TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Brede piggdekk?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #450416  av Tekumseh
 
Vurderer å kjøpe 17" vinterhjul til min Celica T20.
Dimensjon 225/45-17

Hvordan er dette å ta seg fram med, kontra standarddimensjon?
Erfaringer?

14-tommerne er utslitte, så funderer på 185/75-14 på de i tilfelle..
 #450417  av Sarlacc
 
I løs snø og sørpe er for brede dekk en plage. Du får det jeg pleier å kalle akebrett-effekten.
Jeg bor på østlandet og kjører piggfrie 215/45R17 på GT86'n, men ville ikke gått noe bredere.
Hadde jeg bodd i Trøndelag ville jeg gått ned til 195 eller deromkring, og selvsagt piggdekk.
 #450418  av Zepticon
 
Sarlacc skrev:I løs snø og sørpe er for brede dekk en plage. Du får det jeg pleier å kalle akebrett-effekten.
Jeg bor på østlandet og kjører piggfrie 215/45R17 på GT86'n, men ville ikke gått noe bredere.
Hadde jeg bodd i Trøndelag ville jeg gått ned til 195 eller deromkring, og selvsagt piggdekk.
Akrebrett får du uansett om du har 10 eller 30cm breie dekk. Men bredere dekk har mer kontaktflate, noe som gir mer friksjon mot uderlaget.
 #450420  av Sarlacc
 
Zepticon skrev:Akrebrett får du uansett om du har 10 eller 30cm breie dekk. Men bredere dekk har mer kontaktflate, noe som gir mer friksjon mot uderlaget.
Der er vi uenige, gitt!
Smale dekk skjærer lettere gjennom løs snø og sørpe, der brede dekk planer oppå.
Med samme antall pigger gir smale og brede piggdekk omtrent samme grep på is.
Det er vel egentlig bare på bar asfalt at brede dekk gir vesentlig bedre grep.
 #450421  av Makk
 
Lette biler gjør det dårlig på vinter med breie dekk og tunge gjør det dårlig med tynne 8)
 #450423  av Tekumseh
 
OK.. Det er vel som jeg tenkte. Selv om det frister utseendemessig..

Jeg bor i en meget bratt bakke, og hadde forrige vinter en T23 med gaaamle 185/?-14 dekk, og det var ikke en eneste dag jeg ikke kom opp (selv om nysnø på blankis gjorde at jeg holdt på 40 minutter en ettermiddag). Er spent på om denne er like grei å ta seg fram med på vinteren.

AT200 er vel å klasse som en lett bil, så det heller mot å bytte dekk på 14" felgene.
Tenkte å bruke de siste ørene av feriepengene på vinterdekk, ellers vet jeg det ikke blir noe av..

Er vel ingen stor forskjell utseendemessig på 14" og 15" heller. Ser det ligger 4 CS-felger ute på finn til 50,- kr stk.