TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lasse's MR2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #248664  av lasse
 
Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om bilen min jeg da, har jo gjort endel med den nå, så da er det vel på tide...

Bilen ble forøvrig kjøpt i -04 og jeg er første eier i norge, den var da kliss original, helt ned til de fete 14" felgene :lol:

MÃ¥let med bilen er en svingspiser som har et noenlunde originalt utseende og som kanskje har plass til en motor med snurre etterhvert...

Det som er gjort til nå er:

-Senk, Tein fjærer
-Gule Koni dempere
-92+ mansjetter/demperstoppere (et must for en senka bil spør du meg)
-Polyforinger i hele understellet
-ST Suspensions stabstag foran & bak
-90-92 EBC Turbogroove skiver m/greenstuff klosser rund baut
-Alu foringer under girspaken
-Messing foring på girvaiere ved girkassa
-Shortshift, hjemmelaget
-Kortet girspak
-Apexi luftfilter
-High & Tight lenkestag foran
-Antenne i bakfanger
-Gass løfter på motorlokket
-18" todelte ASA felger (w22) 8"+9" brede, ET35+30
-Pluss litt kosmetisk dilldall (leppe, hvite blink, girkule osv.)


Og nå står bremsebytte for døren, i og med at bilen ikke ble EU godkjent fordi brekket bare tar på ene bakhjulet (har byttet vaiere, og gjort alt muligrart for å få det til å funke, men dengang ei...), så fant jeg ut at det var en ypperlig mulighet til å oppgradere til 92+ bremser, calippere ligger på stuebordet klare for litt rengjøring og et strøk lakk, og nye skiver og klosser er bestilt.
Gikk for EBC igjen, men med yellowstuff klosser denne gangen, plukket også med meg et sett stålomspunnede bremseslanger...
Her skal det skrubbe :wink:

Bildet under er tatt på rudskogen tidligere i år av Kasper Wold Eriksen http://www.kasperwe.com

Flere bilder kommer da jeg får bremsene og skal montere dem.
Vedlegg
mr2.jpg
mr2.jpg (74.72 kiB) Vist 9260 ganger

 #250140  av Mr2Even
 
Jeg liker bilen din :) hvordan rengjør du bremsekalipperne før lakkering ? Og når passer det at jeg henter felgene Lasse?

 #250240  av lasse
 
Brukte en sånn boks jeg fant i boden det sto bremserens på, funka helt greit, er vel noe slags avfetting vil jeg tro, lakkeringa ble ikke helt hundre da, ville ikke feste helt på den ene bak-calipperen, men ble bra nok :wink:
Tja, vanskelig å si, så lenge du sier ifra en dag eller to i forveien så skal jeg alltids få vært hjemme så du kan få hentet dem.

EDIT: Er den på bakerste til venstre lakken ikke har festet helt på, legg også merke til dekk-stabelen ved siden av oppvaskmaskinen :lol:
Vedlegg
Calippere 001.jpg
Calippere 001.jpg (277.52 kiB) Vist 9235 ganger

 #250289  av Mr2Even
 
lasse skrev:Brukte en sånn boks jeg fant i boden det sto bremserens på, funka helt greit, er vel noe slags avfetting vil jeg tro, lakkeringa ble ikke helt hundre da, ville ikke feste helt på den ene bak-calipperen, men ble bra nok :wink:
Tja, vanskelig å si, så lenge du sier ifra en dag eller to i forveien så skal jeg alltids få vært hjemme så du kan få hentet dem.

EDIT: Er den på bakerste til venstre lakken ikke har festet helt på, legg også merke til dekk-stabelen ved siden av oppvaskmaskinen :lol:
Det ble jo kjempe fint! :shock: Du kan selge de til dobbel pris du nå Lasse :lol: Kanskje du bare kan pusse litt og gjøre rent der lakken ikke har fått feste og male over der igjen? Ja jeg ser så vidt dekka :) Da sier jeg ifra et par dager i forveien.. Er lakken på kalipperne samme farge som på bilen?

 #250299  av lasse
 
Tror ikke jeg gidder å stresse med å få lakka dem noe mer, kommer ikke til å synes så fælt uansett...
Er ikke samme farge som bilen nei, kjøpte en boks med calipperlakk på bilxtra, bilen er vel hakket mørkere i fargen.

Den er grei, da snakkes vi.

 #250800  av lasse
 
Fått litt ting og tang i dag, mangler bare monteringsett til klossene foran, satser på at de har det liggende hos toyota, så blir det bremsebytte i helgen :)
Vedlegg
Fremskivene en smule tjukkere enn de bak...
Fremskivene en smule tjukkere enn de bak...
Photo-0290.jpg (62.24 kiB) Vist 9210 ganger
Photo-0289.jpg
Photo-0289.jpg (118.53 kiB) Vist 9214 ganger

 #250828  av Mr2Even
 
Du store allpakka! :shock: hehe fett lasse 8)

 #252831  av lasse
 
Da har bremsene vært på bilen en stund, men jeg har vært uten kamera, nå har jeg endelig fått et nytt så her er et par bilder...
Kan ihvertfall skrive under på at det skrubber skikkelig, har ikke fått kjørt dem skikkelig varme enda, men det er visst da yellowstuff klossene virkelig kommer til sin rett, så jeg gleder meg til neste banekjøring :D
Kan jo også legge til at på tre av de gamle calipperene satt gliderene HELT fast, greit å få bytta :wink:

Har også fått byttet til stålomspunnede bremseslanger, har gummi venstre foran enda da mutteren på bremerøret satt såpass at jeg klarte å runde den, skal få ordnet det snart...
Vedlegg
Bak
Bak
forskjellig 002.jpg (431.04 kiB) Vist 9212 ganger
Foran
Foran
forskjellig 001.jpg (443.04 kiB) Vist 9209 ganger

 #252921  av lasse
 
Så var det litt pynting på utsiden da, kjøpte et par luftinntak som jeg tenkte å modifisere litt.
Er ikke akkurat noe racer på sånt og tar gjerne ting litt etter litt (treig heter det kanskje...)

Her er ihvertfall et foreløpelig bilde, planen er å få vekk "ribba" i midten og få det til å se så originalt som mulig ut, tror det kan bli bra.
Vedlegg
20-7 003.jpg
20-7 003.jpg (470.97 kiB) Vist 9210 ganger

 #270270  av lasse
 
Klarte å punktere på ene bakhjulet i går, og da er det jo bare å parkere bilen i garasjen for vinteren, har strekt strikken med kjøring langt nok nå synes jeg...

Men jeg har jo fått handla inn litt småtteri som skal på bilen i løpet av vinteren :D foreløpelig har jeg kjøpt inn:

-H&R fjærer
-Tein dempertopper (kjøpt brukt av Christian her inne)
-Camber/Chrash bolter

Kan jo også nevne at lenkestag bak er på vei, det samme med bærekuler og endeledd, når det er byttet er absolutt ingenting av slitedeler i understellet mer enn 1,5 år gammelt...

Har også fått og montert xenon kit i tåkelysene, det ble kjempebra, eneste som er problemet nå er at jeg må få xenon i hovedlysene også, de lyser jo plutselig kjempedårlig i forhold...
Vedlegg
Sånn skal IKKE dekket se ut på felgen:(
Sånn skal IKKE dekket se ut på felgen:(
CIMG4764.JPG (419.16 kiB) Vist 9210 ganger
Montert fjærbein
Montert fjærbein
CIMG4762.JPG (441.25 kiB) Vist 9208 ganger
Demontert fjærbein (bak)
Demontert fjærbein (bak)
CIMG4761.JPG (343.59 kiB) Vist 9201 ganger
Dempertopper
Dempertopper
CIMG4760.JPG (289.06 kiB) Vist 9203 ganger
H&R fjærer
H&R fjærer
CIMG4759.JPG (404.89 kiB) Vist 9200 ganger

 #270278  av GhostRider88
 
liker bilen din utrolig godt Lasse. Sier kanskje en del når jeg gjør en rekka av de samme modsene som du ;) Ble utrolig fint med lakkerte bremse calippere og nye bremseskiver :)

Var det noe stress å bytte demperene og hva ga du for et komplett sett?

Lurer på å oppgradere på demperfronten serru :P

 #270288  av lasse
 
Hehe, takk skal du ha :D

Tja, jeg betalte vel rundt 4500,- for gule koni innsatsdempere (fikk en god pris) fjærene betalte jeg 2750,- for, henta de i dag, og nå er de på bilen :wink:

Er ikke så innmari vanskelig, men man er litt avhengig av å ha et sted å skru, og litt verktøy, må bruke litt makt og fantasi for å få ut originaldemperene fra fjærbeinet, ellers er det vel egentlig ganske rett frem.
Hadde aldri gjort det før og brukte ca 4 timer på å bytte alle innsatsene mine når jeg gjorde det, fikk låne et hobbyverksted med løftebukk og masse verktøy når jeg bytta mine, det hjalp jo endel.

 #270310  av lasse
 
Litt fler bilder...
Vedlegg
"Verkstedet"
"Verkstedet"
CIMG4768.JPG (489.59 kiB) Vist 9216 ganger
Her mangler det noe...
Her mangler det noe...
CIMG4767.JPG (416.58 kiB) Vist 9198 ganger
Nye fjærer
Nye fjærer
CIMG4766.JPG (453.06 kiB) Vist 9202 ganger
Gamle fjærer foran
Gamle fjærer foran
CIMG4765.JPG (432.76 kiB) Vist 9201 ganger

 #271128  av lasse
 
Da var det nye endeledd på bilen også, sliter litt med å få av bærekulene foran, men det ordner seg nok.
Var forsåvidt på tide å få skifta endeleddene, på høyre side hadde gummien sprekt og fettet var smurt skikkelig utover, gikk ikke tregt eller hadde slark, men det hadde nok ikke vart lenge.

Har også fått lenkestag og bærekuler bak :D
Vedlegg
Lenkestag
Lenkestag
12112007(005).jpg (217.21 kiB) Vist 9203 ganger

 #271145  av Larsen
 
Så du har begynt å lage custum luftinntak du også ja :D Må se hvordan resultat blir da :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29