TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dump?????

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #76052  av lexusmann
 
Hvordan hadde vært å montert inn en dumpventil i lex'n??? Jo,da er jo litt tøft å høre på når man sviver rundt å psjyyyyy'er på,men har det noe hensikt?
Bare tenkte i sammen med kompressoren....

 #76071  av sleeper
 
kan vel ikke ha dump på presse vel??!!!?

 #76076  av sindrejl
 
joda går fint det :)

 #76084  av sleeper
 
hm.... da lært jeg noe nytt i dag og... :D 8)

 #76097  av Kebab gud
 
en turbo og presse funker jo på samme måten.. blir bare drevet på forskjellige måter...

 #76106  av Erlend
 
Er ikke dumpventilen der for å skåne turbobladene/turboen? Vet ikke hvordan en kompressor er bygd opp jeg, er det blader der og, eller er det et litt annet konsept?

 #76171  av karl234
 
dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)

 #76252  av kake
 
karl234 skrev:dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)
Riktig det, men er det slik med kompressor og ?

 #76266  av Kebab gud
 
de funker jo på basic samme måte .. så jeg velger å si ... ja ..:P
la oss høre fra noe med peil :P

 #76386  av Morten
 
Tja det spørs vel litt på hvordan motoren er satt opp også da...

Teoretisk spørsmål:

Hvis gasspjeldet står før kompressoren, hvor vil du da plassere dumpventilen? :wink:

 #76392  av karl234
 
kake skrev:
karl234 skrev:dump`en er der for å slippe trykket ut i atmosfæren istedet for å "slå" det tilbake i turboen og stoppe vifta`s rotasjon. med dump hindres dette og vifta vil snurre videre og lettere få opp trykk når du gir gass igjen. slipper rett og slett så mye turbo-lag. (rett meg hvis jeg tar feil her da)
Riktig det, men er det slik med kompressor og ?
det vet jeg desverre ikke noe om :(

 #76452  av Tor
 
Jeg har iallefall aldrig hørt om dump ventil på KOmpressor mata biler da, men det funker sikkert. Søk og les .)

 #76454  av Nordic Autotech
 
Kompressoren er jo mekanisk drevet, uten frihjulsnav..hehe..
Så når motorturtallet synker synker kompressorturtallet og det øker igjen like fort. Man har jo ikke noe "lægg" på en kompressor, samt at det blir fint lite mottrykk som skader bladene i kompressoren.
Dermed har ikke dumpventil på en kompressor motor noen hensikt, annet enn lyden.
Det at kompressorens trykk bare avhenger av motorturtall gjør jo at du vil få mye mer lyd i dumpen når du ruser på en en bil med presse enn på en med turbo..for dere som liker å stå å showe..
Ang. spjell før kompressor så er vel ikke det noe problem siden spjeldet sitter på innsuget...skulle du hatt spjeldet foran kompressoren ville du fått en motor totalt blottet for respons.

Konklusjon: Det funker, du får lyd, men ingen prestandamessig effekt.
Men vil du ha så selger vi det selvsagt ;)

 #76460  av lexusmann
 
Hehe, da tror jeg lar være, i og med det ikke har noe henskt annet enn lyden....Bilen går da mer enn godt nok...
takker og bukker for kjapt svar, da :)

 #76531  av Erlend
 
Dette var en interessant tråd :) Flere slike takk!

Lærer noe nytt hver dag...

PS. Uten dumpventil vil tilbakeslaget i turboen ikke bare sinke den, men også ødelegge bladene på sikt :)