TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – mr2 turbo / celica cs +mye bilder! :)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #299759  av mralp
 
Har omsider skaffet digitalkamera, så da var tiden inne for å lage en ”prosjekt”-tråd.
Nå er jeg ingen proff forum-kar, så vi får se om jeg får lagt ut noen bilder etc ;)

Jeg er en entusiast som bruker stort sett det jeg tjener på bil. For 3-4 år siden bygde jeg en ok garasje, skulle selvsagt vært større og hatt bukk/grav, men det ble ok uansett:
01.jpg
01.jpg (1.93 MiB) Vist 6173 ganger
02.jpg
02.jpg (1.91 MiB) Vist 6162 ganger
Der oppbevares mine elsklinger, en 93 mod Mr2 Turbo J-Spec (med ”nogo attåt”), og min 92 mod Celica GT4 Carlos Sainz:
03.jpg
03.jpg (2.83 MiB) Vist 6189 ganger
Sist redigert av mralp den 13 mai 2010 20:03, redigert 2 ganger totalt.
 #299763  av mralp
 
Sistnevnte bil er godt kjent for faste lesere av forumet, den tilhørte Peak før. Bilen har mye snacks, og mer er på vei. Her er litt flere bilder:
04-1.jpg
04-1.jpg (2.13 MiB) Vist 6159 ganger
04-2.jpg
04-2.jpg (1.82 MiB) Vist 6154 ganger
04-3.JPG
04-3.JPG (1.86 MiB) Vist 6159 ganger
04-4.JPG
04-4.JPG (2.52 MiB) Vist 6181 ganger
04-5.JPG
04-5.JPG (2.28 MiB) Vist 6163 ganger
Morsom bil å kjøre. Bilen er kjøpt ny i Norge, så her har jeg planer om å få lurt ut noen ekstra ponnier. Håper motor holder godt, den er ”ny” med bla HKS 264 kammer, 1.6mm HG, ventilfjærer og kamhjul, 3” eksos. 3” blikk dp (Aussie kommer), JE-stempel, CATS råder, ARP struds, råde- og veivbolter, med mer.
 #299764  av mralp
 
Sommerbilen min er mitt hjertebarn, mr2`n. Jeg har hatt 3 stk mk2`er. Bil er som å bygge hus; det blir ikke rett de første gangene. Denne er endelig spot on slik jeg vil ha den. Her er noen bilder:
05-01.JPG
05-01.JPG (2.43 MiB) Vist 6165 ganger
05-02.JPG
05-02.JPG (1.63 MiB) Vist 6158 ganger
05-03.JPG
05-03.JPG (1.8 MiB) Vist 6158 ganger
05-04.JPG
05-04.JPG (2.36 MiB) Vist 6171 ganger
Dessverre deler ikke myndighetene min entusiasme, hvilket gir problemer. Vinterprosjektet her blir å plukke ned og sette den tilbake i 100% original stand, da motormodifikasjoner og datasprut på en bil som har vært så kort tid i landet = avskilting.

Jeg må si jeg synes det er noe forbannet tull. Lovverket ble ikke laget for å gå etter entusiaster som jobber med 15 år gamle biler. Dette har ingen ting med miljø eller sikkerhet å gjøre. Det er byråkrati og misbruk av myndighet.

Men man kommer ingen vei med å være sint. På mange måter er jeg glad jeg gikk i baret såpass tidlig i prosjektet, hadde planer i hundretusenklassen for denne.
Jeg ville nok fått store problemer med å motivere meg til å stå opp om morningen, om dette hadde skjedd på en bil jeg hadde brukt f.eks 300k på. Det går jo en linje hvor det ikke lenger er mulig å tilbakestille en bil til original stand.


Det for holde som førstepost! Skal oppdatere med bilder etter hvert som ting skjer. Alle kommentarer velkommen :)
 #299804  av Abramz
 
Du har noe som jeg drømmer om rett å slett :)
Hvor lenge må vi vente me å få gjort noe me motoren på mr2`en?
Lyst til å få litt mere ut a vden. Har vel ikke nå turbo foreslag? :)
 #299809  av Amund
 
Feit garasje! (og innhold :roll: )
Eit lite tips, vri luftmengdemåleren rett vei igjen. Dei liker ikkje å vere montert den veien der, pga tyngden på "flappen" inni der vil den gi feil verdier.... (been there, done that...)
 #299818  av Daniel HS
 
*Sikle sikle*

Når jeg kjøpte CSen min stod det mellom CS og Mr2 Turbo.. Og du har dem begge :evil:

Kanonfete biler, gleder meg til å lese mer her... :mrgreen:
 #299830  av Abramz
 
Daniel HS skrev:*Sikle sikle*

Når jeg kjøpte CSen min stod det mellom CS og Mr2 Turbo.. Og du har dem begge :evil:

Kanonfete biler, gleder meg til å lese mer her... :mrgreen:
Vil å ha dem begge :)
Har det godt han her :)
 #300062  av mralp
 
re Amund
Takker for tipset, flyttet batteri bak i bilen så jeg fikk plass til å snu luftmengdemåleren. Ble mye ryddigere også.
Planen er at luftmengdemåleren forsvinner i løpet av vinteren uansett * hint * ;)
06-01.JPG
06-01.JPG (2.59 MiB) Vist 6170 ganger
re Abramz
Vi får ikke gjort noe lovlig med motor uansett. På biler førstegangsregistrert etter 1989 får vi ikke godkjent sprut. Merk at trøblet er ikke primært avgifter, men skjerpede miljøkrav fra EU. Dermed kan vi vente til dovre faller, det spille ringen rolle. For biler kjøpt ny i Norge (som CS`n min) er de ikke så heite, men på japanske gatebiler har de jo erklært krig...
Kloke modifikasjoner er dermed begrenset til å bytte dp, eksos og montere boostkontroller. Sistnevnte kan du fjerne ved kontroll, og bilen vil lade normalt og gi lovlig effekt/utslipp. Bytter du til svær turbo vil de kreve bremsningspapirer med korrekt turbotrykk. De godtar ikke at trykket er skrudd ned, så her må du punge ut til tollvesenet om man velger en sværing :?
 #300071  av Lørnings
 
Det burde da ikke være noe problem å magre den inn når man har montert datasprut slik at man kommer gjennom en avgasstest? Du også ha katalysator når testen gjennomføres. Men de er vel ikke spesiellt klare for å godkjenne det uansett kanskje..virker som de motarbeider mye på BT for tiden.. :?
 #300072  av mralp
 
Re Lørnings:

Litt off topic, men siden spørsmålet kommer opp stadig; Nei.

Pga skjerpede miljøkrav er det blitt svært vanskelig å få datasprut godkjent. For biler etter 1989 er det i praksis nært umulig.

Heldige unntak er f.eks en BMW replika m/sugemotor, hvor du ikke greier å oppdrive en original motorstyring.
Du kan da søke om å bruke en annen motorstyring. For å få det godkjent, må du ta turen til Tyskland (TUV) og få tatt full syklustest med denne motorstyringen, slik at du kan dokumentere avgassene. Dersom avgassmålingen er innenfor grensene, kan du forevise dette på trafikkstasjonen (sammen med all øvrig dokumentasjon), og du kan få skilter på bilen.

For en turbomatet ”gatebil” er døren stengt; Det er åpenbart at gatebiler har behov for fortløpende justering av motorparametere ihht tekniske endringer/bruk/videreutvikling, og en syklustest er derfor verdiløs. Syklustesten vil jo kun undersøke eksisterende map.
Forskriften sier også at du ”ikke enkelt skal kunne endre effekt”, hvilket i praksis ikke bare forbyr en hver form for boostkontroller, men også uoriginale programmerbare motorstyringer.

Jeg har konfontrert BT direkte ang dette etter anmerkninger jeg fikk på min bil; Sprut må fjernes, bilen må tilbakestilles til original stand om man ønsker skilter i Norge.
 #300080  av Tomera
 
Se dær ja!
Go' Celica det dær ;)
Meeget pen og strøken garasje du har dær!
 #300144  av Abramz
 
Har montert 3"Dp på min. Nå er det enten eksos eller BT det går på.
Er akkurat de moddan jeg har tenkt på å få gjort. Takk for svar :)
 #300335  av kvassheim
 
føler uansett at de skal være litt gode for å se at det er montert et datasprut, så lenge du ikke prøver å få det skrivd i vognkortet.. lage et "EU-kontroll-map" med snille utslipp burde vel kunne gå an?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12