TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger hjelp! Ledningene er klipt..

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #448957  av Inz4ne
 
Den som er klipt av ser ut som er til de orginale ledningene til høytalere. Står det noe på ledningene? Vil tippe at de 2 grønne er til en høytaler og de 2 lilla/rosa er til en høytaler. For å teste dette kan du ta ut høytalerene og måle motstand fra ledningene du har ved spilleren til høytaleren, da burde du kunne finnet ut hvor hver enkelt ledning går.
Pluggene dine ser ut som de er standard ISO 10487
http://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio

Angående strøm til spilleren så er det enkleste å måle fra minus på batteriet, for deretter å måle på ledningene du har bak spilleren da skal du kunne finne en som er 12v hele tiden, denne er for minne og slikt på spilleren, også skal du finne en som er 12v over tenning, denne skal det være 12v på når du har skrudd på tenninga, men ikke ellers. Undersøk hvor på plugen de skal inn og skjøt de på til riktig sted.
Anbefaler og at du skjøter med presskjøter framfor det som er blitt gjort der fra før, ser ut som ledere bare er tvinnet sammen og teipet rundt og det er ikke helt bra.
 #448959  av Inz4ne
 
ikke noe problem vettu vi er da her for å hjelpe hverandre :)
tolket første innlegget ditt som at du ahdde konstant strøm og vile gjøre noe med det, derfor jeg hadde med det og, men om du ikke har problemer med det så er det jo ikke noe vits å gjøre noe med det :)
 #448977  av Sarlacc
 
Da har du jo svaret på hvorfor ledningene er klippet ;-)
Jeg ville vurdert å røske ut alt det gamle og trekke nye kabler. Det kan være kjappeste og beste måten å få kontroll og oversikt.
Lykke til
 #448978  av Inz4ne
 
Enig med Sarlacc her, når det orginale ikke vil så er det like enkelt å trekke nytt selv. Om du trenger hjelp med å få det gjort og ikke bor for langt unna så kan jeg prøve å hjelpe deg en dag om du vil.
 #449425  av Nugatti
 
Heisann

Noen biler kom med egen forsterker til høyre opp bak hanskerommet.
Bilde
Det pleier være vanskelig å få lyd i de bakre standardhøyttalerne med uorginal spiller om dette er tilfellet. Ofte må man bruke en "TYTO-01"-boks eller lignende for å oversette signalene fra uorginal spiller til et språk forsterkeren forstår, men her har forrige eier sikkert koblet hele anlegget "på nytt" og unngått denne forsterkeren (hvis den finnes i din bil)


Uansett, her er kabelfargene for strømmen slik de kommer fra bilens el-anlegg til spilleren:

+12V konstant = Blå og gul
+12V ved tenning = grå
-12V jord = brun
Sist redigert av Nugatti den 21 mai 2015 19:31, redigert 3 ganger totalt.
 #449426  av Nugatti
 
For øvrig kan jeg veldig anbefale denne siden:

http://lexus.solar3.eu/

Den må åpnes i Internet Explorer for å fungere, men her har du alt av reparasjonsveiledninger for alle tenkelige deler og feilsøkingsverktøy i tillegg til koblingsskjemaer for alle bilens elektriske systemer!