TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen som har erfaring med bytte/modifisering av camshafts?

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #448057  av QuiNlan
 
For noen år siden kom jeg tilfeldigvis i prat med en ihuga rally entusiast da jeg skulle kjøpe meg en kebab i Larvik sentrum. Han anbefalte meg å oppsøke et dansk tuningfirma, som spesialiserte seg på camshafttuning på Toyotabiler, dvs de modifiserte camshaftene til å bli hakket kvassere. Husker ikke helt hva dette firmaet heter.

Noen som har erfaring med bytte/modifisering av camshafts til et par hakk kvassere?
 #448060  av ArildM
 
Har kvassere kammer på 20v motoren, men har ingen standard motor å måle det opp mot.
Får vel det etterhvert nå i høst, men kan ikke si annet enn at det tilsynelatende funker knall. Mye kvassere enn silvertoppen jeg hadde i bilen først, selv om den aldri var helt god :)
 #448063  av QuiNlan
 
Moddet du disse selv Arild?

Kunne tenkt meg å finnet ut hvor jeg kan få tak slike. Ser ikke for meg at jobben med å skifte disse skal være verdens største problem. Noe annet som må byttes samtidig?
 #448068  av ArildM
 
Tomei Poncams tror jeg de heter de jeg har. Enkle å bytte? Tjaa cylmo som overhalte motoren måtte shimse opp og justere inn for å få det 100%. Så må du jo av med reg reim osv, så det kommer helt an på hvordan du ser på det. Mine var da nye kammer

http://au.lexusownersclub.com/forums/to ... s200-slow/.
 #448071  av QuiNlan
 
Oki, hvor mange høvdinger snakker vi om, dersom det skal gjøres på verksted? Kan det lønne seg å overhale hele motoren mens man først er i gang?

Hva var greia med linken egentlig?
 #448072  av wimpy
 
Poenget med linken er vel at det koster alt for mye å få en is200 til å bli en sprek bil, er helt feil motor i utgangspunktet.

Blir overasket om du får nye kamakslinger og et verksted som bytter billigere en 20 000. Å d bare for en moderat effekt økning.
 #448073  av QuiNlan
 
Ja, jeg ser jo problemet. Har lenge visst om at 1G-FE-motoren er et dyrt prosjekt å modifisere.

Men, så har man jo Noregs stat som nekter folk å gjøre noe som helst med bilene sine. En 2JZ-GE-motor fra ebay koster ikke skorta, men skjorta begynner å koste hvis du skal ha håp om å kunne kjøre lovlig med en slik motor her i Norge.

Hva tenker dere om det?
 #448091  av ArildM
 
Hva med en 2jz NA motor da?
Det bøør vel være såpass stealthy at det går gjennom en EU kontroll.
Om du skal på den lovlige siden er det vel bedre å trø til med en turbo på originalmotoren?
Kammer er nok liten vits i å begynne med på denne motoren, kanskje du får en 5-8hk ekstra på toppen av turtallsregisteret, og det er sæærs lite gevinst for mye penger. Kammer funker bedre på en 4cyl motor som skal gå på høyt turtall :)
Turbokit på originalmotoren bør være mulig å få godkjent siden TTE leverte kompressorkit til denne bilen :)
 #448093  av RuneÃ¥dl
 
Burde ikke være noe problem å få godkjent 2jz NA, da bilen ble levert med det fra fabrikk. Såvidt jeg har skjønt er det vel ingen forskjeller i understell/bremser på is200/300? Var vel en innpå her som fikk godkjent søknad om bytte til 2jz-ge tror jeg?? :wink:


Edit: viewtopic.php?f=55&t=42676
 #448095  av QuiNlan
 
Ja, det virker litt vel urealistisk å bytte kamaksler på 1G-FE-motoren, da dette er svinaktig dyrt i forhold til hvor mye hester man klarer å dra ut av det. Spørs om det ikke hadde vært lurere med kompressor ja.

Er det slik at disse blir levert nye i Belgia?
 #448118  av ArildM
 
http://www.turbokits.com/Lexus/IS200/Turbo_Kits/
Noe slikt da? Usikker på om innmaten tåler så mye overlading men 6psi bør vel gå greit...
56% økning i effekt med bare 6psi trykk høres mye ut, men hvem vet :?:
 #448129  av wimpy
 
Letteste, billigste og kansje kjedeligste måten å få en sprek og lovlig bil er å kjøpe en sprekere bil. I landet vi bor i så vår vi desverre ikke låv å gjør mer en å sette på "Simons effekt anlegg"...

Men med det sagt så er det mangen som modifiserer mer en hva som er lovlig og fortsatt bruker bilen på offentlig vei. Men med risiko at han kisen fra statens vegvesen som stopper oss ikke vet hvordan en original bil/motor ser ut :wink:
 #448132  av ArildM
 
Nå er det jo linka til en tråd her hvor det faktisk har blitt gitt grønt lys for en 2jz NA motor i IS200, så å si at ingenting er lov er vel å ta det litt langt.
Så lenge man kan dokumentere for seg er det meste mulig, særlig om bilen har blitt levert med høyere effekt i Europa originalt :)

Men selv ting som ikke er originalt får man jo godkjent. Dag her inne fikk jo godkjent turboombygget AW11, så alt går an :)
 #448144  av QuiNlan
 
Å kjøpe en ny bil, bare fordi den skal være sprekere er ikke aktuelt per dags dato. Har hatt bilen i eie i 7 år nå, og jeg vil tørre å påstå at den har en sjel. Kunne godt kjøpt en bil til, som er sprekere, men ikke byttet ut. :)

Kan noen bekrefte/avkrefte om det går ann å få tak i nye TTE kompressorkit i Belgia fortsatt?