TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lasse's MR2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453377  av lasse
 
Det snegler seg fremover her...
Fikk omsider maskinert de siste ventilene, og har fått montert sammen en god skvett.
Har støtt på ett lite problem nå, da Toyota ikke kan levere tynne nok shims for å få ventilklaringene riktig, har fått på plass alt utenom EN shim til en eksosventil, men har noen forespørsler ute, så det ordner seg nok.
Begynner ihvertfall å ligne noe da.
Ikke det at jeg stresser så innmari, har en annen bil jeg bygger opp, og jaggu er det ikke enda en som kommer på gårdsplassen om ikke lenge (ingen Toyotaer dessverre...)

Ett lite stemningsbilde hører jo med.
Vedlegg
IMG_4436.JPG
IMG_4436.JPG (37.89 kiB) Vist 1946 ganger
 #453388  av ArildM
 
Digg! :)
 #454094  av lasse
 
Jadda!
Fikk bestilt shims i riktig tykkelse ifra Australia( ! ) av alle steder, delen var billig, jeg betalte masse for ekspressfrakt, og enden på visa var at tollen i Oslo mista pakken før de skannet at de hadde mottatt den, kjempegøy! Og utrolig lett å finne ut av...
Så litt over en måned etter at shimsen ble bestilt, dukket den opp (de sendte en ny en, det australske postvesenet dekket det), så da er jeg ihvertfall litt nærmere.
Så nå pusler jeg litt med ledningsnettet imens jeg venter på regreim og tenningsdeler.
Er endel jeg ikke var fornøyd med i ledningsnettet sist, så nå blir det flyttet og byttet om på litt, vurderer også å legge opp en bryter inne i kupeen som kortslutter E1 og TE1 i diagnoseuttaket, blir enklere å sjekke feilkoder kjapt da :wink:
Vedlegg
IMG_4601.JPG
IMG_4601.JPG (541.31 kiB) Vist 1790 ganger
IMG_4602.JPG
IMG_4602.JPG (39.05 kiB) Vist 1790 ganger
 #455930  av lasse
 
Har noen fortalt at hus og unge tar tid?
Har uansett fått på plass endel nå, clutch, tenningsdeler osv. Litt nedtur at pluggledningene jeg bestilte var blå, men det får bare stå til.
3sgte´n er ute, og girkassa montert på 3vz´n, foreløpelig står jeg og smir litt eksos, er mer enn trangt nok da jeg har brukt to fremre eksosmanifolder (litt bedre flow enn den bakre), veldig liten klaring mot drivakselen, det hadde nok ikke vært noe problem om jeg hadde brukt gti kasse, men det er jo litt moro med utfordringer også.
Måtte forøvrig mekke til feste på blokka til drivakselopphenget også...
Snubla også over ett eksosanlegg på hemsen i garasjen som jeg tenkte jeg skulle få testa ut.
Uansett, det er vel biler man er ute etter?
Vedlegg
IMG_5386.JPG
IMG_5386.JPG (119.79 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5411.JPG
IMG_5411.JPG (123.42 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5429.JPG
IMG_5429.JPG (42.79 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5430.JPG
IMG_5430.JPG (32.46 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5454.JPG
IMG_5454.JPG (142.32 kiB) Vist 1576 ganger
 #455931  av lasse
 
Da 3s motoren først sto i motorbukken, så var det bare for enkelt å fikse sprekken i downpipen jeg pådro meg den siste sommeren den var på veien (2015).
Ett tåkelys har også blitt bytta, og jeg har sløyfa xenon kitet jeg har kjørt med i dem tidligere, jeg har blitt for gammel til sånt...
Og når bilen først var tom for kjølevæske, så fikk jeg eeeeeeendelig ut finger´n og fikk bytta til radiatoren jeg har hatt liggende på hemsen altfor lenge :)
Vedlegg
IMG_5417.JPG
IMG_5417.JPG (94.73 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5432.JPG
IMG_5432.JPG (32.02 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5436.JPG
IMG_5436.JPG (31.71 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5406.JPG
IMG_5406.JPG (36.89 kiB) Vist 1576 ganger
IMG_5403.JPG
IMG_5403.JPG (28.56 kiB) Vist 1576 ganger
 #455932  av Makk
 
Ser du også har prøvd og spare kronasjerne på og sveise opp igjen downpipen :p

Det varte nøyaktig en tur til tyskland og hele rammelet raknet aldeles i alle sømmer... Problemet er at på baksiden av en turbo så er det ganske så ræva å være stål som står imot og skaper eksostrykket der, jeg har også den ekstrabraketten for downpipen sånn den skal bli sterkere..

Ville ha spandert på meg kronene for en ny en, når det har sprukket så er den somregel tynnslitt all over og vil bare sprekke videre andre steder så får du gleden av og kuke med det når du kansje har ferdigskrudd bilen etc etc.

Min var så tynn i stålet at du kunne ha brukt den som tapetkniv, rett på søpla med han og inn med en ny!
 #455933  av lasse
 
Ja, har sveiset den opp igjen ja, stålet var forsåvidt i fin form det, ikke tynnslitt som du nevner.
Har den braketten jeg også, men eksosanlegget jeg har brukt på den motoren har ikke vært helt 100% rett på, så det har vært litt belastning på den.
Den downpipen har uansett holdt mye lenger enn den billige eBay rustfrie jeg hadde før, den sprakk flere ganger for meg...
Motoren skal uansett ikke inn i noe bil med det første, så å bruke noe penger på det gidder jeg ikke, jeg kan jo evt sveise inn en kompensator om jeg vil sove bedre om natta når den skal brukes igjen ;)
 #455934  av CelicaTurbo
 
Men, hvorfor 3VZ istedenfor 3S-GTE? Jeg skjønner at man vil bytte fra en 3S-GE til en 3VZ, men fra en 3S-GTE til 3VZ er litt mindre opplagt :)
 #455935  av Zepticon
 
Sexy motor :D
 #455943  av lasse
 
CelicaTurbo skrev:Men, hvorfor 3VZ istedenfor 3S-GTE? Jeg skjønner at man vil bytte fra en 3S-GE til en 3VZ, men fra en 3S-GTE til 3VZ er litt mindre opplagt :)
Jeg har vel blitt litt snål og er vel ute etter å ha noe ikke alle andre har, så da ble det 3VZ, hadde denne motoren i en relativt sliten MR2 jeg hadde som vinterbil for noen år siden, og jeg forelsket meg litt i lyden, responsen og bunndraget.
Men 3S´n skal jeg jo ha stående, det kan jo hende jeg savner skyvet, og det tar jo bare en helg å bytte tilbake :wink:
Zepticon skrev:Sexy motor :D
Jo takk! Gleder meg til å få den på plass :mrgreen:
 #456173  av OleST
 
twin surbo v6 hadde ikke vert feil i mr2 :mrgreen:

men blir ikke mr2`n lett i nesa når du får v6 er baki?
 #456178  av ArildM
 
V6 er alu, vs 3sgte som er stålblokk :) Så det går egentlig utrolig fint.
På aw11 får du vel en 20-30kg ekstra om du bytter til alu V6? I alle fall ikke så gørrmye ekstra vekt.
Og det er jo en midtmontert motor, så det har ikke så ekstremt mye å si med litt ekstra vekt bak, når en Porche har motor bak hjulene, klarer mr2 det fint med motoren foran :)
 #456182  av lasse
 
OleST skrev:twin surbo v6 hadde ikke vert feil i mr2 :mrgreen:

men blir ikke mr2`n lett i nesa når du får v6 er baki?
Twinturbo hadde nok vært saker ja, men så var det dette med plass baki der da... Og vekt... Og penger... Og driftssikkerhet... :?

Og om den blir lett i nesa, ja, det er jo disse bilene originalt egentlig, men sekser´n er ikke så mye tyngre i utgangspunktet, kommer nok innenfor tillatt totalvekt og akselvekt.
Hadde jo denne motoren i en tilsvarende bil jeg hadde som vinterbil for noen år siden, og den klokka inn på ca 1300kg totalt med halv tank og meg inni (80kg), og vekt i vognkortet var ihvertfall på den bilen 1220kg med full tank uten fører.
Nå kommer det nok til å bli litt tyngre da jeg bruker turbokasse denne gangen, den er faktisk ganske mye tyngre enn GTI kassa :?
Og 3vz-fe motoren er faktisk med støpejernsblokk, bare de nyere som er helalu... Men til mitt forsvar, så går 3vz-fe motorene for å være mer slitesterke og stabile, er ikke så mye elektronikk som kan gå galt på dem :)
 #456183  av OleST
 
Kult med MR2 med V6 uansett da, kan vel nesten kalle den for "toyota nsx" :lol:

Var jo MR2 med 1uz på forumet her og men den brant jo opp :(
 #456191  av lasse
 
OleST skrev:Kult med MR2 med V6 uansett da, kan vel nesten kalle den for "toyota nsx" :lol:

Var jo MR2 med 1uz på forumet her og men den brant jo opp :(
Hehe, så langt skal man vel ikke strekke den strikken ;)
Ja, Arne har hatt mye rare motorer i AW11 han, han begynte vel med å bygge om til 3sge og SW20 understell og dashbord ( ! ), så 3vzfe. Den han hadde 1uz i var jo i tillegg forlenget litt, og bygget rørramme i bak, så at mannen er stein gæren og flink til å fabrikkere er det vel ingen som lurer på!!
Møtte ham på Dagali for maaaaange år siden da hadde han 3vz i bilen sin, og han gikk på ett girkassehavari...
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 29