TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Daniel HS's Carlos Sainz prosjekt/worklog

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #399639  av Daniel HS
 
Ny bil blir det vel ikke akkurat, din derimot, blir det! Hehe...

Noen som er keen på noen bilder? Uffattelig dårlig kamera på HTCen :S

Sylinderen

Bilde
Bilde

SÃ¥ tok jeg ut stempelet

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Tok ut de knekte bitene
Bilde
Bilde


Og slik henger motoren nå

Bilde
Bilde
Bilde


Er INGEN form for autofokus på kamera, så de er rævva! Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder som viser litt bedre hva som er skjedd.

Skal ta ut resten av stemplene også å få sjekket de også selvsagt... Men er ikke rart jeg ikke har komp eller kompresjon på sylinder nr 3..
 #399641  av Andrepedersen
 
Off, såg ikke godt ut de der.. Kan trøste deg med at det blir knallbra til slutt :) Og enda mer holdbart :)
Syns du har kommet langt allerede, stå på :)
 #399652  av Daniel HS
 
ErikG skrev:Hva er planen nå. Borre opp og smidd innmat?
Blokken ser faktisk strøken ut, ingen riper i det heletatt. Så vurderer å levere den inn til måling bare for å sjekke at alt er ok. Så håper på å slippe å borre.

Da blir det smidde stempler, rådelagre, ARP bolter og ståltoppakning iallefall. Også kommer jeg til å bytte det meste av pakninger.

Hvor mye tåler rådene? Har ikke tenkt å hente ut så alt for mye nå uansett, kanskje 3-350 max, på sikt. Skal jeg over det kjøper jeg ny blokk/topp og bygger opp. Første pri nå er å få den til å fungere.

Noe mer jeg bør tenke på innvendig?
 #399664  av Rangle
 
Har lest + blitt fortalt her på forumet at rådene skal tåle opp mot 500hk, så du er trygg med den effekten du skal hente ut. Var noe rundt dette (350, kanskje litt mer ifølge det jeg har snakket med ATS, fått papirer på benking på mail fra de) som var i min Celica når jeg overtok den, er iallefall en stor overgang fra knapt 200hk (eller "300" 8V rødblokk Volvo hester :P ).

Håper du vil få mye glede når alt er i stand igjen 8)

PS, sender deg pm senere eller i morgen om de interiørdelene.
 #399688  av Daniel HS
 
Hvis de tåler 500hk så skal nok det gå bra. Men spørsmålet er jo om de tåler 500hk med fin fin bruk, eller litt hardere bruk. Jeg må jo innrømme at jeg er av den typen som bruker motoren for det den er godt for.

Mye glede vet jeg at jeg kommer til å få. :D
 #399766  av Rangle
 
Min motor fikk kjenne mye banekjøring, rådene er det samme som har stått i motor siden den fikk kjenne på dette livet i 2003-2004 eller noe slikt. Eneste som jeg vet er at det ble byttet stempler kort tid før jeg overtok bilen, mye turtallskutt, leking, banekjøring osv med 300hk+ har de klart strålende 8)
Jeg har valgt å gå for h-profil råder pga. vekt, og passer enda bedre nå som Sleeper har overbevist meg med få ord om å øke turtallsperra. Så, sikter du ikke på 500hk, eller skal bygge noe helværst motor med 3-400hk, ser jeg ikke vits å bytte rådene.
 #399776  av Daniel HS
 
Da høres det ut som jeg ikke trenger å tenke på noe slikt! Satser på å ha, kanskje, 300 driftsikre hester. Heller bygge en illsint motor utenom på sikt ;)
 #399951  av Daniel HS
 
Står litt stille her akkurat nå. Var meningen å bestille deler tidligere denne uken. Men så plutselig at det finnes 3 størrelser på rådelagrene til denne motoren. Men til helgen skal jeg få en bekjent til å måle tykkelsen på veiven. I og med at den ser forholdsvis strøken ut regner jeg ikke med at det er store avvik på den, så er jeg heldig slipper jeg å ta den ut for avbalansering. Tar i samme slengen å sjekker at sylinderne er som de skal uten noen avvik der også. Er de greie blir det en lett honing så "ripene" går vertikalt istedenfor evt horrisontalt.
 #402419  av Daniel HS
 
Har ikke skjedd så veldig mye. Blitt mye drikking og festing i stedet :P Men har demontert alt på blokken, hadde store planer om å bestille masse deler.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Begynte med store planer, så ble det litt mindre og mindre, i og med at jeg vil ha bilen på veien fortest mulig. Det passet ikke så bra med at jeg også ville gjøre ting skikkelig og gjøre en del ut av det når jeg først skulle gjøre ting, så kom over en brukt Carlos motor, så nå er den bestilt. Håper det ikke tar så lt for lang tid før den kommer :)

Bilde
Bilde
Bilde

Skal være komplett, bortsett fra defekt ECU.. Men den har jeg jo fra før.
 #402423  av Andrepedersen
 
Skjønner godt at du tok de valget der, Du har 2 motorer nå, og den som er ute kan en jo bygge på etter hvert :)
Har du planer å bestille eksos til nymotoren da ? :)
 #402425  av Daniel HS
 
Andrepedersen skrev:Skjønner godt at du tok de valget der, Du har 2 motorer nå, og den som er ute kan en jo bygge på etter hvert :)
Har du planer å bestille eksos til nymotoren da ? :)
Ikke med det første. Planen utenom det som er bestilt nå er vel nye borra og slissa skiver hele veien rundt. Bensinfilter, vannpumpe, regreim, og nye vinterdekk. Fikse bensinlekkasjen og litt smådill.

Så skal jo selvsagt boostcontrolleren og DownPipen på på denne motoren, samt nye turboen som er gått max 10 mil :P

Er ikke helt sikker på om girkassen på bildet følger med eller ikke, egentlig. hehe. Uansett bruker jeg den girkassen jeg har nå, siden jeg vet at den funker og leverer varene, samt at clutch og svinghjul fra gamle motoren kommer på denne.

Og planen blir nok å bygge den andre motoren på sikt.

Men har sååå mye annet utenom bil jeg skal få gjort i tillegg, så blir nok ikke noen flere store planer med det først. vil kjøøøøøre nå!!! :P
 #402444  av Andrepedersen
 
Daniel HS skrev:
Andrepedersen skrev:Skjønner godt at du tok de valget der, Du har 2 motorer nå, og den som er ute kan en jo bygge på etter hvert :)
Har du planer å bestille eksos til nymotoren da ? :)
Ikke med det første. Planen utenom det som er bestilt nå er vel nye borra og slissa skiver hele veien rundt. Bensinfilter, vannpumpe, regreim, og nye vinterdekk. Fikse bensinlekkasjen og litt smådill.

Så skal jo selvsagt boostcontrolleren og DownPipen på på denne motoren, samt nye turboen som er gått max 10 mil :P

Er ikke helt sikker på om girkassen på bildet følger med eller ikke, egentlig. hehe. Uansett bruker jeg den girkassen jeg har nå, siden jeg vet at den funker og leverer varene, samt at clutch og svinghjul fra gamle motoren kommer på denne.

Og planen blir nok å bygge den andre motoren på sikt.

Men har sååå mye annet utenom bil jeg skal få gjort i tillegg, så blir nok ikke noen flere store planer med det først. vil kjøøøøøre nå!!! :P

Hehehe, ja samme her. Har ikke hatt meg en sjikkelig kosetur med celicaen på 1år og 7 mnd!!!!
Så, er ganske gira på å få montert sammen sakene :)

Girkassa har gåen synk.ringer på 3 gir :( Skal prøve å bytte olje et par ganger for å se om de kan hjelpe og giroverføringer, men vist ikke kan jeg vell få handle girkasse me deg vist du får en ekstra?
 #402483  av Daniel HS
 
Har egentlig tenkt å beholde den kassen om jeg får den med. Slik at jeg har en ekstra, som jeg har lyst å oppgradere på sikt.

Men har en annen liggende, som jeg ikke vet standen på. Tenkte å plukke den fra hverandre, se om noe innvendig er brukenes...
 #402512  av Andrepedersen
 
Daniel HS skrev:Har egentlig tenkt å beholde den kassen om jeg får den med. Slik at jeg har en ekstra, som jeg har lyst å oppgradere på sikt.

Men har en annen liggende, som jeg ikke vet standen på. Tenkte å plukke den fra hverandre, se om noe innvendig er brukenes...

okei :) lurer faktisk på å kjøpe en ST205 kasse når jeg først kjøper. Disse er MYE sterkere en ST185 kassene, og har hørt at di passer bolt on :) Trur ikke jeg må ut med mye mere for en slik..
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 40