TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – mr2 turbo / celica cs +mye bilder! :)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #331568  av mralp
 
Litt småfiks på CS`n i helga;

Siden temp stakk av med mye effekt kjøpte jeg et brukt varmedeksel fra en på fora her, pusset det ned og lakkerte det sort med motorlakk. Ble ikke så speilblankt som jeg håpen, men greit nok. Sikringsbokslokket var vanvittig ripet og stygt, så fant ingen annen løsning en å kjøpe nytt. Lakkerte også opp skjøtestykket fra turbo og til luftfilter i samme sortfarge, synes det ble en del bedre enn før:
Nytt T-stykke, varmedeksel, sikringslokk og skjøtestykke på plass
Nytt T-stykke, varmedeksel, sikringslokk og skjøtestykke på plass
rsz_montert.jpg (194.13 kiB) Vist 1555 ganger
Forøvrig bra kilos pris på plastikk gitt, dere er herved advart :P Men verd det, så ingen annen løsning!
Gull? :)
Gull? :)
rsz_ikke_gratis_.jpg (164.27 kiB) Vist 1555 ganger
Nytt og gammelt
Nytt og gammelt
rsz_nyttlokk_og_gammalt.jpg (220.52 kiB) Vist 1555 ganger
 #337257  av mralp
 
For de som lurer er det full stopp for mr2n så langt; Alt er plukket ned og bilen lik original (gud bære meg det ble mye penger ut vinduet), men sliter med å få den godkjent da avgasser er for høye. Uten sprutet er det ikke så mye å justere på, så det går på eventyrblanding på tanken og div eksosanlegg. Fant jo en eksos som funket og ga ok CO og lamda, men hva hjelper det når man ikke har de rette papirer :? Originalt eksos fra Toyota funket heller ikke, så holder på med mitt fjerde eksosanlegg nå. Er litt lei, men gir aldri opp! Noen bilder fra sorgens kapittel:
Denne gikk ikke igjennom :P
Denne gikk ikke igjennom :P
mr2-eksos02.jpg (142.1 kiB) Vist 1525 ganger
nam nam!
nam nam!
mr2-eksos03.jpg (112.25 kiB) Vist 1525 ganger
Sprut etc ut, snufs :(
Sprut etc ut, snufs :(
mr2-demontert_sprut.jpg (214.14 kiB) Vist 1525 ganger
Faliiig! Ut me`n!
Faliiig! Ut me`n!
mr2-hks2.jpg (139.84 kiB) Vist 1525 ganger
18 år gammal ECU er tingen gitt!
18 år gammal ECU er tingen gitt!
mr2-ledningsdritt.JPG (192.88 kiB) Vist 1525 ganger
 #337277  av Lørnings
 
Jeg vet ikke helt, kanskje jeg er teit..men jeg kikka kjapt gjennom prosjekttråden din nå..og hvis du hadde store planer for mr2'en før du fant ut at du skal tilbakestille den til orginal stand, så tror jeg vel kanskje jeg hadde solgt den, tatt vare på alle gromdelene og kjøpt en flyttegods mr2 fra usa isteden?Sånn uten spesifisert motoreffekt i vognkort. Skjønner jo at du er glad i bilen, men så lenge du er nervøs for teknisk og EU, så må jo det være et triks. Så monterer du alt snackset over på den og lager et EU-map på en sånn isteden :wink:

Dette er jo selvfølgelig mitt syn på saken=) Men sånn som du tar vare på bilene og ønsker å oppgradere, så er det jo digg å ha en bil du kan gjøre det på :wink:
 #337815  av mralp
 
Hei Lørnings!

Jeg var inne på tanken med flyttegodsbil, og hadde nok helt klart gjort det om jeg viste det jeg vet nå første gang. Problemet er jo at man som, skal vi kalle det ”reflektert biltrimmer”, ikke greier å innse dybden av alle forbudene, da de strider mot vår sunne fornuft; Jeg hadde et opphold fra ”bilmekking” i 4 år ca, og på den tiden var alt forandret ->

I hvert fall fram til år 2002 gikk jo datasprut etc rett igjennom hos BT, det ble ikke notert i vognkort en gang da dette var en ”non event”. Jeg gikk en runde med BT for å få klarhet i dette, og har fått over 100 sider med tilbakemeldinger, hvilket jeg har lest. Konklusjonen er nedslående for enhver bilinteressert; Alt er i praksis forbudt. Noen raske eksempler; På selvsveiset eksosanlegg må man ha papirer fra VERITAS på ”forbikjørings-støytest”, selv om DB på tomgang og CO er innenfor grensene (under 90db/0,5 i mitt tilfelle). Absurd. Ikke en gang dyser og bensinsystem får man modifisere; "Bilen skal holdes i en slik forfatning at utslippet av forurensende avgasser ikke blir nevneverdig endret. Dyser, justering mv. skal til enhver tid være som foreskrevet av fabrikanten, og eventuelle forseglinger tillates bare brutt når det skjer i overensstemmelse med fabrikantens retningslinjer."
Med tanke på alt rart jeg har kjørt siste 15 år som det aldri var noe tull med (og jeg bodde 600m fra Biltilsynet), er dagens lovgiving blitt helt på tryne og både politiet og BT er din fiende.

Kjører for øvrig aldri lengre til treff eller i tettsteder med noen av bilene mine. Trist, men slik går det når byråkratisk uforstand i praksis forbyr bilinteresse utover revehale og dekorstriper. Jeg må vel finne meg noe fra før 1974 med ”blankt” vognkort, det er åpenbart tryggere i BT`s øyne.
 #337823  av James
 
Utrolig trist at BT og politiet skal ødlegge så mye som de gjør for oss bilinteresserte... :( Jeg selv, har en bil som er tatt inn, godkjent som flyttegods (MR2en) og det har jeg vert høyst takknemlig for dette to ganger bare den tiden bilen har vert i mitt eie (kjøpt i februar).
Den første gangen ble jeg stoppet i teknisk... Ble heldigvis bare tatt for støynivå- eksos, noe de faktisk ikke hadde lov til å gjøre som jeg fant ut i ettertid. Støynivå er var et krav til flyttegodsreglene... Ellers hakket de ned på ratt, girkule, felger og senking. Alt dette slapp jeg unna pga. at bilen er godkjent som flyttegods.

Andre gangen var faktisk værre...! :roll:
Ble stoppet i politikontroll. Ga vognkort til politiet der uheldigvis kjøpskontrakten lå inne i vognkortet :o
Står tydlig i vognkortet: Motorbytte fra 3sge til 3sgte, noe politiet mislikte på det sterkeste! Men i og med at bilen har ordene "Godkjent som flyttegods" står inneskrevet i vognkort klarte jeg fiint å ro meg i land på den... Bilen ble også da søkt opp i Autosys (teknisk programoversikt over alle biler som tilhører Biltilsynet) men lå overhode ingen info om hva motortype som stod i bilen da den kom til landet! :)

Så for alt de vet er bilen en orginal turbo utgave og kan gjør nesten hva jeg vil med den :)
 #337847  av Stian AB
 
James skrev:Utrolig trist at BT og politiet skal ødlegge så mye som de gjør for oss bilinteresserte... :( Jeg selv, har en bil som er tatt inn, godkjent som flyttegods (MR2en) og det har jeg vert høyst takknemlig for dette to ganger bare den tiden bilen har vert i mitt eie (kjøpt i februar).
Den første gangen ble jeg stoppet i teknisk... Ble heldigvis bare tatt for støynivå- eksos, noe de faktisk ikke hadde lov til å gjøre som jeg fant ut i ettertid. Støynivå er var et krav til flyttegodsreglene... Ellers hakket de ned på ratt, girkule, felger og senking. Alt dette slapp jeg unna pga. at bilen er godkjent som flyttegods.

Andre gangen var faktisk værre...! :roll:
Ble stoppet i politikontroll. Ga vognkort til politiet der uheldigvis kjøpskontrakten lå inne i vognkortet :o
Står tydlig i vognkortet: Motorbytte fra 3sge til 3sgte, noe politiet mislikte på det sterkeste! Men i og med at bilen har ordene "Godkjent som flyttegods" står inneskrevet i vognkort klarte jeg fiint å ro meg i land på den... Bilen ble også da søkt opp i Autosys (teknisk programoversikt over alle biler som tilhører Biltilsynet) men lå overhode ingen info om hva motortype som stod i bilen da den kom til landet! :)

Så for alt de vet er bilen en orginal turbo utgave og kan gjør nesten hva jeg vil med den :)
Er altså en flyttegods bil man må skaffe seg heretter :D Men den kan vel fortsatt ikke ha mere hk enn orginalt?
 #337857  av mralp
 
Re Stian; På enkelte vognkort står det ikke en ting. Har sett det samme på endel vognkort på biler fra 70 tallet, hvor alt som står er bilens fysiske størrelse. Slikt er jo gull å komme over, og mest sannsynelig vår eneste mulighet. Konsekvensene av å bli "tatt" er i dag for høye til å gamble, spesielt siden også forsikringsselskapene setter seg på bakbena etter ulykker.

Hadde jeg hatt ledig plass og penger hadde jeg sjekket ut bla denne; http://bil.autodb.no/autodb/frame_searc ... md=similar
Helt greit å hente 600hp i en slik uten at det trenger koste så veldig mange 100k :D :twisted:
 #337876  av ØrjanN
 
Bare lurer på noe... Er det sånn at biler som er veteran biler trenger man ikke å betale noe avgifter for å trimme og sånn? Sånn som Polly's Pontiac. Den har jo 1407 hk, og er registrert på vei. Den er vel veteran tror jeg... ?
 #337908  av Stian AB
 
mralp skrev:Re Stian; På enkelte vognkort står det ikke en ting. Har sett det samme på endel vognkort på biler fra 70 tallet, hvor alt som står er bilens fysiske størrelse. Slikt er jo gull å komme over, og mest sannsynelig vår eneste mulighet. Konsekvensene av å bli "tatt" er i dag for høye til å gamble, spesielt siden også forsikringsselskapene setter seg på bakbena etter ulykker.

Hadde jeg hatt ledig plass og penger hadde jeg sjekket ut bla denne; http://bil.autodb.no/autodb/frame_searc ... md=similar
Helt greit å hente 600hp i en slik uten at det trenger koste så veldig mange 100k :D :twisted:
Hadde jeg kommet over en Mr2 med vognkort uten noe annet info enn bilens størrelse hadde jeg kjøpt den på dagen :lol: men det er vel ganske vanskelig å finne en sånn bil?
 #339498  av mralp
 
Da kryper det mot snø her, så klargjorde Celicaen for vinteren. Griser noe forferdelig fra framhjula, så monterte på OMP-skvettlappene med det samme jeg satt på vinterhjula. Ga de 4cm klaring fra bakken, og 5mm inn:
Loddet opp og la de 5mm inn fra bilens videste punkt.
Loddet opp og la de 5mm inn fra bilens videste punkt.
5mm_ca.JPG (209.37 kiB) Vist 1385 ganger
Ferdig tilpasset og montert
Ferdig tilpasset og montert
03_ferdig.JPG (243.88 kiB) Vist 1385 ganger
Skvettlappene kunne med fordel vært litt rødere lik bilens farge, men greit nok. Synes linjene ble beholdt, så er fornøyd:
Vinterdekk på, og skvettlapper framme.
Vinterdekk på, og skvettlapper framme.
04_omp_ferdig.JPG (384.29 kiB) Vist 1385 ganger
Klar for vinteren! :)
Klar for vinteren! :)
Polert.JPG (391.77 kiB) Vist 1385 ganger
 #339514  av Stian AB
 
[quote="mralp"]Da kryper det mot snø her, så klargjorde Celicaen for vinteren.

Å der kom savnet etter CS ja! :( Den er laget for vinter og snø :lol:
 #347755  av mralp
 
** Update: Mr2`n! **

Etter månedsvis med 10-20 kuldegrader, kom endelig mildværet. Med temp rundt 0 stormet jeg ut i garasjen som ei vårkåt ku :D

Det tok over 2 år, men nå er mr2`n godkjent! Telte ikke antall turer til BT, men det ble en del. Må bare beklager om jeg i noen tråder har vært litt vel skarp, men det er drittkjipt med alle som ”tror de vet”. Dum som jeg er hørte jeg på alle disse. Dermed tok det meg i overkant av 2 år å få bilen godkjent, istedet for f.eks 3.mnder.
Et tips for nestemann i garnet; Kjøp en dønn original donørbil og flytt alt over. Det er mye billigere enn å prøve å tune ned en modifiser bil. Modifisert motor på original motorstyring er et sant helvete. Uten muligheter til å endre motorparametere/kammer, eller noe som helst, var dette et evighetsprosjekt.
Og for de som lurer; Du får ikke godkjent noe som helst, ikke en gang en Greedy IC eller åpent luftfilter (selv om bilen ble vist og godkjent med det v/import). Og dette er ikke noe ”har hørt” eller ”tror”, eller tilfeldige kontrollører i godt eller dårlig humør. Her har det vært skriftlig brevveksling med de som styrer skuta, og orienteringer gitt fra SFOOR, og mange mange mange visninger... (Og nei, dette er IKKE en paragrafbil. Den er godkjent på vanlig "gammal måten")

Uansett, det er heldigvis bak meg! Over til 2010 sesongen;

Klok av skade lar vi effekten ligge nesten uforandret (~270). Det må sies at bilen går noe helvetes dårlig med røfli 100 hester mindre, men kjærlighet er heldigvis blind :) Lar sprut/coiler/dyser/tomgangsmotor/IC/BC/snurrer og andre fyfy-deler ligge i hylla; Ingen vits i å bruke tid å penger på noe som de vil sjekke asap om jeg blir stoppet igjen. Derimot havnet originaleksosen i hylla, og en gammel kjenning kom på:
Hell yeah!
Hell yeah!
rsz_img_0373.jpg (749.93 kiB) Vist 1330 ganger
En rask tur viste at det er dønn umulig å holde trykket nede, selv med portet wastegateutløp. Creeper mot 1.4, som blir litt for høyt. Får fikse en innstruping til 2.5”, satser på at det fikser problemet. Biltilsynet delte absolutt ikke min form for humor, så OMP-oblaten ble byttet til årets gule oblat ;)
Falt ikke i smak :(
Falt ikke i smak :(
rsz_img_0377.jpg (492.63 kiB) Vist 1330 ganger
Antar det er ingen fare med sluring i år med modsa ute av bilen :lol:
Clutchen holder nok... ^^
Clutchen holder nok... ^^
Clutch_mr2.jpg (245.33 kiB) Vist 1330 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12