TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • CT 200

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #439332  av Erling007
 
Hei.

Jeg er på jakt etter en ny bil, planen var egentlig en ny Golf (den 4.) men jeg har jo lest at Lexus har de mest fornøyde kundene.

Tilfeldig så jeg at CT 200 var "ny", det fikk meg til å tenke. Har lest en del, sett videoer og bilder men har noen spørsmål dere kanskje vil hjelpe meg med?

1. Service
Bor langt unna merkeverksted og lurer på i hvilken grad service kan tas på et "normalt" verksted? Overnatting samtidig med større ting er OK men helst ikke.

2. Bruktpris/prisfall
Hvis jeg kjøper en med alt utstyr, hvordan vil den holde seg i pris om 5 år? Er det som franske bilder som stuper fra første kilometer? Helt normal kjørelengde, er bare ute etter en generell pekepinn.

3. Småkjøring
Dette er bil nr. 2 og blir gjerne brukt på småturer, er ikke i bruk hver dag heller. Hvor påvirker dette "hybriden"? Dumt spørsmål, men håper dere forstår.

4. Leveringstid
Hvis bilen må "bygges" på min oppskrift, toppmodell m/alt utstyr - hvor lang tid vil det da ta? Gir sterkt kjøpesignal hvis jeg spør selgeren om dette.

Andre ting som bør nevnes om lillebror Lexus? Alle innspill mottas med takk.

Planen min er et besøk hos forhandler i løpet av neste uke.
 #439403  av Geir
 
1. Alle Toyotaforhandlere kan ta service på en Lexus.

2. Kjøper du den ny, vil den falle en del i begynnelsen, men flate ut. Du ser -11, -12 og -13 modeller priset rundt hverandre når du kommer ned i 260.000 til 290.000 kr. Jeg vil si at den faller en del de første 15-20.000 km, også begynner det å flate seg litt ut.

Merk at importbilene ligger litt under i pris, men her har du bare europagaranti. Den er kortere enn garantien du får på ny bil i Norge. I tillegg er utstyrsnivåene forskjellige, og navnene på dem kan også avvike.

3. Du trenger ikke ta hensyn til noe spesielt med en hybrid. Den kan fint stå stille over tid, akkurat som andre biler. Bare følg vanlige serviceintervaller, så er du i boks. CT-en egner seg best i by og på landevei enn på E18 ift drivstofforbruk pga motorvolum. Jeg har en rekord på 0,38 over ei uke, tur\retur jobb (21 km hver vei), så det er mulig å trykke den ned ganske bra på forbruk, men det krever litt å komme så lavt. Snittet vil jeg si er 0,45 på landevei.

4. Jeg ventet 5 måneder, men da bestilte jeg på lansering, og det var mange om beinet. Jeg føler meg sikker på at det ligger rundt 2-3 måneder, men her er det kun forhandler som har fasit.

Andre ting som bør nevnes? Dette er en fenomenal bil i kompaktklassen. Det eneste minuset jeg har på den, er at den burde vært bedre lydisolert, men bare med en tectylbehandling, og/eller ved å velge riktige dekk kan dette dempes en del. Det er ikke sjenerende i mine øyne, men burde vært litt bedre etter det jeg forventer av en Lexus. Ser man bort fra litt veistøy, så er det en nydelig bil å eie.
 #439458  av Erling007
 
Takk for bra svar Geir.

Ang. verditap, jeg mente vel hvordan det var i forhold til andre biler. Franske biler faller kraftig mens Golf er er mer moderate. De som leaser ut biler har gjerne statistikk på dette men denne modellen er neppe en storselger i firmabilmarkedet.

Men jeg har vært og prøvd bilen, mektig imponert. Fikk ikke "Toyota" følelsen overhodet - men det jeg har å sammenligne med er en 1996 modell Corolla som leiebil i syden... :)

Det eneste jeg evt. kan sette fingern på er at den er noe "lav" om du forstår hva jeg mener. Du setter deg ikke inn i bilen, men hvordan oppleves det i det daglige?

Alternativet mitt er den "nye" Golf Plus - som er en høyere variant av Golf med enklere innsteg.

På den annen side er Lexus noe anderledes, at bilen er komplett utstyrt hjelper også med tanke på VWs valgmuligheter.

Jeg ble ikke helt overbevist, men den er fortsatt meget aktuell.
 #439487  av Geir
 
Jeg føler meg sikker på at den vil holde seg bedre enn franske biler i pris. Markedet er jo noe snevert, ettersom Lexus er og blir et nisjemerke, men samtidig er det ikke et mangfold av biler til salgs heller, for dem som faktisk vil ha en slik bil. Jeg tror ikke CT er blant verstingene, hva verditap angår.

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å uttale meg om bilens innsteg. Jeg har senket min i tillegg, og av den grunn "detter" jeg ned i setet når jeg skal inn i bilen :-)

Det du nevner om utstyr kjenner jeg meg igjen i. Hos Lexus er det mye utstyr som standard, og mindre valgmuligheter enn hos mange konkurrenter. Det er både positivt og negativt.

Du får ha lykke til med letingen, men CT-en er nok ikke et valg du eventuelt kommer til å angre på. At "alle" har Golf, og svært få har CT, er kanskje en liten gulrot?
 #440168  av Erling007
 
Geir skrev:Det eneste minuset jeg har på den, er at den burde vært bedre lydisolert, men bare med en tectylbehandling, og/eller ved å velge riktige dekk kan dette dempes en del. Det er ikke sjenerende i mine øyne, men burde vært litt bedre etter det jeg forventer av en Lexus. Ser man bort fra litt veistøy, så er det en nydelig bil å eie.
Ser Knut Moberg påpeker dette i sin test av bilen.
Men at lydnivået er blitt riktig så bra, det kan vi bekrefte.
http://www.dinside.no/927449/vi-har-kjo ... us-ct-200h

Jeg har nå også sett den nye, selv om jeg måtte bli gjort oppmerksom på endringene.

Fortsatt ikke helt overbevist, men jeg har luket ut andre alternativer slik at den enten blir denne eller en Golf.
 #441712  av pekle
 
Har du gjort valet?

Har no trilla 55.000km med min, snittforbruk på 0,46 og problemfritt. Når det gjeld sittehøgde vart det gjort eit poeng av det ved lansering - CT skulle ha litt sportsleg låg sittestilling. No er det ein del andre ting som ikkje er spesielt sportsleg med bilen så det kan verke litt rart, men for min del er det no alle andre bilar som er høge og rare. Men det er klart at Golf+ sikkert vil vere enklare dersom ein er stiv i ryggen eller slikt. Men faktisk finn eg CTen enklare å sette seg inn i enn den betydeleg større og høgare Tesla S (pga. låg taklinje)

Poeng å ta med seg er at Toyota har færre problem med hybridbilane sine enn andre bilar. Det har sikkert samanheng med moderat effekt frå bensinmotoren, men og med planetgiret som eliminerer rykk og napp og all klutsjslitasje. Hybridane har heller ingen separat startmotor som kan ta kvelden (startinga blir handtert av ein meir robust elmotor som er ein del av hybridsystemet). På litt sikt er det og relevant at desse bilane har registerkjede og ikkje reim som må byttast i hytt og gevær (far min hadde glømt bort dette da han skulle selge Touranen i vinter - plutseleg var innbytteprisen redusert med 10%)

Verditap: tja, vanskeleg å spå, spesielt om framtida som ein seier. Lexus er jo ikkje noko folkemerke så litt meir enn ein tilsvarande Golf vil eg tru det er - men neppe på linje med franske. På den andre sida blir CTen truleg immun mot eventuelle tiltak mot forureining i storbyane - eg trur at det på sikt blir restriksjonar mot dieselkøyrety i bykjerne (i første rekke eldre dieselrakkel utan partikkelfilter, men kanskje strengare etterkvart).

Prius og CT har fått mykje tyn for girsystemet, og det er jo noko å venne seg til (nye CT er vel litt betre her?) Men med det store salet av Prius, og ikkje minst av elbilar i det siste er trinnlaus "giring" noko folk er meir vant til og aksepterer i større grad. På sikt trur eg det blir meir etterspurd og at bilar med rykk og napp og trinn i kassa blir sett på som utdatert.

1. Er eg nøgd med bilen?
- Ja, problemfri, rimeleg i drift, komfortabel. Men som Geir sa, det er ikkje noko motorveglokomotiv. Når eg køyrer Oslo-Lillehammer blir forbruket merkbart høgare dersom eg vel kjapp E6 framfor eldre og meir kupert RV4.
2. Ville eg kjøpt ny CT i dag?
- Nei, om eg skulle bytte no hadde det blitt Tesla. Ingen tvil.