TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Informasjon fra medlemmer om deres pågående bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462209  av MR2i
 31 jul 2020 21:37
2012-07-30 21.27.34.jpg

Mitt forrige prosjekt tok dessverre en brå slutt med en brann grunnet en kina-del, en bensintrykkregulator som hadde en inntørket pakning grunnet en vinterparkering. Det årets km-stand ble 600 meter.

Denne tråden vil bli en ekstremversjon av mitt gamle prosjekt, basert på erfaringer, teknologisk utvikling og bedre utnyttelse av andres erfaring og kunnskapsnivå.

Mitt forrige prosjekt var basert på "ebay-kunnskap", og youtube-universitetet.

Denne gang vil prosjektet bli mer resultatorientert og teknologiutnyttelse så langt det lar seg gjøre.

Basis vil være:
1986 AW11 - grunnet en allerede eksisterende godkjennelse på 165hk fra det oppbrente prosjektet.
DSG - DCT girkasse. 7 eller 8 trinns.
350 hk trackday-effekt

Prosjekteringsstart: 31.07.2020
Innkjøpsstart: 01.05.2021
Ferdigstillelse og oppstart: 01.05.2022

Denne tråden vil bli brukt til kildesøk, tips fra andre, innkjøpsliste (Alltid i 1. tråd) og utvikling fra 01.05.2021.
Det er ikke avklart om det lønner seg å kjøpe et "vrak" og bygge opp derfra, eller et bedre grunnlag og ta det derfra.
Problemet med en strøken bil; rører man en originalbil som er god i utgangspunktet?
Sist redigert av MR2i den 01 aug 2020 15:39, redigert 1 gang totalt.
 #462210  av ArildM
 31 jul 2020 21:48
Den forrige bilen din var jo en kommende legende som aldri kom til livets rett :shock:
Versjon 2.0 blir helrå :D

Å finne en grei AW11 bør jo være mulig, siden du tenker å beholde 4age så er det vel ikke snakk om ekstreme forandringer i chassis utover girkassefester og noen custom akslinger, så da tenker jeg at du ikke trenger å være redd for å "ødelegge" en "pur" originalbil :mrgreen:

Meget spennende med DSG/dobbelt clutch kasse.
Blir absolutt å følge med videre her :)
 #462211  av MR2i
 31 jul 2020 22:00
ArildM skrev:Den forrige bilen din var jo en kommende legende som aldri kom til livets rett :shock:
Versjon 2.0 blir helrå :D

Å finne en grei AW11 bør jo være mulig, siden du tenker å beholde 4age så er det vel ikke snakk om ekstreme forandringer i chassis utover girkassefester og noen custom akslinger, så da tenker jeg at du ikke trenger å være redd for å "ødelegge" en "pur" originalbil :mrgreen:

Meget spennende med DSG/dobbelt clutch kasse.
Blir absolutt å følge med videre her :)


Det mest ekstreme vil nok bli girkassefestene og akslinger ja. Har bekjentskaper som kunne fikse karbonakslinger om jeg ville, men synes det kanskje blir litt over kanten av ekstremiteter. Men får ganske gode rabatter på de.
 #462212  av MR2i
 31 jul 2020 22:17
 #462213  av MR2i
 31 jul 2020 22:20
K-sport front brakes:
https://www.k-tec-germany.com/K-Sport-T ... m-8-Piston
330mm 8 stempel
TUV godkjent
k-sport-toyota-mr2-w1-aw11-a21-b21-front-brake-286x26mm-6-piston.jpg
 #462214  av MR2i
 31 jul 2020 22:22
K-SPORT 286 mm rear breaks
https://www.k-tec-germany.com/K-Sport-T ... m-4-Piston
k-sport-toyota-mr2-w1-aw11-a21-b21-rear-brake-286x26mm-4-piston.jpg

TUV godkjent
1.842,36 €
 #462216  av ArildM
 01 aug 2020 09:00
Hadde k-sport på min gamle AW11. Fungerte veldig greit.
Etter å ha lest litt fra en autocross guru bestemte jeg meg for å ta av stabilisatorstagene noe som senket den totale stivheten på bilen. Ble mye bedre å kjøre til daglig etter dette imho, samtidig som den var superfin på normal svingete vei. Autocross guruen mente også på at hans tider ble bedre uten stabilisatorstag, noe jeg aldri fikk testet eller prøvd.
Bare min erfaring med k-sport :) Altså litt for stive, selv på det mykeste, om ønskelig kan du dog få akkurat de fjærene du vil ha fra k-sport også.
Har TüV papirene liggende en plass også, måtte få k-sport til å ettersende de da de ikke fulgte med selve settet (fikk papirer spesifikt til mitt chassis nr). Men du var vel gjennom alt det på den forrige også :)
 #462219  av MR2i
 01 aug 2020 10:27
Nå blir jeg opplyst at TUV ikke lenger er nødvendig så lenge det er kjente merker og ikke merket "kun for bane"?
 #462220  av MR2i
 01 aug 2020 12:38
Jeg har nå fått tilgang til "Retningslinjer for ombygging av kjøretøy 30 år og eldre."

Antall HK er ikke maksimert avhengig av leverte versjoner. Hvis tomvekt på 1100kg, er det tillatt med 295hk på hjulene.

Dessuten er ikke TüV-dokumentasjon lenger nødvendig. Eneste er at utstyret ikke skal være merket for bane.
Delene må dog være av et anerkjent merke.
 #462221  av MR2i
 01 aug 2020 18:56
Litt data på beregninger.
Target 350hk v/ 7800 RPM
Teoretisk boost: 1,2 bar
Minimum fuel lph bensinpumpe: 157 lph - 1,7 bar

Denne skulle holde. Samme som jeg hadde i forrige prosjekt:
https://www.nordicautoimport.no/produkt ... pe-i-tank/
 #462222  av MR2i
 01 aug 2020 19:04
Kalulering av dyser:
350 hk fra motor ved 85% max duty cycle gir 540cc dyser.

Kan være et eksempel:
https://ksm-motorsports.com/products/4- ... -4g63t-ev1
https://ozautosport.com/products/4-x-55 ... d-type-e85 1700,-
 #462223  av MR2i
 01 aug 2020 21:14
Selskap i New Zealand som har ekstremt mye:

Kamaksler for turbooppsett:
https://www.mrpltd.co.nz/product/4age-1 ... camshafts/ 5660,- NOK

Portet topp med høykvalitets ventiler:
https://www.mrpltd.co.nz/product/4age-16v-cnc-head/ 18000,- NOK
https://www.mrpltd.co.nz/product/4age-20v-cnc-head/ 18000,- NOK

https://www.mrpltd.co.nz/product/mrp-16 ... rsion-kit/ 2714,-
 #462224  av MR2i
 01 aug 2020 21:17
Mye overkill med alle deler, men tråden er for å samlel informasjon før valgene tas. 330hk på svinghjul er ikke akkurat all verden...

9.0:1 stempler
https://www.fensport.co.uk/products/for ... f95d&_ss=r

Brian Crower råder:
https://www.fensport.co.uk/products/for ... f95d&_ss=r
 #462225  av MR2i
 01 aug 2020 21:29
ECU vil med stor sannsynlighet bli Link G4X XtremeX da jeg har noen lokalt som har veldig god kjennskap til den.

https://dealers.linkecu.com/G4X-XtremeX?quantity=1

Ikke minst har man denne som kan kobles til direkte :)
100-0172.0.jpg


https://dealers.linkecu.com/LINK-MXG-St ... et-Edition
 #462226  av MR2i
 02 aug 2020 00:06
Alternativer av turboer:
Twin scroll med 300-350 hk

Tech Specs:
Air Inlet: 3"
Compressed Air Outlet: 2"
Bearing: Single Ball Bearing
Turbine Housing Flange: T4 Twin Scroll Turbo Flange
Exhaust: Outlet 3" V-band Outlet
HP Rating : 300-350HP
Cooling: Oil and Water Cooled
Compressor: 0.50 A/R
Turbine: 0.85 A/R
Compressor Wheel : 54.8mm/76.2mm
Turbine Wheel: 69.5mm/63.5mm