TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor fÃ¥r man tak i større reimhjul til Is200 TTE kompressor?

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #407825  av sindrejl
 
Heisann, noen som vet hvor jeg får tak i større reimhjul til tte / Bermani kompressorkittet? Kunne tenkt meg en 0,5 bar ladetrykk istedetfor 0,34. Litt mer "unf" .. :)

Samtidig, noen som vet av en god hjerne så man kan få litt mer ut av dette systemet? Føler at den er ganske dævv før den passerer 5000rpm, får mest sannsynlig for mye bensin på tidlig turtall.
 #407912  av SupraJensen
 
Hey, jeg har undersjøkt dette her, og TDI-PLC mente at dysene blir for små når man skal opp til 0.5bar :P
man trenger nye dyser (dem sa 550dyser?) ny bensinpumpe for mere trykk, en form for ECU styring/datasprut. har også lest at man burde ha grenrør og DP samt ny intercooler som er større fordi den gamle er påstått for liten.
nå har jo TDI-PLC alt man trenger, og demmes Katana intercooler lover 0.1bar i øket trykk med orginal oppsett!
grunnen til grenrør og DP er at dem orginale katalysatorene smelter pga varmen og bil muligens blokkere eksosen.

Men jeg tenker på å gjøre det samme, så vist du finner ut en lur måte som er safe å kjøre med, så er jeg interisert i infoen du sitter på :wink: regner med jeg sender en mail til Bemani som har laget kitet for å høre hva dem mener om dette, da kitet ifra TTE (205hk) er den oppgraderte ifra det orginale på 185hk.. so you know :wink:
 #407915  av SupraJensen
 
sindrejl skrev: Samtidig, noen som vet av en god hjerne så man kan få litt mer ut av dette systemet? Føler at den er ganske dævv før den passerer 5000rpm, får mest sannsynlig for mye bensin på tidlig turtall.
Dette kan stemme orginalt, men når man har trykk på, så blir den nesten litt for mager på høytturtal? min erfaring er fuelcut på 0.4bar. husk at den kjører med orginalt oppsett og får ikke så mye mere bensin en orginalt uten kitet.
har litt info om dette:
The FCD works by taking the input and only sending out a percentage of that figure back out to the ECU. Depending on what number you have it on. (the lower the number the lower the percentage). So you have to make sure the output at full boost is lower than the fuel cut voltage. But obviously your putting less air flow through the range so the ECU sends out less fuel than needed for the actual air amount right through the range. Not enough to cause the engine to go bang obviously but a lower AFR non the less.

The TTE black box on the other hand is pre set. It tops out the figure at the fuel cut (4.34v, on a 0-5v range incidentally) so at that figure it just sends out the same airflow signal to the ECU regardless. But there isnt a lot of range above that with the standard setup so its not too lean.
But heres the difference. Going up the range the TTE box actually sends out a HIGHER airflow to the ECU so it causes the ecu to send MORE fuel out, giving you a better AFR and maybe even some more power.

Hope this helps you understand. While the FCD does the job, its not a perfect replacement for the TTE black box.
Glemte å si at dem i england anbefalte breibåndslamda når man hadde oppgradert kitet :P
 #407925  av sindrejl
 
SupraJensen skrev:Hey, jeg har undersjøkt dette her, og TDI-PLC mente at dysene blir for små når man skal opp til 0.5bar :P
man trenger nye dyser (dem sa 550dyser?) ny bensinpumpe for mere trykk, en form for ECU styring/datasprut. har også lest at man burde ha grenrør og DP samt ny intercooler som er større fordi den gamle er påstått for liten.
nå har jo TDI-PLC alt man trenger, og demmes Katana intercooler lover 0.1bar i øket trykk med orginal oppsett!
grunnen til grenrør og DP er at dem orginale katalysatorene smelter pga varmen og bil muligens blokkere eksosen.

Men jeg tenker på å gjøre det samme, så vist du finner ut en lur måte som er safe å kjøre med, så er jeg interisert i infoen du sitter på :wink: regner med jeg sender en mail til Bemani som har laget kitet for å høre hva dem mener om dette, da kitet ifra TTE (205hk) er den oppgraderte ifra det orginale på 185hk.. so you know :wink:
Har hørt at Bermani hadde en chip til 205hken som visstnok skulle hjelpe en del også.. men de svarer meg ikke på mail dog :/
 #407931  av SupraJensen
 
sindrejl skrev:
SupraJensen skrev:Hey, jeg har undersjøkt dette her, og TDI-PLC mente at dysene blir for små når man skal opp til 0.5bar :P
man trenger nye dyser (dem sa 550dyser?) ny bensinpumpe for mere trykk, en form for ECU styring/datasprut. har også lest at man burde ha grenrør og DP samt ny intercooler som er større fordi den gamle er påstått for liten.
nå har jo TDI-PLC alt man trenger, og demmes Katana intercooler lover 0.1bar i øket trykk med orginal oppsett!
grunnen til grenrør og DP er at dem orginale katalysatorene smelter pga varmen og bil muligens blokkere eksosen.

Men jeg tenker på å gjøre det samme, så vist du finner ut en lur måte som er safe å kjøre med, så er jeg interisert i infoen du sitter på :wink: regner med jeg sender en mail til Bemani som har laget kitet for å høre hva dem mener om dette, da kitet ifra TTE (205hk) er den oppgraderte ifra det orginale på 185hk.. so you know :wink:
Har hørt at Bermani hadde en chip til 205hken som visstnok skulle hjelpe en del også.. men de svarer meg ikke på mail dog :/
Er vel ikke den berømte TTE chipen som også er kalt Blackbox?
 #407932  av sindrejl
 
Jeg fikk fortalt at den måtte loddes fast i hjernen, men den høres ellers forsvinnende lik ut som det black boxen gjør.. skulle få den for 700kr, men fyren som skulle ordne dette er så inni gamprævva treg :P Han hadde personlig bekjentskap med Bermanisjefen..

Bilen hadde hatt godt av et litt bedre map ja, for det du sier om magring på toppen er akkurat det jeg føler, for mye bensin på lavt og for magert på topp. Synes også at det er litt .. tilfeldig, noen ganger går den bedre enn andre ganger. Og i 3.gir og utover går den alltid veldig bra :)

Men nytt reimhjul, nye dyser, ny bensinpumpe, en piggyback og benking så burde den egentlig gå bra den bilen :)
 #407962  av SupraJensen
 
sindrejl skrev:Jeg fikk fortalt at den måtte loddes fast i hjernen, men den høres ellers forsvinnende lik ut som det black boxen gjør.. skulle få den for 700kr, men fyren som skulle ordne dette er så inni gamprævva treg :P Han hadde personlig bekjentskap med Bermanisjefen..

Bilen hadde hatt godt av et litt bedre map ja, for det du sier om magring på toppen er akkurat det jeg føler, for mye bensin på lavt og for magert på topp. Synes også at det er litt .. tilfeldig, noen ganger går den bedre enn andre ganger. Og i 3.gir og utover går den alltid veldig bra :)

Men nytt reimhjul, nye dyser, ny bensinpumpe, en piggyback og benking så burde den egentlig gå bra den bilen :)
Er denne karen ifra sverige? fordi min TTE chip har vært i sverige til oppgradering, og sånn som jeg ser det, funker den mye bedre enn HKS FCD. og denne plugges på en hurtigkobling. ja jeg har også merket dette, den går veldig godt noen ganger, og andre ganger er den litt lat :P når jeg hadde FCD så hadde jeg 0.4bar før den fuelcuta og da gikk den stygg godt, men blandinga må ha vært veldig mager, for var trossalt i 15minusgrader...

ja jeg mener også at et nytt type fuelsystem og tenning, så skulle denne bli en killer :twisted: men hva mener du når du skriver piggyback? er den lik datasprut? ser at dem som har styrt med dette bruker APEXi eller HKS styreenhet osv. blir fort veldig dyrt :P (det lages ikke ledningsnett overgang til IS200, men har ikke skjekket IS300 da) så ledningsnettet må loddes om osv for å få dette til å funke :P