TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462103  av sleeper
 
Makk skrev:Alle shim på så godt som minimum 2.50-2.60, topp er skrot, ikke imponert etter å ha fått satt inn 16 nye ventiler og freset, om toppen var i så dårlig forfatning at den ikke kunne brukes opp igjen eller det ble knødet med fresingen så skulle en annen en ha vært anbefalt.
Regner ikke med at det er større ventiler i den.
Så da burde det være enkelt og få tak i noen brukte orginale ventiler.
Sett i nye ventilseter, og så noen brukte ventiler.
Burde ikke koste så alt for mye, og du kan redde toppen din.
 #462104  av sleeper
 
Alternativt, så kjøper du et sett med større innsugsventiler og så sliper de orginale ventilsetene til og passe. Vil da gjette at du vil slippe unna med dette. ( og du kan da slite til stammen på de nye ventilene til og passe de shims du har. )
 #462105  av Makk
 
En gang til mener du?

Tilpasse til minimumshims? Dårlig ide som allerede er gjort en gang her og det ser en resultatet av, stanger shimsa oppi kamakselen, det må kjøpes av tykkere sort sånn en har å gå nedover på skulle det bli behov i fremtiden og maskinere så en får dem istedenfor.

FÃ¥r ikke tak i under 2.50mm afaik.
 #462106  av sleeper
 
Da får du maskin verksted til og justere ned stammen på ventilene. ( gjort det selv på mine for og slippe og kjøpe nye shimless buckets. ) Det går helt fint. ( er selvfølgelig en grense der også, men det er nok ikke noe problem.
 #462107  av Makk
 
Shim over bucket denne her, får ikke mindre enn 2.50mm

Hvem er kompetente her til lands? Bruker ikke tusenvis en gang til for samme resultat.
 #462108  av Makk
 
sleeper skrev:Da får du maskin verksted til og justere ned stammen på ventilene. ( gjort det selv på mine for og slippe og kjøpe nye shimless buckets. ) Det går helt fint. ( er selvfølgelig en grense der også, men det er nok ikke noe problem.
Er toppoverhaling noe du utfører? Står mellom å lage til denne eller få en 2nd gen 3sge topp fra en kar og gjøre den ny og fin, bedre flow i den, har så liten tro på denne 3sgte toppen min siden det er maskinert langt inni, ventilene sitter fysisk langt oppi topp ser jeg ved avplukket topp her.

Edit : Ringte og alt blir vel bra til slutt :)
 #462109  av lasse
 
Du får tynnere shims, men ikke originalt, jeg bestilte fra ett firma i Australia ( ! ) en gang jeg virkelig var i beita, mener de leverte helt ned i 2.00
Ellers kan man jo justere stammen som Sleeper er inne på her.
Men det betinger jo at setene er i orden selvsagt.
 #462110  av Makk
 
Jeg har hatt av toppen, det ser ikke så pent ut, det er meget langt oppe i godset i forhold til originalt, og når du kan se forskjellen med en ventil som er in spec og 7 ventiler som ikke er det, da er det gale, enten var dem aldri i spec eller så har dem blitt banket godt oppi.

Har 3sge topp på vei som skal innom en tuningsjappe for skift av tetninger og generell gjennomgang, flower bedre den og bedre kammer sier herrefolket, don't mind if I do.
 #462316  av ArildM
 
Så Finn annonsen. Kjipt, men skjønner du vil selge mtp hvor mye tull det har vært.
Hvordan er markedet nå? Kanskje ikke det letteste å få solgt?
 #462353  av Makk
 
Helt elendig tror jeg.

Par stykker useriøse som vanlig, men det er jo som forventet ved alle salgsannonser man legger på Finn.

Var en som lurte på når tid jeg får den reparert, og så ble han sur når han fikk forklart at om jeg må gjøre det selv så går prisen opp til 100 haha.

Håper på å finne en camry med 3vz-fe. Jeg har gjort mye research nå og 3s/5s/3vzfe har deler i clutch/svinghjul som passer overens etc, V6 manuell svinghjul med 3sgte trykkplate og 5S clutchplate det må slipes ut av blokka på en ufarlig plass pga transfer, eller bruke early rav 4 boks og transfer, men da får en lav utveksling og må trikse til drivaksel høyre side...

Det har vært gjort før av en kar i Australia.

Så bruker en bare sprutet jeg har for det ser ut til å virke bra og koble seg til med pc nå, få alt nedi kjørendes, så ta ut igjen motor og gjøre en god overhaling og tune-up, skulle tro en klarer få 220 ish NA hester eller mer ut av en 3 liter som den her etter en motorgjennomgang og muligens noen oppgraderinger, bort fra slappe AFM'er og late toyota tunes kan jo hende det hjelper veldig, 190 hester fra en 3 liter med innsprut er ikke veldig mye tatt ut originalt!

Bare en har en komplett kjørendes camry så er man in bizniz, 3mz-fe biler er dessverre alt for dyre, og man må ha 1mz innsug ellers må en lage til for throttle by wire, som betyr en må ha en hel bil, 3mz er mest i lexus og 1mz er en motor som kan være sludget igjen inni, når man ser på den klassiske camry eier så tenker du ikke akkurat at her har oljen vært byttet 4 ganger for året slik som jeg gjør det! Gir ikke 100k for et prøveprosjekt heller haha.

Så hvorfor 3vz-fe? Den er mye billigere, rykte som skuddsikker, lettere å få tak i og jeg har sett bilder og video av en kjørendes GT4 med denne motoren, den er nok heller ikke utenfor skuddrekkevidde og få godkjent ombygget på tilsynet for den er jo innenfor ytelsen til bilen originalt og finnes i landet i camryer mtp type og avgass.

Vi får se, enten får jeg tak i en slik først eller så dukker det opp en kjøper først, whatever works for me.
 #462357  av lasse
 
3VZ-FE er undervurdert spør du meg.
Mye motor for penga, jeg har sett biler med mangler nede i 5-6000,-
Bunndraget og ikke minst lyden med litt åpen eksos er skikkelig snop 8)
Du trenger ikke bry deg om 5s/3s-ge lamell, de passer ikke din girkasse, kun MR2 gutta som kjører s54 kasser som trenger det.
Du bruker bare 3s-gte trykkplate og lamell, samt v6 svinghjul.
Evt kan du få noen til å maskinere hullene ovale i svinghjulet du allerede har, er vel litt større boltsirkel på V6.
Regn med at bilen legger på seg noen kilo, min la vel på seg rundt 30kg mener jeg kontra 3s-gte...
Du kan jo også se om du finner prosjekttråden til Erling her inne, han bygde jo 3vz-fe med turbo for endel år siden, skikkelig gjennomført 8)
 #462358  av Makk
 
Gode tips, takker for det, ja så det der med 3sgte og passe rett på i dag faktisk, ble veldig glad haha.

Problemet nå ser faktisk ut til å få tak i en slik motor, de fleste som kjøpte camry er jo av den heller kjedelige sorten, hva faen skulle dem liksom med en V6.

Har ikke fått dommen på toppen enda heller, om den kan fikses så kan ihvertfall bilen kjøres som den er med litt oljeforbruk som den alltid har hatt til evt en får tak i noe slikt, så kan en ta seg tid til ting, det jævligste er å ikke få kjøre i det hele tatt...
 #462360  av ArildM
 
Så du la ut en slik motor på ønskes kjøpt :mrgreen:
RexH har 3vz og må si jeg synes den ser ut til å gå veldig godt, sånn relativt snakket i alle fall:
https://www.youtube.com/channel/UCg6w5F ... IuN9P-9VvQ
Slipper på ræva når man gir på i svingene, det gjør ikke en 3sgte uten at du ber om å få total overstyring :lol:

Skuddsikker som du sier også :D
Men problemet er vel å finne en som er i ok stand da, spennende uansett :D
 #462362  av Makk
 
Å finne en i ikke ok stand er noe jeg har forstått er helt umulig, dem er visst ekstremt gode motorer.

Uansett, som nevnt tidligere viss ingen kjøper hele skraphaugen av meg så er planen å få tak i en komplett bil, transplantere alt som trengs til fullt kjørbar, DERETTER kan man ta den ut igjen for overhaling, ikke før, for om ting ikke går etter planen så kan en liksom ikke sitte igjen med en dritdyr heloverhalt 3vz-fe som du aldri verden får solgt til tante agnes og onkel peder som glemte å fylle olje i sin og etter 75 mil uten olje stoppet camryen :mrgreen:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19