TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bremser til IS 200

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #434997  av fredrich
 
Har nylig gått til innkjøp av en 2004-modell IS 200. Jeg er veldig fornøyd med kjøreegenskapene, men har lagt merke til at den lager rytmiske "dunkelyder" ved nedbremsing, noe som virker som et tegn på kast i en bremseskive. Det kjennes ut som høyre foran, og det er ganske tydelig på mengden bremsestøv på denne felgen at det er noe som er galt.

Derfor har jeg lyst å gå til innkjøp av nye skiver og klosser foran. I den forbindelse lurer jeg på hva folk har av erfaring ang. dette. Hva er prisen på OEM-deler fra Toyota kontra ettermarked? F.eks. EBC Premium fra brems.no til kr 2430, er dette gode skiver? Hvilke klosser er å anbefale?
 #435006  av harared
 
Orginale bremseskiver fra Toyota er godt nok etter min mening. Ville istedet ha tatt en ekstra titt på glidepinnene på kaliperne og smurt opp disse, samt sjekket om gummien utenpå disse er hel så det ikke kommer dritt inn. Glir dette dårlig vil klossene ligge innpå å du får varmgang og kast I skivene.
 #435364  av Nugatti
 
Jeg hadde samme problemet. Kaliperne var ganske "stuck" og dette hadde ført til "kast" over tid.
Fant ut at glidepinnene på begge sider så slik ut (den nedre):
Bilde

Gummimansjettene utenpå var også ganske skutte:
Bilde

Sånnt skjer når man kjører uten bremseskjold for lenge :P
 #435365  av Nugatti
 
Jeg ville også gått for standard Toyota-bremser.
Litt bremsestøv må du gjerne regne med uansett, men:P
 #435367  av harared
 
Er vel ikke anbefalt å bruke kobberpasta på glidepinnene noe som det ser ut som det er gjort på bildet.
 #435374  av Nugatti
 
harared skrev:Er vel ikke anbefalt å bruke kobberpasta på glidepinnene noe som det ser ut som det er gjort på bildet.
Faen... Etter jeg leste dette har jeg sett litt rundt og det er mange som advarer mot å bruke kobberpasta, men også mange som bruker det uten at det har skjedd stort, men som har et litt mer tett "vedlikeholdsprogram".
Det sto "Anti seize compound for use on slow moving or high pressure joints" og produktet hadde god temperatur-rating og var perfekt til "brake parts" så jeg tenkte det var midt i blinken :oops:
Skal tro om jeg kan la det ligge til over vinteren eller om jeg må ta det nå..
 #435412  av fredrich
 
Originale skiver og klosser ble kjøpt inn og montert, men lyden er dessverre til stede ennå. Jeg merker den ikke noe særlig ved veldig rolig nedbremsing, men når jeg tar i litt, så forekommer denne dunkelyden slik den var før bremsebyttet. Noen teorier på hva dette kan være? Er det mulig det ikke har noe med bremsene å gjøre i det hele tatt? Nå skal det sies at høyre foran bærte preg av å ha blitt overopphetet og slitt "på feil måte" ved vanlig kjøring, så det var på tide med bytte av skiver og klosser uansett.
 #435418  av harared
 
SÃ¥ ingen problem med glidepinnene eller selve stemplet?
Kan jo være så mangt, men en slitt foring kanskje...?
 #435421  av Nugatti
 
Det dunker, sier du. Regner med det også pulserer i bremsepedalen eller rattet?
 #435727  av fredrich
 
Glidepinnene virket egentlig ganske bra, men tror nok det må tas en ekstra sjekk på høyresiden foran da det var varmgang i bremseskiven der før begge ble byttet. Mulig kastet i skiven kan ha kommet fra noen problemer med stempel/glidepinner på akkurat den siden. Har handlet inn noen sway bar links også, de virket til å ha litt mye slark, men tror ikke det har noe med akkurat dette problemet å gjøre. Skal ut på kjøretur i morgen, så da får jeg testet litt mer målrettet.
 #438588  av fredrich
 
Varmgangen på høyresiden foran ble løst ved å bytte caliper, nå er tempen fin. Jeg fokuserte for mye på at dunkelyden kom fra fronten av bilen, men etter en sjekk på verksted viser det seg at skiver og klosser bak er modne for bytte, samt at tidligere eier ikke hadde installert monteringssett. EBC skiver og klosser er nå på vei.
 #438598  av Nugatti
 
Jeg hadde nylig varmgang i venstre fremre bremseskive. Det førte over tid til massiv risting i rattet.
Hadde en stund en hurtigløsning med at jeg bremset så lite som mulig, trillet på lave gir osv, samt at jeg med vilje tok panikkoppbremsninger der det var isblankt for å la ABSen riste løs hva det nå var som var fast.
Var på besøk hos besteforeldrene mine og vi jekka opp bilen for å sjekke glidebolter. De gled greit, men kjente at det ene stempelet i caliperen satt bom fast da jeg skulle presse dette inn igjen. Ny hurtigløsning ble derfor å bruke bremsetrykk til å skyve stempelet nesten helt ut av caliperen, pirke ut grums fra gummibelgene, spraye med WD40, og dytte det inn i caliperen igjen. Så brukte jeg på ny bremsetrykk til å dytte det ut av caliperen, før jeg spraya på mer, og dytta det inn igjen. Gjorde dette en god del ganger (inn og ut) og den ble veldig mye lettere å dytte inn etterhvert. Det er en metode jeg virkelig anbefaler om du har fastkjørte calipere og ikke har særlig med verktøy eller tid tilgjengelig, ikke vil lufte bremsesystemet, etc.

I dag var jeg innom Toyota Hadeland med bilen og de overhalte caliperen med repsett, monterte nye gummimansjetter, etc. Det var endel rifter i de gamle, som tydeligvis har sluppet inn endel sand og drit.
Kan nå endelig sove godt om natta :)
 #438619  av harared
 
Etter 10 år på norsk saltslaps må man nok regne med litt av hvert angående bremser.