TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt: "Lekebil i Ã¥r?" (AE86 - 64k bewar

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #271227  av CelicaTurbo
 
Morten skrev:
CelicaTurbo skrev:Hvilken motorstyring er det du bruker da, MS? Og blir det mapping basert på hybrid alpha-N eller mer tradisjonelle metoder som vakum?
MS ja. Planen var hybrid alpha-N, men har en lekkasje eller noe i vakuum kretsen pr. nå som er blitt nedprioritert å feilsøke på til fordel for mer presserende ting. Grunnet denne mapper jeg rein Alpha-N nå, men må si det virker til å fungere ganske bra med det og. Full kjørbarhet på lavt-mellom turtall og lite gass ihvertfall, kjører jo fortsatt inn motor og. :lol: Men er en helt annen tankegang under mapping merker jeg, da de forskjellige feltene ikke er like forutsigbare/matematisk avhengig av hverandre, og autogeneratoren fungerer overhode ikke på tenningsmap'et ved Alpha-N i motsetning til Speed-density.
Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan alpha-n kan fungere tilstrekkelig i alle tilfeller av last/turtall men det gjør jo tydeligvis det siden enkelte biler bruker dette orginalt :lol: Men, du har ikke fått prøvd høyt turtall og last enda da altså?

 #271231  av CelicaTurbo
 
Xlr8 skrev:Alpha-N og slikt gjerne kom med en link som forklarer litt av d?:P slik jeg klarer og henge med:P
Jeg har ingen link men du finner sikkert en forklaring på wikipedia.org om du søker litt. Kort fortalt er det flere forskjellige måter for motorstyringen å beregne lasten til motor, altså hvor mye luft som går inn. Vanligst nå er bruk av luftmengdemåler, eller trykksensor i kombinasjon med turtall. Alpha-N vil si at lasten beregnes ut fra en kombinasjon av spjeldåpning og turtall og jeg mener det var mest vanlig på tidlige EFI-motorer men jeg er jammen ikke sikker. Hybrid Alpha-N er da et system som både bruker spjeldposisjon og trykk/vakumsensor til å beregne motorens last. Grunnen til at Morten tyr til slike løsninger er at han har individuelle spjeld (ITB) på motoren og med dette er vakumsensorer ikke nøyaktige nok fra moderat til full gass, pga at med slike spjeldhus er det liten målbar forskjell i vakum fra moderat til full gass. Derfor er bruk av spjeldåpning som grunnlag nødvendig, og det blir ofte brukt i kombinasjon med vakumsensor som da er det såkalte Hybrid Alpha-N ;) Grunnen til at jeg bruker anledningen til å spørre Morten er at jeg lurer på om det føles dramatisk annerledes å programmere motorstyringen med Hybrid Alpha-N ;)

 #271240  av Xlr8
 
aah da er jeg med:P
takker får forklaringen..
hvordan går de med tomgangen med di kammene du har på? så rimeligt hvasse ut:P

 #271242  av Morten
 
Xlr8 skrev:aah da er jeg med:P
takker får forklaringen..
hvordan går de med tomgangen med di kammene du har på? så rimeligt hvasse ut:P
Er ikke de aller værste på tidligere bilder som står i nå, men en TRD288in/TODA272ex kombinasjon. Går fint på tomgang med de, ikke no problem det. Laveste den går er 800 omdreininger, men da jager den litt. 1000 så er det helt jevn og fin gange. :wink:
 #283019  av Morten
 
|plumbo skrev:åssen går det med tralla ?
Den står og støver og venter på bedre tider uten salt på veien og ledig garasje siden Lillegul står delvis demontert der nå. :roll:

Eneste som har skjedd siden i høst er vel at delehaugen driver og formerer seg nå og da :lol: :mrgreen:
 #283060  av Lørnings
 
|plumbo skrev:hehe ja da er vi 2 med e8 som står og støver ned :P
Best dere begynner å få bilene på veien gutter!Ikke at jeg skal snakke så høyt :P Men jo flere e8'er på veien jo bedre, selv om det er både grevlinger og bakhjulsdyttere :lol:
 #288351  av Morten
 
erling skrev:Flax du ikke har spesifisert hva som er "neste år" da..
Neste år er et relativt begrep ja.. :lol: :mrgreen:

Men har fått putla litt igjen her nå. Vaakum krets og bremsekraftforsterker fikset. Luftfiltre er kommet på. Clutch-tullet som stoppa meg i høst er fikset..... og ikke minst har jeg kjørt kanskje 20mil på prøveskilt i dag og regner bilen for temmelig ferdig innkjørt og grovmappet nå! :D

Som en liten bonus ble jeg og glad når jeg svingte bortom vekta på biltilsynet her i kveld. Som den står nå, med halvbur og litt over kvart tank viste vekta kun 840kg! :shock:
 #291447  av Morten
 
Brum brum, godbilen skynder seg langsomt mot veien. Første EU forsøk var idag, og blei ikke værre resultat enn at jeg regner med å ha punktene fikset så skiltene kan bestilles til uka. :D

Så blir det en hektisk tid frem mot avreise til ACR med forsøk på å få montert ihvertfall litt av snopet som har ligget på vent pga EU. Blir ihvertfall etter planen ilddåp på Sommertreff om underkant av 2 uker. :mrgreen:

Re:

 #291448  av Morten
 
CelicaTurbo skrev:Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan alpha-n kan fungere tilstrekkelig i alle tilfeller av last/turtall men det gjør jo tydeligvis det siden enkelte biler bruker dette orginalt :lol: Men, du har ikke fått prøvd høyt turtall og last enda da altså?
Etter litt mere knoting og mapping vil jeg si at rein Alpha-N fungerer utmerket på en NA motor. Dersom det skal trykkmates derimot MÅ du minst ha Hybrid Alpha-N for å kunne tolke trykksiden. :wink:
 #293191  av Morten
 
Ikke så mye spennende bilder denne gangen, men blei gjort litt etter EU. Skilt kom på, nytt grenerør inkl. bort med fremre potta, buret inn igjen, og litt rødfarge på skjermer og panser..... det var vel det en litt lei mann rakk før avreise til ACR. :lol:

Orginal vs. nytt grenerør:
DSC00261.JPG
DSC00261.JPG (286.16 kiB) Vist 2829 ganger
Prøvemontering:
DSC00263.JPG
DSC00263.JPG (257.07 kiB) Vist 2830 ganger
Summa summarum og full pisking av shabby AE86 rundt ACR:
acr1.JPG
acr1.JPG (27.3 kiB) Vist 3188 ganger
Slik blir den værende til jeg får den hjem etter høsttreffet, så får den egentlige kosejobben med snopmontering begynne litt om litt. 8)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15