.


Edit* Jeg er ikke fæn av styling på is200, skal det være noe så liker bør det være diskre og ikke forstyrre designet til bilen, men for all del smak og behag, på my.is er det masse tips og triks til styling.
 #394699  av Drafter
 
Toms_3S-GTE skrev:Takk for alle svara på mine spørsmål :D Kjenner at det klør litt etter å få bytta ut universal bilen må jeg si.
Dritt lei av å skru på den :lol:
Løp å kjøp!
Er det mr2 du har nå?
Kan ikke sammenligne mr2 med Is200 engang, mtp. kjørekomfort og holdbarhet :P
Overgangen er som å gå fra lada til bentley :lol:
 #394702  av Mr_Storbrua
 
3s-ge er igrunn samme motor som 3s-gte

3s-gte er turbomotor, 3s-ge er sugemotor.

3s er navnet på blokka, så de er like..
 #394762  av Toms_3S-GTE
 
Drafter skrev:
Toms_3S-GTE skrev:Takk for alle svara på mine spørsmål :D Kjenner at det klør litt etter å få bytta ut universal bilen må jeg si.
Dritt lei av å skru på den :lol:
Løp å kjøp!
Er det mr2 du har nå?
Kan ikke sammenligne mr2 med Is200 engang, mtp. kjørekomfort og holdbarhet :P
Overgangen er som å gå fra lada til bentley :lol:

Er MR2 jeg har nå ja, men den blir ikke bytta ut med det første.
Tenkte mer på å få erstatta Audi 80'en jeg har som vinterbil/people-carrier :lol:
Mr_Storbrua skrev:3s-ge er igrunn samme motor som 3s-gte

3s-gte er turbomotor, 3s-ge er sugemotor.

3s er navnet på blokka, så de er like..
Var det jeg mente men folk på nettet sier at 3S-GTE ikke går i IS200 :S
 #394763  av Mr_Storbrua
 
er jo rart, visst det er samme motoren.. Det er ikke det at de mener du ikke får det godkjent da?

Men det er 3S-GE som står i is200 altså? Er det ikke 6'er i de?
 #394767  av Toms_3S-GTE
 
Mr_Storbrua skrev:er jo rart, visst det er samme motoren.. Det er ikke det at de mener du ikke får det godkjent da?

Men det er 3S-GE som står i is200 altså? Er det ikke 6'er i de?
Nei er noen fester osv som ikke passer tydeligvis fordi 3S blokkene tydeligvis ikke er like, og Altezza altså IS200 kom i en RS200 på XE10 karosseriet. RS200 ble kun solgt i Japan offisielt.
 #394785  av Drafter
 
Mr_Storbrua skrev:er jo rart, visst det er samme motoren.. Det er ikke det at de mener du ikke får det godkjent da?

Men det er 3S-GE som står i is200 altså? Er det ikke 6'er i de?
Lexus is 200 = 1GFE originalt (6'er)
Toyota altezza = 3S-GE originalt (beams)

IS200 kom i europa og altezza i japan!

Karosseriet er det samme (tilnærmet)
 #394792  av Toms_3S-GTE
 
Drafter skrev:3SGTE passer fint i Lexus is 200.
Så en istad på tbdevelopments :wink:
link me!?
Drafter skrev:
Mr_Storbrua skrev:er jo rart, visst det er samme motoren.. Det er ikke det at de mener du ikke får det godkjent da?

Men det er 3S-GE som står i is200 altså? Er det ikke 6'er i de?
Lexus is 200 = 1GFE originalt (6'er)
Toyota altezza = 3S-GE originalt (beams)

IS200 kom i europa og altezza i japan!

Karosseriet er det samme (tilnærmet)
Ja, mente at man kunne skaffe seg "front clip" av en altezza/rs200 også bytte "subframe" så skulle alt være bolt-on men fikk ikke det inntrykket når jeg googla saken :S
 #394818  av Toms_3S-GTE
 
Drafter skrev:Her: IS200 3SGTE
http://www.tbdevelopments.com/forum/topic13578.html
http://www.isfanatics.com/

Forventer å få tilbake betalt av deg og på et vis.. 8)
Får tur i bilen på Gatebil eller ACR om den blir bygd ;)