TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Starlet KP61 aka. Sølvpilen

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #271403  av tojo
 
:D Snoopy kommer til å bli en rå motor,med all snadder delene du har kjøpt :P

 #271442  av Morten
 
tojo skrev::D Snoopy kommer til å bli en rå motor,med all snadder delene du har kjøpt :P
Lol, har bare "jakta" på selve motoren for å prøve å finne ut hva som sto på den når jeg kjøpte den jeg. :lol: Det eneste av disse delene jeg har kjøpt er eksosen siden det ikke fulgte med. :wink:
 #283852  av Morten
 
For noen uker siden var tiden kommet for en ny "liten" økt på rustholken. Denne gangen gikk ikke alt heeeelt etter planen og blei mye banning og steiking underveis. Spesielt kontrollarmene var seriøst rusta fast, på den ene kom til og med hylsa i foringen med ut gjennom karrosseriet :roll: Men kom nå på tilslutt, og gav virkelig merkbar forskjell på hekkens kontrollerbarhet.
Vedlegg
DSC00186.JPG
DSC00186.JPG (308.09 kiB) Vist 1258 ganger
DSC00187.JPG
DSC00187.JPG (216.5 kiB) Vist 1258 ganger
DSC00188.JPG
DSC00188.JPG (223.63 kiB) Vist 1258 ganger
DSC00191.JPG
DSC00191.JPG (244.57 kiB) Vist 1259 ganger
 #283855  av Morten
 
Samtidig var hovedmålet å få i sperra som jeg gleda meg stort til å teste i praksis. :mrgreen:
DSC00189.JPG
DSC00189.JPG (277.83 kiB) Vist 1260 ganger
DSC00190.JPG
DSC00190.JPG (265.17 kiB) Vist 1260 ganger
Nå var det blitt ganske seint, og bilen måtte ut av den lånte garasjen, så resultatet var nok at det gikk litt for fort i svingene for amatørmonteringen. I praksis at den må tas opp igjen og finjusteres i veldig snar fremtid +ta det rolig frem til da. Spinner på begge hjulene og ingen stygge lyder i brå svinger i det minste, så virker lovende. :D
 #283857  av Morten
 
Så fikk jeg plutselig arbeidslyst her i går mens det var opphold og bestemte meg for at siden hjullagrene foran definitivt burde vært bytta for en stund siden var det kjappere/enklere å bytte hele fjørbeinet enn bare lagrene... Med andre ord en utmerket unnskylding for å teste på coilover-fjørbeina som egentlig er tiltenkt ae86'en :mrgreen:

Av med fjørbeina, og frem med deler:
DSC00210.JPG
DSC00210.JPG (365.38 kiB) Vist 1264 ganger
Begynte allerede å bli litt skeptisk på hvor lavt dette kom til å bli.... :oops:
Starlet topplatene og fremfjører fra sw20 TRD coilovere montert istedenfor ae86 toppene og 10k fjørene som hadde blitt vel stivt på bruksbilen
DSC00211.JPG
DSC00211.JPG (372.16 kiB) Vist 1258 ganger
Styrearm fra ae86 må også brukes grunnet forskjellig boltspacing mot fjørbeinet
DSC00212.JPG
DSC00212.JPG (280.74 kiB) Vist 1259 ganger
I tillegg er bærekulas koniske aksling spinklere enn på ae86, så en konisk spacer med riktig indre og ytre diameter og gradering må benyttes. Mine ble kjøpt fra T3 for en tid siden i påvente av noe slik galskap..
DSC00213.JPG
DSC00213.JPG (456.29 kiB) Vist 1258 ganger
DSC00214.JPG
DSC00214.JPG (450.95 kiB) Vist 1258 ganger
 #283858  av Morten
 
Selve coiloverene ble kjøpt på auksjon der de ble påstått å ha først gått på en N1 bil, for så å ha ligget som reservedeler for en N2 bil etterpå. Var ganske skuffa når jeg fikk de og ikke kunne finne noen andre justeringsmuligheter enn selve høyda. Var ganske skeptisk da for at det hadde blitt skrøyta litt usannheter. Men etter montering har jeg endra mening totalt, da det viste seg å være bygget inn seriøse mengder camber i selve fjørbeinet. Dette er ikke normalt på gatebiler. Faktisk så mye at jeg måtte på med spacere selv for å kunne få på orginalhjula :lol: Ellers er selv max høyda for lav til å få plass til R-dekka, så om disse skal prøves må jeg litt i tenke-boksen og snekre til noe.

Første forsøk med R-dekk inkl 3mm spacer for klaring innover gav bil med skjermene hvilende på dekket, og planker under hjula for å kunne få ut jekken under bunnpanna.
DSC00215.JPG
DSC00215.JPG (306.67 kiB) Vist 1260 ganger
DSC00216.JPG
DSC00216.JPG (25.01 kiB) Vist 1258 ganger
Neste forsøk med 8mm spacere på orginalhjul og høyde skrudd opp til max
DSC00217.JPG
DSC00217.JPG (269.41 kiB) Vist 1260 ganger
Her snakker vi skikkelig gatecamber? :lol:
DSC00218.JPG
DSC00218.JPG (289.13 kiB) Vist 1262 ganger
Justerte tilslutt spissing etter øyemål og camber til minimalt jeg klarte via camber-platene, så var den kjørbar igjen. :)
 #283876  av tojo
 
Hørte snakk om mye camber,men får da være måte på. :) Men høyden var ikke mye å si på. :D Nice stuk.
 #284136  av David
 
bygd inn camber i fjørbeina er bare piss, eneste fjørbeina du får med "innbygd" camber er TODA..
ved mindre det har vært modifisert med slegge da;)

cambern kommer av at du bytat styrearma dine, samt at når du senker en bil med mcpherson forstilling vil man alltid få mere camber ( til ett vist punkt )
 #284189  av Morten
 
David skrev:bygd inn camber i fjørbeina er bare piss, eneste fjørbeina du får med "innbygd" camber er TODA..
ved mindre det har vært modifisert med slegge da;)

cambern kommer av at du bytat styrearma dine, samt at når du senker en bil med mcpherson forstilling vil man alltid få mere camber ( til ett vist punkt )
Ja og nei. Er det ikke litt vel arrogant å påstå at TODA er de eneste i hele verden som kan maskinere litt og sveise på spindelen i en mer egnet vinkel, eventuelt å fremskaffe camber på andre måter? Attpåtil uten å ha sett bilder av det aktuelle området på disse for å kunne se OM det er blitt gjort her? :roll:

Samtidig må jeg etter en kjapp titt på bildene ærlig innrømme at jeg totalt har oversett forskjellen i styrearmene på biten som påvirker camber, så takker for at du gjorde meg oppmerksom på den biten. :wink:
 #284256  av David
 
neida kan jo sveise om er fult mulig det.. CBY i japan har jo til og med spesialisert seg på kapping og omsveising av ae86 bakaksler for å få en grad eller 2 i camber

toda maskinerer eller sveiser ikke på spindla, er nye spindler dem bruker der

men ærlig talt skjønner jeg ikke hva du skal med så mye
 #284279  av Morten
 
David skrev:men ærlig talt skjønner jeg ikke hva du skal med så mye
Hehe, humra godt mens jeg holdt på og det er jo kun et illustrasjonsbilde fra slik det ble under montering. Er justert til en god del mindre via camberplatene etter det bildet ble tatt. Absolutt ingen vits med camber ala bildet nei, og spesielt ikke på veien. :lol:
 #288350  av Morten
 
Carinaxli skrev:Kommet noe lengre på denne gromme vogna? :D
Oisann, beklager at jeg ikke har sett denne før. :oops:

Fått putla litt videre ihvertfall: justert høyde og camber foran så godt det lar seg gjøre med dette oppsettet, røska vekk innerskjermer og valsa litt for å ungå subbing, bytta bakdempere til Kyb AGX justerbare, stramma inn endel av slakken baki diffen og bytta alle 4 hjullagrene på de egentlige fjørbeina som skal på igjen etterhvert. :wink: Lite bilder av dette desverre... Snopa visst også tak i enda ett sett fjører som skal testes etterhvert da.. :lol:

Bilde av dagens status.
DSC00242 (Small).JPG
DSC00242 (Small).JPG (39.98 kiB) Vist 1599 ganger
 #288655  av kvassheim
 
tror faktisk jeg så denne i sandnes for en tid tilbake.. kjenner jeg blir varm i hjerterota når jeg ser slike biler :P
"gallgråvt"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14