TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 MK2 m/ 3vz-fte -> 3s-ge

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #281077  av erling
 
Tjolahopp. Tenkte jeg måtte ha en prosjekttråd jeg og. :) Fikk meg endelig den etterlengtede mekkeplassen jeg trengte, så da er det bare å fyre igang me sakene. :) V6'en har funka greit det 1,5 året jeg har kjørt med den, men den manglet turbo, så det holder jeg på å ordne nå. En motor er jo som kjent et halvfabrikat til dette problemet er fikset :D Har fått samlet litt deler mens jeg lette etter garasjeplass, så minker på det som mangler nå. :) Dessuten har jeg oppgradert kamera fra 0,6 megapx. til 7 eller noe, så nå går det an å se hva som er på bildene mine og! Stas! :D

Status nå er:
Motor / gir er plukket ut, har bytta til en kraftigere clutch og montert en E153 turbokasse med en eller annen sint diffbrems, tror det er Kaaz. Den sto i kassa jeg kjøpte hos egon. Har plukket av masse ekle ting på motoren jeg ikke trenger og. :) Så har jeg modifisert høyre drivaksling slik at den passer til v6 lagerbrakett, og putta inn sånn cv-joint innmat fra ATS, de tåler litt mer pryl. :) Så neste nå blir å bygge eksosmanifolder, venter på flenser som er til vannskjæring. Har forsket litt på materiale til disse, og har kommet fram til at jeg satser på svartstål. Er veldig skeptisk til rustfritt og sprekker... De rustfrie materialene jeg føler meg trygg på holder bra til turbomanifold er SS321/inconell som dessverre blir litt for dyrt.. Så får vi se senere om det var et lurt valg eller ikke :) Har fått handlet inn det som trengs av rørdeler, men de har jeg ikke dratt inn i leiligheten da så har ikke bilder av de. :)

Bilder er jo seff påbudt. Grafte fram bildeler fra kjøkkenet, gangen, soverom, stuebordet etc og det ble denne haugen :) Det ble jo litt julekvelden når attpåte onkel Summit kom innom her en dagen: :)

Bilde
 #281079  av erling
 
Har også designet noen revisjoner av grenrør i solidworks, bildet viser siste revisjon. Mulig jeg bør montere inn motor for å bekrefte at denne får plass mot torpedovegg og bakvegg, vi får se. :) De rørene jeg skal bruke har ikke akkurat denne overflatefinishen for å si det slik :mrgreen:

Bilde

Turboen: (Dette bildet er forresten ett av de råtne eggene som kan dukke opp innimellom, men alle nye blir av bedre kvalitet - lover) :D

Bilde
 #281083  av AE86 Drifter
 
Dette blir grommt :twisted:
Mye hk og alt det der???.......(mere bilder)
 #281084  av erling
 
AE86 Drifter skrev:Dette blir grommt :twisted:
Mye hk og alt det der???.......(mere bilder)
:D På lang sikt satser jeg på "unødvendig mye hester" som vi sier her i stavanger. :D Men første omgang blir det minst mulig trykk, som er 0.6 bar. (fjæra i WG) Tipper på ca 300+ en plass (på hjul), og masse gøy moment. Så får jeg se hvor modig jeg blir etter litt ladding. :D Toppakninger og clutch er første begrensninger, så de bør nok ikke se mer enn 1 bar. Turboen er nok siste begrensning her. :mrgreen: Hadde sett meg ut en GT30 egentlig men fikk denne så billig at jeg måtte slå til og heller ofre littegranne spool :)
 #281087  av hmsilset
 
Dette blir tøft:) Blir det sånn lyd omtrent da?



Får frysninger å blir våryr jeg,hehe.
 #281088  av Morten
 
hmsilset skrev:Dette blir tøft:) Blir det sånn lyd omtrent da?



Får frysninger å blir våryr jeg,hehe.
Den der har vel "bare" 3VZ? (alstå som Erling sin var FØR han nå klasker på snurra... :mrgreen: )

Kom deg i garasjen og mekk Erling, jeg VIL ha prøvetur nåååååå :lol: :mrgreen:
 #281089  av erling
 
hmsilset skrev:Dette blir tøft:) Blir det sånn lyd omtrent da?



Får frysninger å blir våryr jeg,hehe.
Åh, nå savna jeg bilen på veien når jeg så den der. :D Han foxy har vel ikke turbo, så da er det ca den låten jeg hadde når den var n/a i fjor og forfjor :) Har noen videoer fra når jeg bremste den ifjor:

http://s101.photobucket.com/albums/m80/ ... lde059.flv
http://s101.photobucket.com/albums/m80/ ... lde058.flv

:)

Morten: Eg og vil ha prøvetur nå :D
 #281090  av hmsilset
 
erling skrev:
hmsilset skrev:Dette blir tøft:) Blir det sånn lyd omtrent da?



Får frysninger å blir våryr jeg,hehe.
Åh, nå savna jeg bilen på veien når jeg så den der. :D Han foxy har vel ikke turbo, så da er det ca den låten jeg hadde når den var n/a i fjor og forfjor :) Har noen videoer fra når jeg bremste den ifjor:

http://s101.photobucket.com/albums/m80/ ... lde059.flv
http://s101.photobucket.com/albums/m80/ ... lde058.flv

:)
jammen,dette er jo helt sykt :D Markus driver å ordner med 3gen motor til meg om dagen,men om ett par år må jeg vel skifte igjen,for jeg har lyst på v6.grom lyd+at den har bunndraget jeg er ute etter.Hører nesten at dette er kraftige greier :P men men,gleder meg vilt fordi!
 #281114  av CelicaTurbo
 
Det er bra å se det skjer noe med den bilen også :D Og stor fin vannkjølt IC der gitt :)
 #281149  av Arne rebel
 
Dette kan ikke bli annet enn bra. Det er bra du tråkker opp "stien" slik at andre ser hvor mye trykk en kan kjøre på den før toppen går :mrgreen: Jeg får si som morten, kom deg ned i garasjen og skru....ut fra handlelisten kommer dette til å bli et seriøst bygg.
 #281183  av erling
 
hmsilset: Jeg synes også det er ekstra kjekt med litt brumlebasslyd i en motor ja :D Er endel av grunnen til å ha den motoren bare det :)

CelicaTurbo: Tror den holder bra til å begynne med. Synes den pumpa kanskje ser litt pinglete ut, men det ser en vel når en får prøvd :) Har en open element air temp sensor som skal i og så regner med den gir kjapt beskjed om innsugsluften øker :)

Arne: Trodde ikke du likte at andre tråkket opp stier før deg :mrgreen: Men skal bli intressant å se om den tåler det som de amerikanske sleggemekanikerene skryter av. :) Nå er jeg akkurat ferdig med det verste av hasteprosjekter for en stund på jobben og så er sugen på å få gang på mekkingen :)

323F GTX: Må få deg en brumlebasse å sette i du og :D
 #281186  av 323F GTX
 
erling skrev:
323F GTX: Må få deg en brumlebasse å sette i du og :D
Kjøpte meg en brumlebassemotor til *daily driveren* nettop :mrgreen: Mr2'en blir enten solgt, eller plukket i molekyler og bygd opp igjen :) Må ha litt å henge fringrene i til sommeren :mrgreen:

Den manifolden din så fet ut :) du skal ha turboen over girkassen da slik som endel av gutta på MR2OC? Har lekt litt med tanken om bakmontert turbo jeg.
a'la dette, men bare med en turbo :P
Bilde
Kan se for meg lyden av dette er passe sinnsyk. Turbo hyl :mrgreen:
 #281220  av erling
 
323F GTX skrev:
erling skrev:
323F GTX: Må få deg en brumlebasse å sette i du og :D
Kjøpte meg en brumlebassemotor til *daily driveren* nettop :mrgreen: Mr2'en blir enten solgt, eller plukket i molekyler og bygd opp igjen :) Må ha litt å henge fringrene i til sommeren :mrgreen:

Den manifolden din så fet ut :) du skal ha turboen over girkassen da slik som endel av gutta på MR2OC? Har lekt litt med tanken om bakmontert turbo jeg.
a'la dette, men bare med en turbo :P
http://www.motorauthority.com/wp-conten ... t_m502.jpg
Kan se for meg lyden av dette er passe sinnsyk. Turbo hyl :mrgreen:
15meter med eksosrør før turboene var nok ikke den skarpeste ideen i byn. :P Men om motoren også er bak er det jo litt bedre ja. :)

Skal ha den over kassen ja, kortest mulig greinrør :) Håper det er plass til den, lei av å tegne revisjoner nå :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25