TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lasse's MR2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #458726  av Makk
 
Ja om du aksepterer sjelen til grandtante agnes fra helvette som nekter å daue og lager faen i hvert eneste familieråd :p
 #459709  av lasse
 
Er vel på tide med en ørliten oppdatering her vel?
Har faktisk fått brukt bilen litt i år, noen fine kveldsturer på litt øde landeveier er digg 8)
Men så er det jo alltids noe, er det ikke?
Bilen ble etter en liten svingom på rudskogen litt tidligere i år litt trang å få inn og ut av gir, måtte på det værste drive med rev-matching for å komme inn/ut av gir, ikke bra...
Clutchvæske ble skiftet, og pedal ble justert, det ble litt bedre, før det ble like ille igjen.
Ny master og slavesylinder ble levert på døra i går kveld, og montert i dag.
Skulle tro det var innmari klønete med tanke på plasseringene, men det gikk overraskende fort! Brukte vel ca 1,5 time på å skifte begge to inkludert ny clutchvæske og lufting., vakumlufteren fra biltema er forøvrig verdt sin vekt i gull!!!
Fått tatt meg en kjapp prøvetur i kveld, og nå virker det veldig bra igjen, de gamle hadde vel fått sitt etter nesten 200.000km og 27år...
Satser på tut og kjør resten av sommeren :D
 #459716  av ArildM
 
Takk for oppdatering.

Sliter litt med at clutchen tar langt ut på min også, mulig tidlig tegn på det samme på min også? Ikke noe vanskelig å gire med, men bare tar litt langt ut. Folka i Latvia sa at clutchplaten var helt fin.
Prøvde å lufte og bytte clutchveske på min (og ja Biltema sin vakumsak er geniaal, og umulig å gjøre jobben uten), men hjalp ikke noe. Prøvde også å justere clutchpedalen inne i kupeen, men om jeg justerte for mye inn gikk hjulene friskt rundt i fri, noe jeg regner med er ikke rett, så jeg bare justerte den tilbake igjen til hjulene sto i ro-ish (kunne lett stoppe de med hendene hvis de snurret litt).
 #459729  av Makk
 
Lenger pushrod finnes også og få tak i, ellers skal du få et fint tips, bruk 2 personer ved all lufting og steng når pedalen er på vei inn, ikke når den holdes inne i bunn ;)
 #459732  av ArildM
 
Ikke noe forskjell verken før eller etter lufting for min del. Og med vakum på linja bør det vel ikke ha så mye å si? :)
 #459733  av Makk
 
Det er forskjell på og suge noe ut og presse det (din bøg) :mrgreen:

Har forekommet at jeg har reist til folk som har luftet og luftet å det ble aldri bra. Stenge nippelen med pedalen på vei inn og voila, alles güt!
 #459736  av ArildM
 
Slutt å reis rundt å tulle med nipplene til folk :mrgreen:
Njaja, må vel prøve på nytt da, hvis ikke du har sånn omreisende service på dette feltet :D
Med mindre en lengre stang er løsningen da :roll:
 #459738  av Makk
 
Tok langt ute på både mr2en og gt4'en, virker som det er normalt.

Kansje derfor en lenger pushrod finnes?
 #459742  av lasse
 
Lengre pushrod har jeg brukt også ja, men prøvde med normal nå som jeg byttet slavesylinder, har jo den lange i bakhånd om det skulle trenges :wink:
Og vakumlufteren må være noen av de beste penga jeg har brukt på verktøy noensinne, ikke noe mer stress med å lure folk til å hjelpe til med lufting nå lenger, bremsevæskeskift går som en lek!!
 #459749  av ArildM
 
Har den enkle lille biltema sin som går på komressoren, kunne sikkert ha sugd bedre, men uansett helt genialt! :D
Hvor har dem lengre pushrods? Twosrus?

Greit å høre at det ikke bare er min som tar langt ut. Lar det vel trolig bare være slik enn så lenge :)
 #461143  av lasse
 
Jeg følger ikke så mye med jeg tydeligvis...
Husker jaggu ikke hvor jeg har den pushroden fra, men den har jeg hatt liggende i mange år...

Bilen blir ikke brukt mye nå for tiden, familieforøkelse igjen nå i mai har satt en liten stopper for det, og nå er den avskiltingsbegjæret da den skulle vært eu godkjent innen slutten av juni...
Får se om jeg får rullet den bort til godkjenning, så får man håpe på neste sesong (igjen...)
MEN: alt håp er ikke ute, jeg har etter MYE leting funnet en løftebukk som passer inn i garasjen og som oppfylte mine krav :mrgreen:
Så nå får jeg ihvertfall sett på bilen fra en annen vinkel når den står og slapper av i garasjen :lol:
Vedlegg
IMG_9625.JPG
IMG_9625.JPG (804.73 kiB) Vist 3474 ganger
 #461147  av ArildM
 
Kjent positur for en Mr2 :lol:
Ordna seg forresten, bytta hele systemet med hoved / slave sylinder, svinghjul, utløserlager (ikke originalt Toyota men Exedy, mulig der feilen ligger) , ny roller clevis til clutchpedalen . Alt funker glimmers bortsett fra at det fortsatt knirker når jeg trør inn clutchen :lol:

Bedre lykke neste sesong! :mrgreen:
 #461148  av lasse
 
Jo takk!
Hehe, knirkete clutch er jo selve definisjonen på MR2 tror jeg :D
 #461154  av ArildM
 
:lol: Godt å høre at jeg ikke er alene :mrgreen: Grunn nok bare det til å bytte til automat :lol:
Lurer på om originale turbobiler har samme greia? Ettersom magne nevnte noen ekstra fjærer på clutchpedalen? Mulig det er flere små forskjeller?
 #461157  av magnesmurf
 
ArildM skrev::lol: Godt å høre at jeg ikke er alene :mrgreen: Grunn nok bare det til å bytte til automat :lol:
Lurer på om originale turbobiler har samme greia? Ettersom magne nevnte noen ekstra fjærer på clutchpedalen? Mulig det er flere små forskjeller?
Orginale turbobiler har samme greia :lol:
Kommer vel fra et sted mellom slavesylinder og armen til utløserlager?
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 29