TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ArildM's AW11 (Bandit)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453870  av ArildM
 
Hmm. Må vel begynne å bytte motor her da snart.
Blandede følelser.

Fikk brev om at jeg skulle ha vært på EU i Mai :lol:

Blir dette gangen da 20v motoren endelig varer i en stund?
Skal det feires med noe slikt etterhvert?
http://shop.battlegarage-rs.com/product ... 0311379527

Hvem vet, fortsettelse følger 8)
Først og fremst få tørket av støvet og få dem ut fra lagringen :wink:
 #453872  av Makk
 
Kjøp den ugodkjente sw20en som ikke kan regges som ligger her på forumet og smell inn 3sgte motoren? Kostnaden er vel nesten samme som og pusle sammen en rast motor?

Han skulle jo ikke ha så mye :D
 #453873  av ArildM
 
Har allerede en turbobil uten godkjenning :) i såfall vil jeg heller ha inn alu v6, eller bare en liiiten Beams :) nok med en turbobil også???
 #453942  av ArildM
 
FÃ¥tt ut gamlemotoren.
Lekker olje ut av et par av ventilene om man ser på eksossidene og sveiver rundt motoren. TIpper det er et dårlig tegn. Alle ventilene beveger seg fint opp og ned dog. Men et par stk så ikke heelt fine ut.
 #453944  av ArildM
 
Cool :D
Noen som har en original oljetrykksmåler til 4AGE 16v liggende?
Toyota skulle ha 1500spenn for en ny en :roll:
Gjengene er litt hærpa på den gamle, og iflg Toyota er den konisk, så den er vanselig å gjenge opp?

Noe info / hjelp her hadde vært kjekt!
 #453945  av Freebird
 
ArildM skrev:Cool :D
Noen som har en original oljetrykksmåler til 4AGE 16v liggende?
Toyota skulle ha 1500spenn for en ny en :roll:
Gjengene er litt hærpa på den gamle, og iflg Toyota er den konisk, så den er vanselig å gjenge opp?

Noe info / hjelp her hadde vært kjekt!
Det finnes mange som lager uorginale oljetrykksendere til disse. RockAuto har flere til en mer fornuftig penge.

Airtex er en av produsentene. Jeg vet at Hellanor forhandler/importerer Airtex så du kan høre med dem. :)
 #453956  av ArildM
 
Takk :mrgreen:
Skal sjekke opp litt :)

Hvilken girkasseolje anbefales? Tror aldri jeg har bytta på denne her... :roll:
 #453958  av Zepticon
 
Min erfaring emd Airtex var at etter 1 år løsna toppen av vanntempsensoren fra bunnen (i selve messingen), så måtte til med grisepikk for å få ut driten :D Men Rockauto er konge til å lete etter deler på, evt sjekk delenummer hos Amayama.com siden de har levelige priser på orginaldeler.
 #453964  av Freebird
 
ArildM skrev:Takk :mrgreen:
Skal sjekke opp litt :)

Hvilken girkasseolje anbefales? Tror aldri jeg har bytta på denne her... :roll:
Jeg må bytte en simring på girkassen på min bil, og i den forbindelse bytter jeg også giroljen. Jeg kommer til å fylle Redline MT90, den har fått gode skussmål fra eiere internasjonalt. Den er også anbefalt av mr2wiki.com. Fåes hos Mekonomen.
Zepticon skrev:Min erfaring emd Airtex var at etter 1 år løsna toppen av vanntempsensoren fra bunnen (i selve messingen), så måtte til med grisepikk for å få ut driten :D Men Rockauto er konge til å lete etter deler på, evt sjekk delenummer hos Amayama.com siden de har levelige priser på orginaldeler.
Det kan jo være verdt å nevne at Airtex ikke har verdens beste rykte når det kommer til kvalitet ja. Når det er sagt har jeg kjørt med Airtex bensinpumpe i et år nå (fikk ikke tak i noe annet) og den virker fortsatt som den skal. :)
 #453966  av ArildM
 
Kult :) Svinger innom mekonomen på vei hjem :) Satser på å få ferdig kassa (pusset og shinet, den ser ikke ut!) ila dagen, og å få begynt å montert sammen igjen ila dagen :)
 #453968  av ArildM
 
Sliter fremdeles no jævlig med ryggen, så jeg har måttet ta litt mer pauser enn ønskelig....


Men her er i alle fall et par bilder underveis:
A blast from the past:
Bilde
Bilde

Demontering, lakkering av blokk og deler (blokka var rød før):
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Denne gangen med blacktop svinghjul! Har alltid kjørt med 16v hjulet som er dobbelt så tungt ish?
Bilde
Sachs clutch også, bonus :)
Bilde
Ferdig lakka:
Bilde
Bilde
Bilde
PÃ¥ vei ut:
Bilde
Lavt:
Bilde
Gamlemotor:
Bilde
Bilde
Tomt, igjen:
Bilde
Må rydde og vaske litt denne gangen føler jeg, aldri fått gjort det før.

Sånn det står nå:
Bilde
Gamlemotor, nymotor og girkasse.

Har hørt med Classic Car Show i Trondheim om de er intr i bilen enda, i så fall blir det full fart på skruinga!
Nytt fordelerlokk koster ca like mye som andre lovregulerte tunge stoffer, altså egentlig 1400 spenn for 100gr fodelerlokk :lol: Men ny rotor og lokk og pakning er på vei.

Nye foringer til eksosanlegget er også ankommet og hentet i dag. Pakning mellom termostathus og topp er også på vei med ekspress fra Japan, fint når Toyota betaler frakta 8) De kjenner meg etterhvert såpass godt at jeg får god service og priser der :)
 #453982  av ArildM
 
Går sakte men sikkert fremover. Begynt å rense girkassen for maange års gørr og støv :) Blir bra. Lurer på å lakkere den med hammerslagslakk eller noe slikt? Vet ikke hva som er holdbart. Noen av delene har en del rust som jeg har fjernet, så det bør være både grunningsegenskaper og holde. Så da tenker jeg ala hammerite?

Flusha både varmeapparatet og kjølesystemet, samt vasket motorrommmet grundig med Surfex og Wheel woolies / skrubb :mrgreen: Ble søkkvått både jeg og garasjegulv, så i 5gr trøndevær ble det nok for en dag :)

EDIT: Vannet som kom ut av varmeapparatet var mørk brunt! Samme med radiator, her var det virkelig godt med en skikkelig flush!
 #453984  av Zepticon
 
Har Biltema sin Hammerlakk på bærebruene mine, og de har holdt overaskende godt i trøndersk saltlake :)
 #453985  av ArildM
 
Takk for erfaringen!

Ser det er litt ymse erfaringer med hammerite på alu på nett, ala
1303mark
16-10-2008, 07:39 PM
in breif terms when you reduce hammerite to its basic elements i have found that hammerite has the equivilant protection that you can find by smearing your bits with dog turd.

bad experiences with hammerite, dont touch it if it is something you want to look good for more than 10 minutes
:lol:

EDIT:
Iv seen good few members using hammerite paint ( that you use to paint metel gates) Which would last up to 5 years. But this obviously wouldnt give you a show class finish but would last and be tough wouldn have to worrie about it! Hope it helps mate
Prøver med hammerslagslakk, blir ikke verre enn den gråsvarte gørra som dekket kassen tidligere :D

Så kanskje man skulle ha grunnet den med syregrunning og lakket den etterpå? Mye jobb å få det 100% rent først da..
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 76