TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger hjelp av en veldig interessert Lexus mekaniker

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #446939  av Fred
 
Som overskriften sier, jeg trenger hjelp av en Lexus mekaniker som er litt over snittet elektro interessert.
Jeg har en IS300h hvor jeg trenger å finne igjen to signaler ut fra main body ecu.
Jeg har kjøpt et remote starter kit fra ES300h. I den bilen er det plug and play stort sett, men i IS300h så er ikke ledningsnettet likt.
Har funnet 4 av 6 signaler jeg trenger, men mangler det som heter BRX og BTX signal i IS300h.
Om noen her skjønner hva jeg prater om, så gi meg et hint, så skal jeg finne fram monteringsanvisninger og de koblingsskjemaene jeg har funnet.
 #447080  av Fred
 
Zepticon skrev:Bare å stikke innom toyota og få se i boka demmes?
SÃ¥ enkelt er det nok ikke.
Jeg har 15 års erfaring med toyota og har ikke klart å finne signalet.
Ikke en gang sikkert at IS300h har dette signalet, men håpet er at det er der et sted,
main body ecu på ES300h har dette signalet.
Nå finnes det mange forskjellige main body ecu`er til ES300h, ut fra hva slags utstyr som er på bilen, og BRX/ BTX er ikke på samme sted i de forskjellige ecuène ppå ES300h.

IS300h "skal ikke ha" mulighet for å montere remote starter, men det behøver ikke si det samme som at det er umulig.
ES300h har et ferdig stikk bak hanskerommet, så der er det bare å plugge inn, samt å fortelle bilen at den har fått en ny ECU.
Dette stikket er da ikke på IS300h, men batterispenning, spenning fra rattlås, tenningsspenning og gods. Det skal jeg klare å finne.

Det remote starter settet jeg har kjøpt, er på originalt toyota delenummer, og det er kun disse to signalene jeg mangler for å ha skaffet meg varm bil når jeg skal dra på jobb! :)
 #447083  av ArildM
 
Får ikke googlet frem noe skjematikk eller pin outs på ledningsnett/hjerne om du søker litt da?
Evt noe forum for Lexus som kanskje er større enn oss hvor folk har prøvd det samme? :)
 #447084  av Zepticon
 
Fred skrev:
Zepticon skrev:Bare å stikke innom toyota og få se i boka demmes?
SÃ¥ enkelt er det nok ikke.
Jeg har 15 års erfaring med toyota og har ikke klart å finne signalet.
Ikke en gang sikkert at IS300h har dette signalet, men håpet er at det er der et sted,
main body ecu på ES300h har dette signalet.
Nå finnes det mange forskjellige main body ecu`er til ES300h, ut fra hva slags utstyr som er på bilen, og BRX/ BTX er ikke på samme sted i de forskjellige ecuène ppå ES300h.

IS300h "skal ikke ha" mulighet for å montere remote starter, men det behøver ikke si det samme som at det er umulig.
ES300h har et ferdig stikk bak hanskerommet, så der er det bare å plugge inn, samt å fortelle bilen at den har fått en ny ECU.
Dette stikket er da ikke på IS300h, men batterispenning, spenning fra rattlås, tenningsspenning og gods. Det skal jeg klare å finne.

Det remote starter settet jeg har kjøpt, er på originalt toyota delenummer, og det er kun disse to signalene jeg mangler for å ha skaffet meg varm bil når jeg skal dra på jobb! :)
Nå har jeg til gode å fikkle mye med nyere biler (nytt = <15 år) men det jeg er vant til er at verkstedet har komplette bøker med alt av ledninger som finnes i bilen, hvilket signal de har, og hvor det går. Nå er ikke min 20 år gammle bil noe elektronisk fantom, men selv der er det temmelig håpløst å finne noe uten det koblingsskjemaet :) Og jeg vet av erfaring at verkstedet har like lite peiling som du har i den forbindelse, siden de også bruker boka, eller går rett på diagnoseporten.

Så ejg ahr egentlig ikke andre tips enn å prøve å få lånt koblingsskjemaet til bilen, og sette seg ned å lese.
 #447087  av Fred
 
Har allerde mange timer med leiting i koblingsskjemaer. Men det er vanskelig å leite "baklengs"
Om jeg hadde en feil på en komponent, så jeg kunne startet den veien med å følge skjemaet hadde det vært helt greit.

Når man skal leite etter et signal, til en komponent som ikke finnes. Da blir det straks værre!

Har en tråd liggende ute på "clublexus" også, som vel er et mer internasjonalt forum, problemet er at US bilene har jo dette ferdig liggende i ledningsnettet, så det er ingen som har behov for å forske på det der!

(med 15 års toyota erfaring mente jeg som mekaniker, ansatt hos toyota, med alt av tilgang til håndbøker både på toyota og lexus...)
Så mener selv jeg hadde funnet det, om det var mulig å finne i et standard koblingsskjema.
Trenger en med doktorgrad i Lexus elektronikk som klarer å forske inne i en ECU!
 #451934  av Fred
 
Da er det vinter igjen, jeg fryser, og jeg løfter denne i håp om at det har tilkommet et eller annet elektrofantom på forumet!
 #451971  av Morten
 
Har absolutt ingen erfaring med det du spør om, men siden signalene har RX (receive) og TX (transmit) i koden (som pleier å være logisk i toyotaer fra gammelt av) er de nesten garantert for en eller annen form for balansert seriell kommunikasjon mot annen/andre ecu(er). I moderne bil sammenheng tipper jeg at det da kan være CANBUS relatert?

B for body? Eller canbus kretsB? (Bare gjetter her)