TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjørelys/Bremselys i tÃ¥kelys pÃ¥ bagasjelokk

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #441651  av QuiNlan
 
Hei.

Har saumfart nettet for å finne noen koblingsskjemaer over LED Tail Lights og LED Trunk Tail Lights.


Jeg har sett mange bilder og filmer over biler som har fått koblet tåkelysene om til kjøre/bremselys, og til og med sett en IS200 her i Stavanger som kjører rundt med dette oppsettet.

Jeg får det ikke til å fungere. Jeg får enten kun bremselys, dvs de lyser kun ved bremsing. Eller så har jeg konstant bremselys, de dimmer ikke slik som baklyktene.
Skal ikke de små LED-tåkelyktene også kunne dimme?

Er det noen som har erfaring med LED-baklykter og tåkelys bak?
 #441655  av Sarlacc
 
LED-lamper kan kun dimmes med elektronikk som skrur dem av og på veldig fort.
Hvis du har to ledninger, en for baklys og en for bremselys, så kan du bruke to LED-lamper.
Hvis det er én ledning med ulik spenning som skal regulere lysstyrken, trenger du noe elektronikk mellom for å dimme LED.
 #441659  av QuiNlan
 
Ja, led-lampene kjører kun på 12v, men hvorfor oppfører ikke tåkelysene seg på samme måte som baklyktene som også er LED?

Dette er settet:
Bilde

Jeg vil ha det til å utføre dette:
Bilde

Og dette:
Bilde


IS200'en som jeg har sett i Stavanger kjører med likt kjørelys på både baklykt og tåkelykt. Jeg får kun full lysstyrke på tåkelykt, selv om baklykt har kjørelys. Bremser jeg får jeg fult lys i baklys og tåkelys.
 #441660  av Sarlacc
 
Det ser jo veldig kult ut! :D

Du trenger koblingsskjema for å komme videre. Fulgte det med noe sånt når du kjøpte settet?
Du nevner baklys, bremselys og tåkelys. Antar at alle disse tre skal fungere.
Med koblingsskjema og en klar oversikt over hva som skjer når
- Kjørelys ikke på, tåkelys ikke på, bremser
- Kun kjørelys på
- Kjørelys på, bremser
- Kun tåkelys på
- Tåkelys på, bremser

Da er du i gang med feilsøking :-)
 #441661  av RuneÃ¥dl
 
Sjekk en av de siste sidene i show and shine tråden på lexusen min! :) der ligger det ett koblings skjema på hvordan det gjøres! :)
 #441673  av QuiNlan
 
Okay, fungerer dette med LED baklykter og LED tåkelys?


Jeg drev og funderte på det samme for ca 5 år siden, og kom fram til at jeg muligens måtte ha en sånn lyspæreholder-ting, men det ble aldri noe av. Sjefs, jeg får vel prøve :)
Sist redigert av QuiNlan den 26 apr 2014 23:12, redigert 1 gang totalt.
 #441674  av QuiNlan
 
Sarlacc skrev:Det ser jo veldig kult ut! :D

Du trenger koblingsskjema for å komme videre. Fulgte det med noe sånt når du kjøpte settet?
Du nevner baklys, bremselys og tåkelys. Antar at alle disse tre skal fungere.
Med koblingsskjema og en klar oversikt over hva som skjer når
- Kjørelys ikke på, tåkelys ikke på, bremser
- Kun kjørelys på
- Kjørelys på, bremser
- Kun tåkelys på
- Tåkelys på, bremser

Da er du i gang med feilsøking :-)
Neida, ingen papirer i det heletatt. Er strengt tatt ikke meningen at tåkelysene på bagasjelokket skal brukes til noe annet enn tåkelys, og da er det bare å koble, og det går ikke ann å koble feil. Det samme med baklyktene, det er ren plug&play. Bremse og kjørelys i baklykt fungerer som det skal. Nå har jeg koblet tåkelysene til baklykta, men får kun bremselys i disse, dvs kun lys når jeg bremser.
 #441680  av RuneÃ¥dl
 
QuiNlan skrev:Okay, fungerer dette med LED baklykter og LED tåkelys?


Jeg drev og funderte på det samme for ca 5 år siden, og kom fram til at jeg muligens måtte ha en sånn lyspæreholder-ting, men det ble aldri noe av. Sjefs, jeg får vel prøve :)
åja, du har led ja... jeg kjøpte nye pæreholder fra (usa?) På toyota, for og få pærer med to både brems og kjørelys.. så vet ikke hvordan det blir med ledlys.. :)
 #441826  av NarotiC
 
Hadde samme bakløkte og tåkeløkte på min. Og eg kobla om sånn at tåkeløktn fungerte som kjørelys og bremselys.
E ei stund sia eg kobla det men meine det va 3 ledninge tell tåkeløktn. Jord/minus, kjørelys og bremselys.
Når du plugge i kontakten og bruke dem som tåkelys e det jord/minus og bremselys ledningen som blir brukt.
Så eg trakk nye ledninge fra bakløktn og kobla rett på tåkeløktn, eg målte og testa meg fram tel ledningen førr kjørelys og bremselys. Så det e fullt mulig å koble det opp sånn :)

 #441861  av QuiNlan
 
I mitt hode skal det også gå ann å koble det slik, hadde det bare vært 3 stk ledninger på tåkelyktene.

Fikk nylig PM av han som kjøpte bilen av deg. Skal holde til i Sandnes-området, så skal sjekke litt på den :)

Kan hende at jeg har for gamle tåkelys, og at de nyere har 3 stk ledninger. Mine har ihvertfall bare 2.
 #442037  av Nugatti
 
Da jeg kobla dette på SportCrossen min, lagde jeg et handy lite diagram :)

Bilde

Har du sedan kan du bytte ut det spoiler-monterte bremselyset jeg har på bakluka med dine vanlige bremselys i hovedlampene. Var bare enklest å hente signal der.
Her har jeg tåkelys, baklys og bremselys i samme lampa. Kjøpte pæreholdere til pærer med doble glødetråder (21W/5W) hos Toyota (brukte delenummeret til de amerikanske/japanske IS/Altezza-modellene), men du kan vel strengt talt bruke hva som helst. Det viktige er dioder slik at du ikke får trøbbel når du forsøker bremse med tåkelysene på.