TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – mr2 turbo / celica cs +mye bilder! :)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #300956  av mralp
 
Da er det straks på tide å ta et skritt videre med Celicaen.

Motormods pr dags dato er;
-HKS 1.6mm HG.
-HKS kamhjul innsug+eksos.
-HKS ventilfjærer.
-HKS 264 kammer innsug+eksos.
-HKS EVC boostcontroller.
-HKS 3” eksos.
-3" downpipe.
-Catchtank.
-JE-stempler.
-CATS-råder.
-ARP-main studs.
-ARP rådebolter.
-ARP veivbolter.
-CT20b turbo.
-Blitz SUS luftfilter.
- Kaldere plugger.
(Clutch er en ORD 409D + lettet svinghjul, C-ONE Sports Diff Cushion)

Jeg har nesten spist motorer før med dårlig tenning, så tenker å kjøre på med coil on plug (…men er det plass?), samt få inn sprut asap. Så vidt jeg vet skal originale dyser holde til 300hp på hjula, i så fall er det turbo som begrenser moroa.

Er usikker på hvor mye jeg tør guffe på mhp trykk etc, og hva som bør komme på byttelista. Setter pris på tilbakemeldinger. Bremsningspapirer etc skal dere selvsagt få etterpå som takk for hjelpen ;)
 #301017  av Lørnings
 
mralp skrev:Jeg har nesten spist motorer før med dårlig tenning, så tenker å kjøre på med coil on plug (…men er det plass?),
Kan du ikke kjøre 4 separate MSD coiler som du skrur fast i torpedoveggen (eller annet passende sted), hvis det blir for trangt med COP?
 #326641  av Stian AB
 
Skjedd noe nytt i grom garasjen?
 #326700  av mralp
 
# Update Celica

Aiai! Stian arresterte meg godt der. Nå fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg må lage en oversikt og legge ut litt bilder ;)

** Celica - specs:

Motorspecs (old news):
- Borret, balansert osv.
- HKS 1.6mm HG
- HKS kamhjul innsug+eksos
- HKS ventilfjærer
- HKS 264 kammer innsug+eksos
- HKS HiPower eksos 3"
- JE-stempler
- CATS-råder
- ARP main studs
- ARP rådebolter
- ARP veivbolter
- 3" downpipe
- Cusco catchtank
- Toyota CT20b turbo
- TRD 1.3bars radiatorlokk
- Blitz SUS luftfilter

Drivlinje:
- ORD 409D clutch (bråker alt for mye, grrr!)
- Lettet svinghjul
- C-ONE Sports Diff Cushion
- 16mm spacere bak
- Røde stive motorfester(fremre + bakre)

Fjæring:
-TEIN SuperStreet coilovers
-Whiteline justerbart antikrengestag bak
-Cusco Lower Arm Bar Version II

Interiør:
- HKS Fan controller
- HKS turbotimer
- TEIN EDFC
- Greddy turbotryksmåler
- Autogauge oljetemp
- Autogauge oljetrykk
- OMP WRC ratt.

Sommerhjul:
OZ Superturisimo GT 8x18", 225/40-18 (uten spor, aiai!)

Eksteriør:
- Tåkelys
- Xenon

** Nytt av vinteren:

- Div ombygging motor og motorstyring (coils, Nira+ datasprut etc).
- Portet wastegateutløp (økning ca 20-25%)
- Fjernet luftmengdemåler og andre svakheter.
- Bort med HKS EVC boostcontroller (unødig nå)

- Nytt batteri, Optima Red.
- Flyttet batteri bak med innfestning som tåler juling, 200A sikring.

- Ny fuelrail m/660 SARD dyser.
- Ny slange fra bensinfilter etc, som ser litt mer sexy ut :P
- Ny bensinpumpe, Walbro 255 LPH.
- Nytt fuelmeter i motorrom.


Effektmessig makser jeg ut turbo, men vi får se om jeg jobber videre med dette. For meg handler dette om nostalgi og kjærlighet. Jeg ble forelsket i CS`n i min barndom, og er det enda.
Ønsker ikke å endre for mye på utseende, og neste steg for mer effekt er jo frontmontert IC, grenrør og turbo, hvilket jeg er litt lunken til. Vraket også planen om skjørt, så de går for en latterlig billig penge om noen vil ha!

Setter heller av litt tid og penger til div småfiks og kjøring ;)

Neste mann ut er mr2`n, hvor jeg har noen sexy oppgraderinger som kommer på plass i løpet av sommeren (håper jeg) :D

Her er noen bilder!
Its alive!
Its alive!
celica-front01.jpg (147.9 kiB) Vist 1370 ganger
Batteri bak
Batteri bak
celica-batteri_bak.jpg (149.89 kiB) Vist 1367 ganger
celica-sikringbatteri.jpg
celica-sikringbatteri.jpg (206.91 kiB) Vist 1367 ganger
Ingen grunn til noe struping lengere, fri flow! ;)
Ingen grunn til noe struping lengere, fri flow! ;)
celica-eksosbak01.jpg (123.31 kiB) Vist 1367 ganger
Ja jeg er elendig til å ta bilder, men det er tanken som teller! :D
 #326777  av Stian AB
 
Sinnsykt grom den CSèn blir! Den har alt en CS skal ha;)
Når du la nye rør fra turbo og til luftfilteret, hvordan gjorde du det med veivhusventilasjonen? Brukte du den orginale svarte litt bøyde delen med nippel på?
Jeg prøvde å legge veivhusvent ut i friluft, men det likte ikke bilen :shock:
Skal du på Gatebil nå om en uke forresten?
 #326880  av mralp
 
re Stian:

Hehe, friskluft blir ikke bra, et universalfilter for ventilering av veivhus koster ca 80kr og oppover, og ser fancy ut, men husk å feste det godt, de liker å sprette av.

Har ikke gjort noe på dette feltet enda, røra ligger rett under kjølevannsslangen til radiatoren. Lekte med tanken å kjøre med kun 2 filter, men redd for overtrykk i toppen om filteret der går tett av olje (og det vil vi ikke ha!). Vi får se hvor berserk jeg går med ”ryddingen” etter hvert.

Kommer vel neppe på Gatebil, for mye fyll og dødtid. Jeg liker de treffa hvor man åpner banen kl 9 og alle får kjøre til kl 19, uten noe konkurranser/VIP-biler/folk som får snike i køa/breisladd/dekkbarrierer midt i banen/crew som bruker 30 min på å få en bil ut av sandgrøfta/overstadig berusede folk som ikke blir kastet ut etc. Hva i huleste har egentlig alkohol på et biltreff å gjøre egentlig? Jeg har vel blitt gammal, for ”alt var bedre før” :|
 #326883  av Stian AB
 
mralp skrev:re Stian:

Hehe, friskluft blir ikke bra, et universalfilter for ventilering av veivhus koster ca 80kr og oppover, og ser fancy ut, men husk å feste det godt, de liker å sprette av.

Har ikke gjort noe på dette feltet enda, røra ligger rett under kjølevannsslangen til radiatoren. Lekte med tanken å kjøre med kun 2 filter, men redd for overtrykk i toppen om filteret der går tett av olje (og det vil vi ikke ha!). Vi får se hvor berserk jeg går med ”ryddingen” etter hvert.

Kommer vel neppe på Gatebil, for mye fyll og dødtid. Jeg liker de treffa hvor man åpner banen kl 9 og alle får kjøre til kl 19, uten noe konkurranser/VIP-biler/folk som får snike i køa/breisladd/dekkbarrierer midt i banen/crew som bruker 30 min på å få en bil ut av sandgrøfta/overstadig berusede folk som ikke blir kastet ut etc. Hva i huleste har egentlig alkohol på et biltreff å gjøre egentlig? Jeg har vel blitt gammal, for ”alt var bedre før” :|
Et sånt universalfilter, blir det festa i enden av lufteslangen? Eller rett på veivhuset?
Enig med at Gatebil har blitt rein fylletur for nesten alle. Men er mye å se på der også :lol:
Alt VAR!! bedre før!
 #327077  av mralp
 
Re Stian: Skulle vel ikke være noe i veien for å sette det rett på imo.

For øvrig, var pent vær i dag, så tok litt småfiks;

Finn en feil...
side01.jpg
side01.jpg (252.39 kiB) Vist 1371 ganger
Aiai kramba! :(
side02.jpg
side02.jpg (173.4 kiB) Vist 1372 ganger
Bedre! (Tok begge sidene btw).
side03.jpg
side03.jpg (232.8 kiB) Vist 1372 ganger
Mine nyinnkjøpte Biltemabukker var brattere enn Galdhøpiggen, og hadde ikke sjangs til å komme under bilen, derav min sexy plankebukkløsning. Skulle tatt en runde under også, men var piss lei av å ligge i grusen.

Fikk også montert et ordentlig pulverapperat, det som var der fra før var av typen showbruk, og hadde samme slukkekapasitet som et papirhåndkle :D
Tok ut baksetet så jeg fikk brette ned filten og festet ordentlig. Glad jeg ikke tok noen snarveier der, da det går en kabelgate bak som er lett å treffe.
brannslukker.jpg
brannslukker.jpg (197.63 kiB) Vist 1366 ganger
 #327377  av Tomera
 
Åhh! Hærlig og se denne grOmbilen blir tatt vare på :D
Har hatt en del skrutimer sammen med forige eier på den, og kjørt den en del også. RÅ bil, som er gjenomført!
Hold oss oppdatert :D Vet blandt annet at du har benka den. Hva med bremsepapirer? ;)
 #329931  av mralp
 
Re Tomera:
Bilen blir godt tatt vare på, have no worries! Ang bremsing så ble det noen timer i benken, da kammer/dyser gjorde at det ble et ”døpunkt” rundt 1500rpm hvor den lagget. Trykk og tenning ble tatt litt ned. Orker ikke risikere unødige problemer for noen hester ekstra. Siden jeg blåste seks digits på mr2n, så kommer det aldri å bli lagt ut dynopapirer eller pratet høyt om effekt igjen på noen av mine biler. Interesse for motorbygging og bil er i praksis forbudt, det må vi bare respektere :(

For øvrig; Opp til 350hp er det nok like greit å kun bytte til gen3 fuelrail og tilhørende dyser, og dermed spare endel kroner. Den original gen2 fuelrail/m tilhørende dyser går tom for suppe like oppunder 300hp.

Fikk ikke turteller til å fungere etterpå, søkte litt rundt men forstod ikke noe av disse diodebroene etc, så satte i et autogauge meter:
Klomsete bilde, fra setet dekker den kun midten av speedometer ;)
Klomsete bilde, fra setet dekker den kun midten av speedometer ;)
rsz_turteller.jpg (199.36 kiB) Vist 1361 ganger
Ellers fikk jeg gjort litt i dag:

T-stykket til dumpen så veldig sliten ut, så byttet den. Kjøpte også et sett med røde OMP-skvettlapper for å ha framme, får klippe og se om jeg får til noe bra. Er voldsomt til grus og sand som spøles opp der. Kjøpte fra Kollevold.no
rsz_omp_og_t.jpg
rsz_omp_og_t.jpg (174.6 kiB) Vist 1361 ganger
Gammel og ny
Gammel og ny
rsz_samco.jpg (178.42 kiB) Vist 1361 ganger
La om og ryddet litt i ledningsnette bak mot torpedovegg, som vanlig ikke så bra bilder, men det ble faktisk ganske ryddig og greit. Hjalp å få samlet de som hører sammen i hver sin pølse og sortert de litt.
Dæven jeg er god fotograf, hehe :P
Dæven jeg er god fotograf, hehe :P
rsz_ledningsnett.jpg (254.85 kiB) Vist 1361 ganger
Blinklysa fremme var ekstremt matte, så kjøpte nye fra astina.dk. Kjøpte også sideblink i samme stil. Litt penger ut vinduet da jeg nettopp kjøpte nye oransje på Toyota, men stillig ble det :D
Mucho betteros!
Mucho betteros!
rsz_blinkframme01.jpg (200.86 kiB) Vist 1361 ganger
 #329951  av mralp
 
Re Haugrud:

På Bilradiospesialisten, billig var den også; http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... 436&vn=736

Viktig detalj dette, mange bilbranner har startet pga gneging på usikret kabel. Samt er det veldig greit å ha, både som ekstra tyverisikring, og når man skal ta strømmen for div arbeider :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12