TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mralps garasje – mr2 turbo / celica cs +mye bilder! :)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #392426  av mralp
 
(fort. update Celica)
Turbokittet fra KO Racing passet uten større problemer. Måtte bytte luftfilter til et svært K&N, litt ommøblering, men ellers ikke så mye å si her. Fyller heller på med litt bilder:
Godt tilpasset kitt (imo)
Godt tilpasset kitt (imo)
st185_turbokitt_01.JPG (492.67 kiB) Vist 5157 ganger
Dump etc
Dump etc
st185_dump_01.JPG (514.73 kiB) Vist 5157 ganger
God plass!
God plass!
st185_rørføring_01.JPG (481.93 kiB) Vist 5157 ganger
Litt rotete, men funksjonelt ;)
Litt rotete, men funksjonelt ;)
st185_oversiktsbilde_01.JPG (721.12 kiB) Vist 5157 ganger
Er klar over at mange er tilhenger av å få luftfilter helt til siden i en boks. Fikser det om jeg ser lufttempen blir ugunstig, men enn så lenge lar jeg det være som det er.
 #392427  av mralp
 
(fort. update Celica)
Oppstart;
Noen småproblem oppstod, bla på førstegangs bremsing ble det høy oljetemp, hvilket ga litt stress. Tempen ville heller ikke synke... hvilket var noe uvanlig. Synderen var oljetempmåler som hadde smeltet. No problem!

Litt værre var det å få start på bilen. Den var svært tungstartet, faktisk startet den ofte ikke i det hele tatt. Men det lot seg løse:
60-2 + sekvensiell + snekkra kamsensor = fyrer som en standard bil!
60-2 + sekvensiell + snekkra kamsensor = fyrer som en standard bil!
st185_60-2_trigger.jpg (726.04 kiB) Vist 5156 ganger
De 2 siste problemene er ikke løst:

Problem 1: Får ikke nok trykk på bensin. Er stabilt på tomgang, men guffer man på blir det ustabilt. Vil tro det er pumpa. Pumpa er en walbro 255, montert for knappe 1000km siden, men mulig det er noe kina-kopi-dritt? Umulig å vite. Kan også være noen slanger som har vrengt seg eller ligger i press. Resten skal være ok, fuelrail, dimensjon på rør, dyser, etc. Uansett løsbart problem, men problem nr 2 er ihvertfall jeg blank på.... ;

Problem 2: Turbo surger. Aner ikke hvorfor. Dette er et kitt, og det skal være rimelig vel utprøvd. På celicaforumene er det flere som bruker dette oppsettet uten problem. Beats me. (GT3076R-kittet http://www.koracing.net/viewproduct.php ... roduct=222 )
 #392428  av mralp
 
(fort. update Celica)
Overflødige deler ble rengjort og pakket inn i hyllene:

Jeg ble gledelig overasket over tilstanden på gammelturboen; jeg har kjørt på 1.3-4b med denne i nesten 2 år, og det var ikke antydning til slakke o.l. Var helt sikker på at den var helt gåen. Pakket den pent inn og la den i hyllen sammen med resten:
Gammal sliter, i god form!
Gammal sliter, i god form!
old_turbo_03.JPG (408.41 kiB) Vist 5155 ganger
Det var også en sann glede å få av XS-downpipen, selv om den faktisk ikke har sprukket nå etter den ble sveiset 2 ganger:
XO, ikke topp kvalitet, men etter 2x sveisinger ser den ut til å holde
XO, ikke topp kvalitet, men etter 2x sveisinger ser den ut til å holde
old_dp.jpg (514.17 kiB) Vist 5155 ganger
Original vannavkjølt IC rakk jeg ikke demontere før jeg fikk forespørsler om salg, så den blir tatt pent vare på. For ”nye” lesere; Jeg selger aldri originaldeler, alt ligger i hyllene i garasjen for evt neste eier en gang i framtiden :)
Tilnærmet strøken! :D
Tilnærmet strøken! :D
Old_Celica_CS-IC.JPG (480.09 kiB) Vist 5155 ganger
”Kjekt å ha”
”Kjekt å ha”
old_luftfilter.JPG (509.68 kiB) Vist 5155 ganger
Original vifte etc, veier et tonn. De nye ser også mye bedre ut.
Original vifte etc, veier et tonn. De nye ser også mye bedre ut.
old_vifte_ic_vann.jpg (492.89 kiB) Vist 5155 ganger
 #392429  av mralp
 
Da står babyene i garasjen. Mr2`n er rock and roll, Celicaen må få løst problem 1 og 2 ovenfor. Uansett, det er en sann glede å kjøre opp porten :)
Varmer i hjertet å ha babyene på plass i garasjen!
Varmer i hjertet å ha babyene på plass i garasjen!
st185_mr2_vår2011.JPG (663.38 kiB) Vist 5155 ganger
Rdy! (nesten)
Rdy! (nesten)
st185_cs_vår.jpg (918.7 kiB) Vist 5155 ganger
Original denne også, jeg lover! Hæhæ :P
Original denne også, jeg lover! Hæhæ :P
mr2_vår2011.JPG (957.15 kiB) Vist 5155 ganger
 #393173  av mralp
 
Re: Skjer ikke mye med KE`n, ref egen tråd ;) Men fikset litt på CS`n:

Etter "rally" på åpen skogsvei ble servoen treig. Godt tips; skru toppen på beholderen for servovesken helt igjen før du kjører gris i skog og mark... Med hensyn til de med dårlig hjerte tok jeg ikke bilde av motorrom etter "ulykken". Litt servoveske og noe pussing av motordetaljer, og problem fixed!

Mens jeg kjørte gris kom jeg også på noe jeg har tenkt å gjøre lenge; Få demontert spacerne. Ikke at det har vært noe problem å kjøre med, men felgene mister festet på senterringen med disse spacerne, og det er ganske tullete av meg å bruke de når både felger og fjærer er innskrevet i vognkort. Blir jo visning uansett med spacere om man blir stanset i teknisk, og byråkrater uten bilinteresse er vi dritt lei av. Så bort med spacerne! Ble ikke så stor forskjell egentlig, og fra siden er jo hjulbuene på CS`ene svææære uansett. Tror disse er bedre på en vanlig GT4. Måtte ha åpne hjulmutre pga lange bolter. Bestilte fra Kollevold som vanlig, fikk de dagen etter. Vanvittig bra service som alltid!
Spacer bak, fancy men...
Spacer bak, fancy men...
Spacer_montert.JPG (515.15 kiB) Vist 5088 ganger
Alle 4 demontert
Alle 4 demontert
Spacere_demontert.JPG (580.88 kiB) Vist 5088 ganger
Åpne muttre, orker ikke lange m/bling, ikke CS`style det ;)
Åpne muttre, orker ikke lange m/bling, ikke CS`style det ;)
Åpne_muttre.JPG (647.73 kiB) Vist 5088 ganger
 #393204  av mralp
 
Re:
Rørføring topp er custom, de øvrige er fra kittet. Brukte ikke originalt rør som fulgte med pga vinklingene (om noen vil ha så går det vel billig)
OZ Superlegera kommer med papirer, bare å vise. Står "Alternativ dekkdim:225/35R18" i vognkortet under "15. Merknader" :wink:
Overflødig etter ombygging til FMIC på celicaen
Overflødig etter ombygging til FMIC på celicaen
overflødige_slanger_02.JPG (480.88 kiB) Vist 5066 ganger
 #397326  av mralp
 
Er litt sløvt med oppdateringer, og veteranprosjektet har måtte ligge på is pga boligbygging, men får somlet meg til noen småting iblant.

Småfiks på mr2`n:
Byttet ut K&N filtret til et større fra Blitz
Byttet ut K&N filtret til et større fra Blitz
Blitz00_filter.JPG (590.02 kiB) Vist 5017 ganger
Gammelfilter K&N
Gammelfilter K&N
KN.JPG (644.02 kiB) Vist 5017 ganger
Byttet plugger (BKR)
Byttet plugger (BKR)
Tennplugg.JPG (502.86 kiB) Vist 5017 ganger
Overgang, med utgang for ekstern tomgangsmotor
Overgang, med utgang for ekstern tomgangsmotor
Dritt.JPG (561.61 kiB) Vist 5017 ganger
Ferdig lakkert og montert (yeye, trenger motorvask)
Ferdig lakkert og montert (yeye, trenger motorvask)
Montert00.JPG (665.73 kiB) Vist 5017 ganger
Egentlig skulle jeg vel solgt en av bilene mine, men vet ikke om jeg har hjerte til det :/
Sist redigert av mralp den 23 aug 2011 21:51, redigert 2 ganger totalt.
 #397328  av mralp
 
Småfiks på Celicaen:

Bensinproblemene er forhåpentligvis ute av verden med Supra MK4 bensinpumpe. Original vare vel og merke... Bilen har også fått seg noen timer med gnikking, rødt har det med å falme litt i solen. Noen bilder:
Real deal, omsider. Walbro kan ta seg en banan, j møkk :F
Real deal, omsider. Walbro kan ta seg en banan, j møkk :F
mk4_fuelpunp.JPG (535.59 kiB) Vist 5012 ganger
Synes CS-ST185 designet er helt rått, selv med 20 år på baken
Synes CS-ST185 designet er helt rått, selv med 20 år på baken
Celica_st185_01.jpg (582.39 kiB) Vist 5012 ganger
Pusse pusse :)
Pusse pusse :)
Celica_st185_02.JPG (599.11 kiB) Vist 5012 ganger
Kun bilder brakfra, er jo kun det folk ser uansett ^^
Kun bilder brakfra, er jo kun det folk ser uansett ^^
Celica_st185_03.JPG (620.11 kiB) Vist 5012 ganger
Blank og fin, løser seg nok med neste tur i skauen :F
Blank og fin, løser seg nok med neste tur i skauen :F
Celica_st185_04.JPG (725.83 kiB) Vist 5012 ganger
Mulig det lar seg lure ut en ponni til også... :P
 #397334  av loft
 
Ah pen CS! :)

Lite spørsmål, fant ut i helga jeg sku bytte plugger sant...Meeen så er jo den helvettes ICen i veien! (hvorfor kunne de bare ikke ha hatt en frontmontert en?!), er det stress å skru denne av? Væska holder seg vell inni og rørene er bare å koble av? No problem?


Btw er du stjørdaling?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12